• Sun 29 May 2022 08:51
    11733 visningar
    15 svar
    15
    11733

    Sjunkande vita blodkroppar 1,5åring

    Hej, jag har skrivit lite om min dotter som haft mycket feber, hon har nu haft feber så gott som varje dag i 4 veckor och läkarna har tagit tag i provtagning.

    Första proverna hade hon omätbara basofila granulocyter och dom vill därför utreda vidare om det kan röra sig om tarmsjukdom eller imunbristsjukdom eller annat.

    Dom andra proverna ör det mesta inom referens men gränsfallet till det lägre men alla prover går nedåt förutom dom som va låga sist som har ökar.
    Leukocyter har grafen gått rakt ner i 90graders vinkel på, neutrofila granulocyter har droppat nedåt och eosofila granulocyter är under referens.
    Kalprotektinet i avföringen ligger på 113 men det verkade kunna ha ett högre värde på barn.

    Någon som tror det skulle röra sig mest om tarmsjukdom eller imunbrist?

    Evf och mcv är låga med på dottern.

    Hon ör väldigt trött och hängig jämt, blek och feber på 38,3-39 grader typ alltid.

  • Svar på tråden Sjunkande vita blodkroppar 1,5åring
  • Anonym­ous31
    Sun 29 May 2022 15:25
    #1
    -2

    Varför just sjukdom? Kan det inte bara vara låga värden som kan rättas till med ökat intag av rätt vitaminer och mineraler?

    via kost och vitamintillskott?

  • Sun 29 May 2022 15:54
    #2

    Läkaren anser det beror på sjukdom då barnet i fråga verkar ha ont och har haft två episoder med feber över 41 grader samt haft konstant feber i 4 veckor nu

  • Anonym­ous31
    Sun 29 May 2022 16:07
    #3
    Sanlin90 skrev 2022-05-29 15:54:20 följande:

    Läkaren anser det beror på sjukdom då barnet i fråga verkar ha ont och har haft två episoder med feber över 41 grader samt haft konstant feber i 4 veckor nu


    Ok.
  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 1 Jun 2022 09:18
    #4

    Det skulle kunna vara barnleukemi. I så fall är det mycket bråttom med att rätt diagnos ställs, så att ni kan få hjälp. 

  • Wed 1 Jun 2022 09:29
    #5

    Har fått prata med läkaren, dom tror inte på leukemi utan är helt säkra på att hon är förstoppad vilket gör mig irriterad, dom baserar det på att hon bajsar löst 5-8 ggr per dag men det har hon gjort sedan hon föddes och hon har ALDRIG varit hård, nån gång måste ju stoppen komma ut om hon ör förstoppad men det har aldrig hänt, nu äter hon nästan inte alls längre så jag började ha ersättning i vällingen som hon äter ca 1 dl av morgon och kväll och ratar resten, igår åt hon en majskaka och 1,5dl välling på hela dagen allt annat ratades med grimager. Efter förskolan när hon satt och varvade ner ökade febern helt plötsligt till 39,5 när hon varit lugn i ca 1h så det berodde inte på rörelse hon blev sjukt ledsen och jag fick inte ta i henne

  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 1 Jun 2022 16:16
    #6

    OK. Får hon blåmärken ovanligt lätt? Det är i så fall nästan ett säkert tecken på leukemi, i kombination med det andra du beskriver. 

    Jag kan inte se hur förstoppning skulle kunna ge sådana symptom, för övrigt. Ni kanske ska åka till ett annat sjukhus?

  • Wed 1 Jun 2022 21:01
    #7

    Hon har blåmärken över hela ena benet som hon inte brukar ha.
    Vi hör ju ändå till barnmottagningen i linköping så tycker dom borde klara ut mer än förstoppning.

  • Wed 1 Jun 2022 21:32
    #8

    De måste utesluta det farliga.I detta fall främst blodmalignitet som ALL+KLL. Sedan kommer allting annat

  • Wed 1 Jun 2022 21:32
    #9
    Plupp73 skrev 2022-06-01 21:32:07 följande:

    De måste utesluta det farliga.I detta fall främst blodmalignitet som ALL+KLL. Sedan kommer allting annat


    ALL och AML menade jag 
  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 1 Jun 2022 21:48
    #10
    Sanlin90 skrev 2022-06-01 21:01:59 följande:

    Hon har blåmärken över hela ena benet som hon inte brukar ha.
    Vi hör ju ändå till barnmottagningen i linköping så tycker dom borde klara ut mer än förstoppning.


    Ja, men då finns det ju inget att vänta på. Ta flickan och åk till Vrinnevi-sjukhuset nu på en gång. Du ska inte tänka på vad läkarna på US tänker och känner om att du gör det. Ditt barns liv är viktigare. För övrigt upplever alla läkare ibland, att deras patienter vill ha en second opinion någon annanstans. Det är inget konstigt. 
  • Fri 3 Jun 2022 21:15
    #11

    Vad har trombocyterna och leukocyterna legat på? Hb-värdet? 

  • Sun 5 Jun 2022 09:49
    #12
    Moali skrev 2022-06-03 21:15:26 följande:

    Vad har trombocyterna och leukocyterna legat på? Hb-värdet? 


    Allt det har legat normalt men leukocyterna sjönk från 8 till 7 på 1,5 v hb ligger på 117 och trombocyterna är helt normala på 331.
    Allt är inom referens utom eosofila som va strax under, senast va basofila under men dom hade ökat igen men neutrofila har minskat till 1,7 och ska ligga över 1,5.
    Alla utom dom basofila har minskat mao
  • Sat 13 Aug 2022 22:58
    #13
    Sanlin90 skrev 2022-06-05 09:49:52 följande:
    Allt det har legat normalt men leukocyterna sjönk från 8 till 7 på 1,5 v hb ligger på 117 och trombocyterna är helt normala på 331.
    Allt är inom referens utom eosofila som va strax under, senast va basofila under men dom hade ökat igen men neutrofila har minskat till 1,7 och ska ligga över 1,5.
    Alla utom dom basofila har minskat mao
    Vad är värdet på flickans LPK? Min son är 7 år. Hans olika vita blodkroppar ser också lite konstiga ut och jag är fundersam. Han har haft mycket magproblem. Men hans eosinofila är lite förhöjda. Neutrofila 2.03 var precis på gränsen till lågt, det gjorde mig orolig. Hur har det gått för er? 
  • Sun 14 Aug 2022 09:16
    #14
    Baramammaella skrev 2022-08-13 22:58:24 följande:
    Vad är värdet på flickans LPK? Min son är 7 år. Hans olika vita blodkroppar ser också lite konstiga ut och jag är fundersam. Han har haft mycket magproblem. Men hans eosinofila är lite förhöjda. Neutrofila 2.03 var precis på gränsen till lågt, det gjorde mig orolig. Hur har det gått för er? 
    Hon låg i om referens på lpk men minns inte exakta men det va åt lägre hållet.
    Dom fortsatte inte utreda mer utan febern försvan efter 9 veckor och hon mår bättre igen så dom tror det bara var en ovanligt jävlig virusinfektion.
  • Sun 14 Aug 2022 21:04
    #15
    Sanlin90 skrev 2022-08-14 09:16:26 följande:
    Hon låg i om referens på lpk men minns inte exakta men det va åt lägre hållet.
    Dom fortsatte inte utreda mer utan febern försvan efter 9 veckor och hon mår bättre igen så dom tror det bara var en ovanligt jävlig virusinfektion.
    Okej skönt att hon blivit bättre! Det verkar som många konstiga virusar spökar nu. 9 veckor med feber är ju väldigt länge. Hoppas hon håller sig pigg nu då. 
Svar på tråden Sjunkande vita blodkroppar 1,5åring