• Johannass

    Trädgårdsbröllop - inbjudan och upplägg

    Hej!

    Jag och min partner planerar att gifta oss i slutet av sommaren och jag skulle behöva er hjälp. Vi har själva varit på väldigt få bröllop och samtliga har då varit mer klassiska och högtidliga än vad vi själva planerar.

    Först en kort beskrivning av det vi hittills planerat:
    - Både vigsel och fest kommer äga rum i vår trädgård, vi planerar att hyra partytält. 
    - Vigseln kommer vara borgerlig. 
    - Kommer vara cirka 50 gäster, huvudsakligen vänner
    - Vi kommer att bjuda på buffé och dryck. 
    - Vi vill ha avslappnad stämning, tänk sommarfest och så råkar det också vara en vigsel. 

    Dels skulle jag behöva hjälp att formulera en inbjudan. Hur skriver man på ett snyggt sätt att vigsel och middag är utomhus/i partytält, och att klädsel behöver vara lite därefter? Behöver man skriva att det kommer vara buffé så att folk inte förväntar sig trerätters? 

    Dels skulle jag vilja få allmänna tips och råd från er som varit på liknande bröllop, eller ännu bättre om någon själv haft ett liknande bröllop. Hur såg "schemat ut? Saker som är bra att tänka på? Bästa lekarna/aktiviteterna? Bra buffémat? Hur såg själva vigseln ut? Både stort och smått tas tacksamt emot! Glad

  • Svar på tråden Trädgårdsbröllop - inbjudan och upplägg
  • Anonym (S2)
    Johannass skrev 2022-05-27 17:11:30 följande:
    Trädgårdsbröllop - inbjudan och upplägg

    Hej!

    Jag och min partner planerar att gifta oss i slutet av sommaren och jag skulle behöva er hjälp. Vi har själva varit på väldigt få bröllop och samtliga har då varit mer klassiska och högtidliga än vad vi själva planerar.

    Först en kort beskrivning av det vi hittills planerat:
    - Både vigsel och fest kommer äga rum i vår trädgård, vi planerar att hyra partytält. 
    - Vigseln kommer vara borgerlig. 
    - Kommer vara cirka 50 gäster, huvudsakligen vänner
    - Vi kommer att bjuda på buffé och dryck. 
    - Vi vill ha avslappnad stämning, tänk sommarfest och så råkar det också vara en vigsel. 

    Dels skulle jag behöva hjälp att formulera en inbjudan. Hur skriver man på ett snyggt sätt att vigsel och middag är utomhus/i partytält, och att klädsel behöver vara lite därefter? Behöver man skriva att det kommer vara buffé så att folk inte förväntar sig trerätters? 

    Dels skulle jag vilja få allmänna tips och råd från er som varit på liknande bröllop, eller ännu bättre om någon själv haft ett liknande bröllop. Hur såg "schemat ut? Saker som är bra att tänka på? Bästa lekarna/aktiviteterna? Bra buffémat? Hur såg själva vigseln ut? Både stort och smått tas tacksamt emot! Glad


    Angående inbjudan tycker jag att det är bra att det framkommer att vigsel och fest ska äga rum utomhus/partytält. Då förstår folk att de ska hänsyn till vädret vid val av kläder. Maten behöver du inte nämna, tror inte folk förväntar sig trerätters i ett partytält. 
  • Dexter dot com
    Johannass skrev 2022-05-27 17:11:30 följande:
    Trädgårdsbröllop - inbjudan och upplägg

    Hej!

    Jag och min partner planerar att gifta oss i slutet av sommaren och jag skulle behöva er hjälp. Vi har själva varit på väldigt få bröllop och samtliga har då varit mer klassiska och högtidliga än vad vi själva planerar.

    Först en kort beskrivning av det vi hittills planerat:
    - Både vigsel och fest kommer äga rum i vår trädgård, vi planerar att hyra partytält. 
    - Vigseln kommer vara borgerlig. 
    - Kommer vara cirka 50 gäster, huvudsakligen vänner
    - Vi kommer att bjuda på buffé och dryck. 
    - Vi vill ha avslappnad stämning, tänk sommarfest och så råkar det också vara en vigsel. 

    Dels skulle jag behöva hjälp att formulera en inbjudan. Hur skriver man på ett snyggt sätt att vigsel och middag är utomhus/i partytält, och att klädsel behöver vara lite därefter? Behöver man skriva att det kommer vara buffé så att folk inte förväntar sig trerätters? 

    Dels skulle jag vilja få allmänna tips och råd från er som varit på liknande bröllop, eller ännu bättre om någon själv haft ett liknande bröllop. Hur såg "schemat ut? Saker som är bra att tänka på? Bästa lekarna/aktiviteterna? Bra buffémat? Hur såg själva vigseln ut? Både stort och smått tas tacksamt emot! Glad


    Skriv att dom är välkomna att närvara vid er vigsel som sker i er trädgård. Efteråt serveras buffe och dryck i trädgården så det är valfri klädsel.
    Se till att hyra in tillräckligt med personal så ni själva kan koppla av på er dag. Lekar tycker jag personligen inte hör hemma på ett bröllop. Ett band/trubadur är väldigt uppskattat.
    Vad som ska serveras beror ju på om du ska ha kall, varm eller kall och varm mat samt hur mycket det får kosta per person. Enklast är ju att kolla med cateringfirmor om menyer.
  • jcmy

    Så nyfiken på hur festen blev! Vill du berätta TS? Vi planerar exakt samma sak inför 2023, med 40 gäster. Jag vill ha en avslappnad dag. Har du några tips? Hur löste ni det praktiskt med maten (hade ni personal eller hjälp av tex familjen att duka fram/av)?

Svar på tråden Trädgårdsbröllop - inbjudan och upplägg