• Tue 31 May 2022 13:42
    2806 visningar
    4 svar
    4
    2806

    Provisoriskt pass Arlanda kö

    Hej!

    Kan någon vittna om hur kösituationen ser ut för att få ett provisoriskt pass vid Arlanda? Vi är främst ute efter hur det sett ut just på sistone. Vi har förstått det som att många börjar köa flera timmar innan passexpeditionen öppnar. Hur tidig behöver man vara för att få ett pass innan dagen är över?

    Om man inte hinner få ett provisoriskt pass efter att ha köat en dag, behåller man då sin plats i kön till dagen efter?

    Vi har också hört om ett inofficiellt kösystem som upprättats. Hur fungerar det? Har inte lyckats hitta någon information om det utöver att någon vid något tillfälle upprättade ett sådant. Gör det att man kan behålla en plats utan att vara på plats? Behåller man platsen över flera dagar? (Är det ens lagligt...?)

    Det är svårt att hitta information om detta genom att googla så tacksam för svar! :)

    //Martin

  • Svar på tråden Provisoriskt pass Arlanda kö
  • Tue 31 May 2022 13:44
    #1

    Har en bekant som sov därute en natt i förra veckan för att hinna få ett pass. Hon hade med sig sovsäck och liggunderlag, mat, mobil, laddare osv. Det var tydligen ett helt gäng där som gjorde samma sak. Hon fick sitt pass i alla fall.  

  • Tue 31 May 2022 14:25
    #2

    Tack för svaret! Din kompis parkerade sig där redan kvällen innan? Vet du om hon fick pass tidigt eller ej? :)

  • Tue 31 May 2022 14:35
    #3
    +1
    MartinMoln skrev 2022-05-31 14:25:53 följande:

    Tack för svaret! Din kompis parkerade sig där redan kvällen innan? Vet du om hon fick pass tidigt eller ej? :)


    Nej, tyvärr vet jag inte vilken tid hon fick passet. Men jag läste att de kan göra max 60 st per dag. 
  • Wed 1 Jun 2022 13:42
    #4

    Om det hjälper någon annan som söker information om detta så kan jag informera att min sambo lyckades få tag på ett provisoriskt pass idag. Hon ställde (/satte) sig i kö ca 21:00 på kvällen. Då var det redan ca 20 personer före henne i kön.

Svar på tråden Provisoriskt pass Arlanda kö