• Sat 4 Jun 2022 08:30
    3348 visningar
    3 svar
    3
    3348

    Kan det finnas ett samband mellan havandeskapsförgiftning och missfall?

    Vi har 2 barn sedan tidigare som nu är 13 och 12 år. i första graviditeten fick jag en allvarlig havandeskapsförgiftning med kramper och akutsnitt. Graviditet nummer två var helt utan komplikationer. Innan första barnet fick jag ett missfall vecka 7. I januari i år bestämde vi oss för att försöka med en sladdis, jag är idag 32 år så fortfarande ganska ung. Jag blev gravid direkt men den graviditeten startade från bim med blodiga flytningar, dock blev testen starkare och starkade och symtomen ökade för varje vecka. I vecka 7 gjorde jag ett vul och de såg absolut ingenting, kollade hcg som gick ner och en vecka efter vul kom det ut en jättestor klump, förstår inte var den var när jag gjorde vul men men. Blev gravid direkt på nästa äl, den graviditeten började likadant som förgående med småblödningar och svaga plus Vid bim. Den kom dock ut i 4+5. Jag undrar vad problemet kan vara när man börjar småblöda redan vid bim 2 gånger i rad? Kan detta ha något samband med att jag haft havandeskapsförgiftning? Tänker typ problem med blodet koagulering? Eller är det något annat jag kan göra? Jag har ett extremt fysiskt arbete idag vilket jag inte haft tidigare, många tunga lyft varje dag (fordonsindustri) men det borde väl inte påverka så tidigt i graviditeten? Jag har nu testat blodförtunnande i 2 cykler men inte blivit gravid så vet inte om det hjälper. 
    tacksam för tips eller hjälp vad jag kan vända mig.

  • Svar på tråden Kan det finnas ett samband mellan havandeskapsförgiftning och missfall?
  • Sat 4 Jun 2022 18:55
    #1

    Jag har aldrig läst om ett samband, men vem vet, i sällsynta fall kanske det har det. Som oftast brukar 1-2 m.f bero på fel på embryot och vid 3 eller fler beror dom oftast på fel hos kvinnan. Men om man "bara" haft 2 m.f så vet man ju inte om det är så att man tillhör dom där som har nåt fel och kommer drabbas av fler m.f.
    Jag hade 4 innan jag fick barn och mitt fel var överaktivt immunförsvar. Det hjälpte med medicin. Men jag fick även starka förhållningsorder om hur jag skulle leva och dit hörde bla inga tunga lyft. Hur mycket det påverkar är nog omöjligt att säga tyvärr. Jag fick inte ha sex, dricka kaffe eller cykla heller så jag tror de tog det säkra före det osäkra. 
    Det du kan göra själv är att be om progesteron nästa graviditet av nån givmild läkare. Och ta blodförtunnande och kanske kolla ditt TSH också.

  • Sun 5 Jun 2022 07:54
    #2

    Tack för ditt svar, jag har kollat tsh som var helt ok. Men jag har funderat på progesteron men är rädd att det blir knas med hormonerna av det, hur vet jag helt säkert att jag haft ägglossning? Testen visar ju bara att det är påväg, jag har läst att progesteronet kan hämna ägglossning om man tar det för tidigt Obestämd så svårt det här. Jag har tänkt sjukskriva mig nästa graviditet för att se om jobbet påverkar, men det är ju väldigt svårt att göra eftersom jag börjat småblöda redan innan jag fått positiva test. Jag glömde skriva det i tråden men bägge graviditeterna jag haft i år har varit svaga plus även efter bim så något har säkert varit knas redan från början. Min mens är också helt knas efter Missfallen vilket den aldrig är annars, nu kan den komma både en vecka innan eller en vecka efter, jag som varit så extremt punktlig annars. 

  • Sun 5 Jun 2022 17:46
    #3

    Progesteron ska man som du säger ta efter äl varit, men de flesta börjar ta det först när de väl vet att de är gravida. Och för det mesta räcker det, Men om du nu skulle ha progesteronbrist kan det ju vara väl sent. Tycker du ska kolla upp värdena så du verkligen vet. Det låter också lite väl att dina cykler ballat ur av så pass tidiga m.f. Oftast brukar cyklerna bli som vanligt efter så tidiga m.f. Gå till en privat gyn för lite koll och hjälp.

Svar på tråden Kan det finnas ett samband mellan havandeskapsförgiftning och missfall?