Anonym (Absolut) skrev 2022-05-28 23:51:29 följande:
Kunde inte citera.. angående egna erfarenheter som du nämnde, så har jag två i min närhet som till följd av dödsfall samt psykisk ohälsa dragit på sig stora skulder och levde i total förnekelse. Lite som att, låtsas jag som att problemen inte existerar så är det sant. För att bara ta två exempel ur en lång historia. Den ena trots arbetslöshet köpte en ny dator för 60k, med två skärmar dessutom. Den andra sa upp sig från jobbet för att åka på en hitta-mig-själv-resa med pt utomlands. Trots att de båda hade skulder på 100 tusentals kronor och slutat öppna posten.
Och efter att nu läst hela tråden så ja, för mig är det uppenbart att det skaver någonstans. Ekonomin påverkar indirekt allt i ens liv och där ingår måendet. Reagerar framförallt på:
1. Pågått i 5 år trots krediter. Motiverat med ?att det är en favorit sysselsättning? känns minst sagt verklighetsfrånvänt.
2. Att sen gå från stark integritet till en synlig och ytlig fasad
3.Att hon verkar orkeslös och kunde sova på dagarna/göra annat än studier - fastän det är något hon brinner för.
Hon nämnde, när vi träffades, att hon var ointresserad av ekonomi, det löser sig, brukade hon säga. Minns att jag tänkte "varningsflagg", när hon nämnde det, så man själva måste lösa det.
1. Hon har hoppat mellan utbildningar i fem år. Krediter (förutom studielån), har hon tagit under 2020/2021 och sannolikt ökat dessa under detta år, inte tidigare (tror hon har levt på tidigare sparade tillgångar fram till 2020). Vet inte storleken på krediterna, men gissar på minst 50.000kr. Kan tyckas hanterbart, men är man student, är det inte någon bra idé att ta krediter, för att klara vardagen, då hon inte köpt något, under våran tid.
2. Under vår tid, hade hon stark integritet och publicerade väldigt sällan något på FB/Instagram, nästan uteslutande var det bara länkar. Numera har hon öppnat upp sitt Instagram, så att vem som helst kan se och publicerar nästan dagligen vad hon gjort med sina "favorit sysselsättningar", men även annan information, som åtminstone jag, inte skulle lägga ut publikt.
3. Jag tyckte hon verkade vara orkeslös, låg ofta i soffan och tittade på social medier, istället för att studera. Om jag själv skulle gå på studiemedel, skulle jag plugga på dagarna, för att snabbt komma genom studietiden, då lån inte är någon gåva och ska betalas tillbaka. Hade oftast en ganska negativ inställningar till saker, (glaset var halvfullt), men när hon höll på min sina hobbys, lyste hon upp.
Hon pratade ofta vad hon var intresserad och brann för (sina hobbys). Hon använde inte orden jobb eller arbete. Tänker att det kan vara så att hon är medveten om att dessa intressen inte leder till jobb och därmed inte nämner dessa ord, någon form av avståndstagande till problemen.