• Fri 3 Jun 2022 12:20
    1864 visningar
    3 svar
    3
    1864

    Handbagage mått SJ

    Hej jag ska resa med tåg och undrar hur stort handbagage som g
    får plats  under sätet eller på hatthyllan?Jag vill ha uppsikt över mitt bagage.Ni som har erfarenhet och reser med handbagage får gärna svara.

  • Svar på tråden Handbagage mått SJ
  • Fri 3 Jun 2022 12:49
    #1

    Allt bagage är handbagage på tåg. Det finns ingen särskild vagn för väskor.


    Vi har en stor ryggsäck som är 40-50 cm bred och nästan en meter lång. Den får plats på de flesta hatthyllor. Men en bredare väska än så kan bli svårt.


    Under sätet går det bara in småsaker. Där lägger jag aldrig något. 


    Reser man när många reser kan man inte vara säker på att kunna lägga väskan exakt ovanför sin plats. Den kan hamna några meter bort. 


    Jag hade inte valt en stor, hård resväska vid tågresor. De är krångliga att få upp för trappan till vagnen och svåra att hitta plats för. Ryggsäck och typ kabinväskor funkar mycket bättre. Det är också smart att packa i två mindre väskor istället för en jättestor, just för att platsen för stora väskor är begränsad. Vandringsryggsäck funkar väldigt bra på tåg eftersom att de är långsmala och får bra plats på hyllan.


    Väskor som sticker ut utanför hyllplanet och väskor i gången är inte tillåtet utan de flyttas till bagagehyllorna vid vagnsänden, av säkerhetsskäl. 

    Jag brukar ta en större väska som läggs på hyllan vid platsen eller i vagnsänden. Och sen har jag en mindre väska för värdesaker och sånt jag vill ha lättilgängligt under resan. Den ställer jag på golvet framför sätet eller på hyllan ovanför om det finns plats. Den tar jag med mig om jag går på toa eller till bistrovagnen. 

  • Sun 5 Jun 2022 09:18
    #2

    Tack för svaret.

  • Mon 6 Jun 2022 09:32
    #3

    I de flesta vagnar finns en avsedd yta för baggage och där kan man ha rätt stora saker. Men då har du ju inte uppsikt över det. Men som ovan skrev, på hatthyllan får man plats med rätt stora saker. Det är inte som på flygen.

Svar på tråden Handbagage mått SJ