• Anonym (Hjälp!!)

Hon vill inte tvätta håret och borsta håret

Hej!!!
    Jag har en dotter på  9år som har ADHD och Selektiv mutism. Hon vill inte borsta håret eller att jag hjälper henne borsta det. Jag vet att det låter konstigt men hon är rädd att inte ska se långt ut då. Hon har en stor knuta där bak. Och nu har skolan kommit o frågat mig om hon tvättar håret? Jag tjatat på henne om det o bara jag kommer i närheten så blir hon orolig. Hjälp!! Någon som har några idéer hur jag ska göra? /en orolig mamma 

• Svar på tråden Hon vill inte tvätta håret och borsta håret
  • Anonym (Ultimatum)
    Anonym (Hjälp!!) skrev 2022-07-08 13:34:33 följande:
    Inget har hänt. Dotterns hår är fruktsnsvärt nu. Hon har även skorv som kommit upp ur håret. Jag har skitont i ryggen och när hon sparkar o när hon vill fixa det. Jag har berättat att det inte går inte längre. Kan inte ta med henne nånstans känns det som får alla ser detta. Är som ett fågelbo där bak. Jag vet inte vad jag ska göra. SNÄLLA HJÄLP!!! 
    En förälder sätter sig en stol och håller i dottern hårt. Den andra klipper eller använder en rakapparat. Finns det ingen annan vuxen då ber du en kompis om hjälp.
    Du säger inget utan klipper det bara rakt av.

I det här läget är det bara att köra rakt på.
    Hon kommer inte låta dig fixa håret.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-08 14:40:36 följande:

Lugna ner dig. Dina råd är precis tvärtemot vad BUP och habilitering skulle råda en förälder. Det handlar inte om någon vanlig maktkamp eller gränssättning utan faktiska svårigheter som INTE kommer bli bättre av fasthållning och tvångsklippning. Eller mobilförbud - haha! Om ett barn på riktigt är rädd för saxen så kastar hon glatt sin mobil all världens väg för att slippa. 

Sen kan jag ju tänka att även utan diagnoser så tvångsklipper man inte ett barn men ok. Har du gjort det med dina barn så är det redan gjort och inte så mycket att orda om. 

Men framförallt: lugna ner dig. Det handlar om större svårigheter än en trilskande unge och du ska låta bli att uppmana till saker som alla insatta människor vet är direkt dåliga. 

Jag är lugn..

Låter snarare som du behöver lugna ner dig om du tror att det skulle vara bättre för ts barn att gå omkring som en fågelskrämma och skitig luffare än att mamman steppar upp och fixar hennes hår och hygien.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hjälp!!) skrev 2022-07-08 13:34:33 följande:
    Inget har hänt. Dotterns hår är fruktsnsvärt nu. Hon har även skorv som kommit upp ur håret. Jag har skitont i ryggen och när hon sparkar o när hon vill fixa det. Jag har berättat att det inte går inte längre. Kan inte ta med henne nånstans känns det som får alla ser detta. Är som ett fågelbo där bak. Jag vet inte vad jag ska göra. SNÄLLA HJÄLP!!! 
    Nej, men fortsätt så.
    Tills ni blir anmälda till soc, det lär inte dröja länge.
  • Anonym (Envis)

Har du visat din dotter hur håret/huvudet ser ut bakifrån?
    Jag har faktiskt mutat mina barn, tex klubba i munnen när jag plockade fästingar, efter de bränt sig på maneter.
    Ett barn hade mycket eksem, det var ett h?vete men vi var tvungna att smörja.
    klipp barnet på salong, sedan hårtvätt och balsam så ofta du anser att det behövs.
    (jag vet att ni har det extra tufft, vi har autistiska diagnoser i släkten).

• Anonym (Ultimatum)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-08 17:13:59 följande:

En skitig luffare. Snyggt sätt att uttrycka sig om en unge som inte vill tvätta håret. 

Men strunt samma. Du fattar inte vad de här diagnoserna innebär och tror att det bara handlar om gränssättning och slappa föräldrar. Ignorance is bliss och tur inte barnet har dig som förälder. Du låter som en elak jävel. 

Då jag har en syster med svår NPF förstod inte att hon måste tvätta sitt hår. Hon vägrade att bli borstad då det gjorde ont. När det blev för långt så satt mamma med min syster i knät och pappa klippte håret trots att hon skrek!

De gjorde set för HENNES bästa.
    Då TS barn inte är mogen eller klarar av det långa håret då måste det klippas rakt av. När det väl har blivit ett gåbrlbo och skorv så är det nästan omöjligt att reda ut det.

Det är TS dotter som vill ga långt hår och vägrar klippa det för då blir håret kort. Nu när det är dommar så svettas vi mer och det gör att håret blir fett och smutsigt.

Skolan påpekade håret innan dottern gick på sommarlov.
    Folk pratar och jag kan tänka mig att håret luktar en del få TS DOTTER AVSKYR ATT TVÄTTA HÅRET.

Föräldrar med npf barn går ofta över barnets önskemål då de vet att barnen inte klarar av det. När det gäller den hygieniska biten så är det föräldrarna som har sista ordet.

Om föräldrarna inte klipper håret nu och deras barn får löss till hösten när skolan börjar vad ska de göra då?
  • Miss Skywalker
    mamaleona skrev 2022-07-08 18:38:24 följande:

Jag tror det här e påhittat, faktiskt. Ts kommer in efter 3 veckors tysnad o får igång en show igen. Ingen förälder tillåter dylikt. Så jag tror det här är plojtråd. 

Ja faktiskt. Fast samtidigt så finns det tydligen fler som tycker att man ska låta barn få bestämma när det är dags att sköta sin hygien oavsett konsekvenser för barnet.
  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2022-08-16 21:43:31 följande:

Hur går det med håret TS?

Peruken har antagligen krypit iväg av sig själv vid det här laget.
  • Inteutanproblem

Bara gör det. Så får ni ta diskussionen och förklaringen till varför det var tvunget med dottern efteråt. 

Jag har autism. Diagnos som vuxen först. Så barndomen har ju varit som den varit, och mycket blev fel där. Men jag kan till 100% tvärsäkerhet säga, att det INTE var tvångsvården och tvångstvättningarna av mitt hår som skapat några trauman värt att ens ägna en tanke på. Det var en jävla kamp för mina stackars föräldrar, och såklart även stackars mig. Men dom fortsatte tvinga, handgripligen, och pratade med mig varför därimellan. Fick mig att förstå att man måste, och att man kan fläta håret när man sover eller ska leka. Så blir det inte tovigt. Tvättar man håret med jämna mellanrum, och använder balsam, blir det inte tovigt lika snabbt och lika ofta. Använder man balsamspray gör det inte ont (jag var helt extremt håröm) att borsta håret. Sköter man håret blir där inga tovor att reda ut som gör ont heller. Löss gick frekvent i min förskoleklass och i grundskolan, så då vart det tvätt och genomgång med luskam varenda dag. 

Tillslut så blir det till en rutin och vana = mycket lättare att hantera. Tillslut så förstod jag vad mina föräldrar försökte förklara. Tillslut skötte jag det själv. 

Jag är på det stora helt med på att ta hänsyn, och finna andra vägar än tvång. Att förstå hur det upplevs för personen med npf - men - jag tror ärligt talat att det går överstyr med det där ibland. Ibland är tvång exakt det som krävs för att bryta den onda spiralen. Bara för att man har npf betyder inte det att man är extremt vek psykologiskt, och kommer få värsta livstraumat ifrån att mamma behövde ta itu med ett hårkaos som gått och blivit en sanitär olägenhet. Eller efter det, också ser till att det då fasen inte går sådär långt igen. 

• Anonym (X)
    Anonym (Hjälp!!) skrev 2022-06-02 12:50:33 följande:
    Hon vill inte tvätta håret och borsta håret

Hej!!!
    Jag har en dotter på  9år som har ADHD och Selektiv mutism. Hon vill inte borsta håret eller att jag hjälper henne borsta det. Jag vet att det låter konstigt men hon är rädd att inte ska se långt ut då. Hon har en stor knuta där bak. Och nu har skolan kommit o frågat mig om hon tvättar håret? Jag tjatat på henne om det o bara jag kommer i närheten så blir hon orolig. Hjälp!! Någon som har några idéer hur jag ska göra? /en orolig mamma 

Jag har ett barn med autism som har svårt med hygienen, jag har köpt en produkt som heter FUN och finns att beställa från Lush. Det är som tvål/schampookakor med färg som man kan ha  duschen eller badet, rita med eller göra gubbar utav. Jag låter mitt barn gör an gubbe som ska hjälpa till att tvätta, så gnuggar man in den på kroppen och i håret. Det har fungerat jättebra.

När det gäller att borsta ditt barns hår så måste du, det går ju inte att få loss om det blir för stora tovor, då är det bara att klippa allt. Köp en borste av svinborst eller bambu med raka strån, som är lite mildare mot håret. Undvik plastborstar och sådant som kan göra håret statiskt.
  • Anonym (Ultimatum)

Hur gick det med håret?

Svar på tråden Hon vill inte tvätta håret och borsta håret