• Thu 26 May 2022 20:49
    5027 visningar
    5 svar
    5
    5027

    Ofrivilligt barnlös med PCO, hjälp!

    Hej,
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i cirka 3 år utan resultat. Jag har använt ägglossningsstickor men aldrig lyckats hitta ägglossning. Tillslut bokade jag en tid till gynekolog, hon gjorde vaginalt ultraljud och konstaterade att jag hade PCO. Men pga att jag ligger liite över BMI gränsen fick jag ingen vidare hjälp eller stöd. Vi bor i Skåne, här är BMI gränsen 30, men i många ändra län är gränsen 35. Jag ligger på 31. Stod i kö i flera månader för att få gå till gynekolog och så får jag NOLL hjälp eller råd. Har läst på allt jag kan om PCO/S men skulle behöva mer hjälp. Vad har funkat för er? Tar tacksamt emot råd, tips, länkar osv!

  • Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med PCO, hjälp!
  • Thu 26 May 2022 21:44
    #1

    Hej! 


    Tipsar om att spana in Vulverinekoos på instagram. Finns mycket att läsa där.


    Lärde mig jättemycket om fwrtilitetsförståelse från hennes webbföreläsningar.

    Fick också diagnosen PCO kastad på mig. Efter enbart ett ultraljud och så behöver inte vara fallet. väldigt lång & oregelbunden menscykel. Men man påverkas av många olika faktorer som man inte alltid tänker på. Så kika in där :)

    Har idag två fina barn utan att ha behövt några speciella behandlingar. 


    Hoppas det ska vara till hjälp :)

  • Fri 27 May 2022 11:10
    #2

    Det låter helt sjukt att du inte får hjälp pga övervikt. Har också PCO och hittade sällan någon ägglossning. Uppsök en annan läkare och be att få Letrozol utskrivet - som även skall följas upp med ultraljud för att se så det fungerar och du har rätt dos. Om ni sedan skulle behöva gå över till IVF kan de ställa krav på vikt - men knappast i detta skede för att skriva ut ägglossningsstimulering. 

  • Fri 27 May 2022 11:12
    #3

    Såg nu att du stått i kö endast för att få tid. I ditt läge hade jag uppsökt privat gyn istället. 

  • Anonym (Äntli­gen mamma)
    Fri 27 May 2022 11:20
    #4

    Kanske inte alls vad du vill höra. Har samma diagnos som dig och det enda som funkade för oss och till slut gav oss vårt efterlängtade lilla barn var viktnedgång. Gick ner från 90 till 70 och då kom kroppen igång igen. 
    Sen tycker jag det är överjävligt av vården egentligen att ställa såna krav och ha fördomar kring vikt, allt ska skyllas på vikten. Hjälp förtjänar man oavsett! 

  • Anonym (pcosv­ikt)
    Tue 24 Jan 2023 14:44
    #5

    Tips: Ovulai PCOS-app och deras community på instagram! 

    De har hjälpt mig med kunskap om diagnosen så jag kunde gå tillbaka till gyn för att kunna få diagnos på riktigt när jag innan bara har blivit ignorerad men de har även livsstilsråd om hur man kan hantera sina symptom som vikten med kost och träning så rekommenderar starkt!

Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med PCO, hjälp!