• En slät kopp

    Bjuda hem gäster

    Någon mer som får ångest och blir helnervös när det ska bjudas hem gäster till ens hus?
    Hur löser ni det?

    Jag är en urusel värdinna. Dessutom ingen mästare på matlagning. Har också tankar om att vi inte bor lika stort och flott som andra. Vi är en radhusfamilj.

    Är inte uppväxt med att mina föräldrar hade gäster och har inte varit bjuden på fester etc 
    Nu har barnen kompisar vars föräldrar bjuder oss och jag känner att vi måste bjuda igen. Ångest!

    Ge mig era råd!

  • Svar på tråden Bjuda hem gäster
  • Anonym (Allt har sin charm)
    En slät kopp skrev 2022-06-02 19:50:16 följande:
    Bjuda hem gäster

    Någon mer som får ångest och blir helnervös när det ska bjudas hem gäster till ens hus?
    Hur löser ni det?

    Jag är en urusel värdinna. Dessutom ingen mästare på matlagning. Har också tankar om att vi inte bor lika stort och flott som andra. Vi är en radhusfamilj.

    Är inte uppväxt med att mina föräldrar hade gäster och har inte varit bjuden på fester etc 
    Nu har barnen kompisar vars föräldrar bjuder oss och jag känner att vi måste bjuda igen. Ångest!

    Ge mig era råd!


    Måste du bjuda på samma sätt som dem?
    Du kan bjuda på fika eller något istället för middag, eller köpa en färdig smörgåstårta t.ex. vilket kan vara uppskattat nu när det är sommar. Hemmagjord om du kan och orkar...

    Att du inte har lika flott hemma, vad spelar det för roll? :) Radhus är bättre än mig, jag har lägenhet. :)
    Tycker de flesta människors hem har sin egen charm. (så länge de har städat, för ostädade hem händer tyvärr att jag besökt....)
  • Jonand

    Jag tror du ska försöka tänka att de ju bjudit hem er för de gillar er och vill umgås och att de därför säkerligen gärna kommer hem till er med. 
    För att umgås, inte för att bedöma vad som bjuds på och vem som bor flottast/störst. 


    Kanske  finns det någon rätt som du eller din  partner känner er ok på att laga om ni klurar tillsammans. Annars funkar tacos för de flesta och kräver ju ingen matlagning direkt, bara hacka och blanda lite. 
    Återigen är de hos er för att umgås, inte för att ni ska fixa ihop något som gör er jättestressade och kräver att ni stör mer i köket än sitter och pratar. 


    Om du är ovan vid att ha gäster så är det inte konstigt om det känns lite pirrigt men tror du kommer märka rätt snabbt att det Inte är så mkt att pirra över. 


     

  • Anonym (Ganska bra värdinna)

    Ni har radhus vilket brukar innebära en mysig uteplats.
    Helt perfekt, du slipper ha granskande gäster i huset.
    Gör det lite extra trevligt i trädgården.
    Bjud på grillat, med potatissallad, röror, bröd och lemonad.
    En smörgåstårta och korv och bröd till barnen.
    Slå på stot och fixa kräftskiva.
    Gäster brukar vara trevliga och inte alls se ner på dem de är på kalas hos.

    Ett tips är att låta barnen vara med och baka, laga mat, då kan man alltid skylla lite på ungarna om det tex blir lite bränt.

  • En slät kopp

    Vi har varit hos middag hos de andra tre familjerna och då har det sett ut på ungefär samma sätt. 
    Välkomstdrink och därefter tre rätters. Olika viner och sedan har det dukats fram drinkar, whiskey av finare sorter till männen. Barnen har lekt på källarplan eller tittat på film i biorum. Vi har inte de ytorna och har inte lust att ta hela bufferten till att köpa upp Systembolagets sortiment. 
    Det är sant att man inte behöver göra likadant men skulle nog se lite snålt ut att bara bjuda på fika eller tacos tyvärr även om jag själv föredrar det.
    Även rädd för att de kommer tycka att det blir jobbigt att ha med barnen i vardagsrummet, vi bor inte lika stort. 

  • Anonym (Allt har sin charm)
    En slät kopp skrev 2022-06-02 21:02:11 följande:

    Vi har varit hos middag hos de andra tre familjerna och då har det sett ut på ungefär samma sätt. 
    Välkomstdrink och därefter tre rätters. Olika viner och sedan har det dukats fram drinkar, whiskey av finare sorter till männen. Barnen har lekt på källarplan eller tittat på film i biorum. Vi har inte de ytorna och har inte lust att ta hela bufferten till att köpa upp Systembolagets sortiment. 
    Det är sant att man inte behöver göra likadant men skulle nog se lite snålt ut att bara bjuda på fika eller tacos tyvärr även om jag själv föredrar det.
    Även rädd för att de kommer tycka att det blir jobbigt att ha med barnen i vardagsrummet, vi bor inte lika stort. 


    Men bjud inte hem om du inte vill.
    Du lever ditt liv som du vill. De gör sina val av hur de vill bjuda... du gör ditt val.
  • Anonym (June)
    En slät kopp skrev 2022-06-02 21:02:11 följande:

    Vi har varit hos middag hos de andra tre familjerna och då har det sett ut på ungefär samma sätt. 
    Välkomstdrink och därefter tre rätters. Olika viner och sedan har det dukats fram drinkar, whiskey av finare sorter till männen. Barnen har lekt på källarplan eller tittat på film i biorum. Vi har inte de ytorna och har inte lust att ta hela bufferten till att köpa upp Systembolagets sortiment. 
    Det är sant att man inte behöver göra likadant men skulle nog se lite snålt ut att bara bjuda på fika eller tacos tyvärr även om jag själv föredrar det.
    Även rädd för att de kommer tycka att det blir jobbigt att ha med barnen i vardagsrummet, vi bor inte lika stort. 


    Oj! Det hade jag inte heller kunnat matcha. 

    Lägg ner tanken om att hålla samma nivå om det känns jobbigt. Bjud till fika och fixa en sockerkaka och lite syltkakor tillsammans med barnen. Då går det inte att jämföra med deras bjudningar utan blir er grej. Och gör saker barn och vuxna tillsammans. Spela Twister eller ett Kahoot som barnen satt ihop (så att de vuxna garanterat förlorar!) tex. Har ni en allmänning med gräs kan ni spela kubb eller krocket. Vem vet, de andra kanske tycker att det är skönt att umgås lite mer kravlöst, lite mindre styltigt och regelstyrt. 

  • snedtak
    En slät kopp skrev 2022-06-02 21:02:11 följande:
    Vi har varit hos middag hos de andra tre familjerna och då har det sett ut på ungefär samma sätt. 
    Välkomstdrink och därefter tre rätters. Olika viner och sedan har det dukats fram drinkar, whiskey av finare sorter till männen. Barnen har lekt på källarplan eller tittat på film i biorum. Vi har inte de ytorna och har inte lust att ta hela bufferten till att köpa upp Systembolagets sortiment. 
    Det är sant att man inte behöver göra likadant men skulle nog se lite snålt ut att bara bjuda på fika eller tacos tyvärr även om jag själv föredrar det.
    Även rädd för att de kommer tycka att det blir jobbigt att ha med barnen i vardagsrummet, vi bor inte lika stort. 
    Jag tycker absolut inte att det är snålt! Jag bjuder gärna vuxna gäster på trerätters, eftersom jag gillar att laga mat men att det är rätt tråkigt att göra det i vardagen när det bara är två vuxna hemma. Men jag uppskattar minst lika mycket att bli bjuden på kaffe och Almondy Daim-tårta om jag är gäst hos någon annan
Svar på tråden Bjuda hem gäster