• Fri 3 Jun 2022 15:27
    10936 visningar
    4 svar
    4
    10936

    Hallonbladste

    Hej allihopa 
    Hoppas få lite mera svar här. Skrattande


    Jag har börjat dricka hallonbladse och är omföderska, har varit inne flertalet gånger pga jobbiga sammandragningar och värkar. Men nu när jag har börjat med teet så har sammandragningarna börjat mer och mer, känns både på dagen och kvällen och natten, ja you name it! Hela tiden. 


    Det sägs att teet ska ju typ "träna" inför förlossningen och även göra effekt efter förlossningen men kan själva teet sätta igång själva förlossningen? Eller är det bara om man pressar i nejlikor också som förlossningen kan starta? 

    Som sagt fundersam omföderska här, drack aldrig teet med min förstfödda och blödde extremt mycket och länge efter, fick även veta att jag inte skulle dricka det av min mamma för hon sa att det kunde sätta igång allt? 


     


    Förlåt för rörig text men hoppas någon har någon mer relevant information och hur ni har upplevt det med hallonbladste? Hjärta

  • Svar på tråden Hallonbladste
  • Anonym (Nej)
    Fri 3 Jun 2022 22:27
    #1

    Finns inget som sätter igång en förlossning utom färdknäppen eller hinnsvepning. Att du blöde första gången betyder inte att du blöder andra gången. 

  • Anonym (I)
    Sun 5 Jun 2022 07:51
    #2

    Jag märkte inget när jag drack det. Undvek så klart att dricka det i början då det sägs finnas risk för missfall.

  • Anonym (Sanna­)
    Sun 5 Jun 2022 07:55
    #3

    Tillreder du det rätt? (Inte för varmt vatten, absolut inte kokande utan ca 70 grader, sedan ska hallonbladen dra i ca 5-10 minuter innan man börjar dricka.)

    Har själv druckit det varje graviditet och alltid blött väldigt lite. Kan lika gärna ha med något annat att göra, men jag tänker att det skadar ju inte. Nej, det sätter inte igång förlossningen.

  • Anonym (Ja)
    Sun 5 Jun 2022 08:32
    #4

    Ja eftersom det ger sammandragningar i livmodern kan det också sätta igång förlossningen. Det beror så klart på hur starka sammandragningarna är.

Svar på tråden Hallonbladste