• Anonym (Ts)
    Fri 27 May 2022 14:58
    5784 visningar
    4 svar
    4
    5784

    Sekundär barnlöshet/svårt att skaffa syskon

    Jag skrev precis en likadan tråd men var för snabb att posta och så blev det fel, så skriver en ny :)

    Vi har en underbar dotter som vi fick kämpa lite för men jag blev iallafall gravid på naturlig väg, men nu med syskonförsök så har vi försökt i 1,5 år utan att lyckats. Vi får ingen hjälp pga av att vi redan har ett barn utan det är privat IVF isåfall som gäller, men vi är inte riktigt där än känner vi. 

    Jag undrar om det finns någon i samma situation eller som varit och vill berätta hur det gick. Blev ni gravida till slut på naturlig väg? Hur lång tid tog det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-27 15:07
    Skriv gärna om du är i samma situation. Vi kanske kan dela lite tankar, skriva av oss eller peppa varandra :) Vissa saker är lättare att prata med någon man inte känner om.

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet/svårt att skaffa syskon
  • Anonym (nja)
    Fri 27 May 2022 15:13
    #1

    Det tog oss nästan 2 och halvt år att åter bli gravida.
    Och det gick väl sådär.

    Barnet har extra behov och en funktionsnedsättning, men så hade det ju kunnat bli även med en snabb graviditet.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 27 May 2022 15:29
    #2
    Anonym (nja) skrev 2022-05-27 15:13:34 följande:

    Det tog oss nästan 2 och halvt år att åter bli gravida.
    Och det gick väl sådär.

    Barnet har extra behov och en funktionsnedsättning, men så hade det ju kunnat bli även med en snabb graviditet.


    Okej, vet ni om det hade någon koppling till svårigheten att bli gravid? Har du fått veta vad dina svårigheter att bli gravid berodde på? Jag har förmodligen endometrios men jag har inte fått någon fastställd diagnos att jag har det än. Dottern är fullt frisk även fast det tog lång tid att bli gravid med henne.
  • Anonym (nja)
    Fri 27 May 2022 15:35
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-27 15:29:19 följande:
    Okej, vet ni om det hade någon koppling till svårigheten att bli gravid? Har du fått veta vad dina svårigheter att bli gravid berodde på? Jag har förmodligen endometrios men jag har inte fått någon fastställd diagnos att jag har det än. Dottern är fullt frisk även fast det tog lång tid att bli gravid med henne.
    Troligen är det fullständig slump. Både jag och mannen har genomgått genetisk utredning utifrån hennes funktionsnedsättning och troligen har det inte alls något samband.

    Jag kan dock såhär många år senare tycka att det var trist att vi fick ett till barn, även om hon på många sätt är fantastisk.
  • Anonym (Vad)
    Mon 27 Mar 2023 21:49
    #4
    Anonym (nja) skrev 2022-05-27 15:35:38 följande:
    Troligen är det fullständig slump. Både jag och mannen har genomgått genetisk utredning utifrån hennes funktionsnedsättning och troligen har det inte alls något samband.

    Jag kan dock såhär många år senare tycka att det var trist att vi fick ett till barn, även om hon på många sätt är fantastisk.
    Vilken funktionsnedsättning har hon?
Svar på tråden Sekundär barnlöshet/svårt att skaffa syskon