• Simpan32

    Black metal inget för vanliga människor?

    Black metal för mig är mörk musik för mörka människor. Det är liksom musik för att tillbe satan. Det borde vara musik för människor som är outsiders i samhället. Fler som håller med mig? Tycker black metal har blivit  för trendigt. 

  • Svar på tråden Black metal inget för vanliga människor?
  • Kerstin52

    Black metal använder bara Stan som ett symbolspråk och är egentligen inte riktiga stansdyrkare, egentligen är det väl deathmetal scenen i Norge som är de riktiga satansdyrkarna. Jag gillar speciellt tidig black metal som Venom och Bathory men så är jag också uppväxt med en musiken.

    Black metal är väl för alla som giller tung progressiv metal, förstår inte riktigt mig på dom som anser att man måste vara på ett visst sätt bara att man gillar musiken.

    Just nu är det dock mer melodisk dödsmetall som rullar hemma, massa dark Tranquility och lite Entombed och att Black Metal skulle vara trendigt vete fan

  • Anonym (O)

    Det är väl mest tonåringar som lyssnar på sådant? Eller förvuxna tonåringar som aldrig vuxit upp.

  • flygrl

    @TS: Jag gillar symfonisk/melodisk black metal och dyrkar deffo inte Satan. Är väl inte heller nån mörk människa annat än på utsidan då jag är svart och därför rätt udda på konserter. Men visst när jag är i dark moods och/eller förbannad är black och annan hård metal perfekt som nån sorts katharsis typ. 


    Men vadå black metal blivit trendigt? Va har du för belägg för det?


     


    Kerstin52 skrev 2022-06-08 15:57:50 följande:

    Black metal använder bara Stan som ett symbolspråk och är egentligen inte riktiga stansdyrkare, egentligen är det väl deathmetal scenen i Norge som är de riktiga satansdyrkarna. Jag gillar speciellt tidig black metal som Venom och Bathory men så är jag också uppväxt med en musiken.

    Black metal är väl för alla som giller tung progressiv metal, förstår inte riktigt mig på dom som anser att man måste vara på ett visst sätt bara att man gillar musiken.

    Just nu är det dock mer melodisk dödsmetall som rullar hemma, massa dark Tranquility och lite Entombed och att Black Metal skulle vara trendigt vete fan


    Som jag förstått det är satanister och djävulsdyrkare två helt olika saker. Djävulsdyrkarna har väl egentligen bara vänt på den kristna världsbilden och placerar Djävulen som den som styr och ska dyrkas och dyrkar alltså det onda medans satanisterna helt tar avstånd från all religion och i stället betonar egot och livskraften. Satanisterna tar också helt avstånd från övergrepp mot djur och en del annan skit djävulsdyrkarna kan ägna sig åt.

    Finns ju också band som inte alls är inne på sånt där utan mer inspireras av sagor och gamla myter. Grekiska The Elysian Fields utgår tex. från den gamla grekiska mytologin.

    Sen är väl black metal ofta rätt melodisk i större utsträckning än tex. dödsmetallen. Finns ju mycket inslag av både klassisk musik och folkmusik i iaf en del black metal. Sen är ju spännvidden stor förstås och genretjafs är egentligen inte min grej alls.
    Anonym (O) skrev 2022-06-08 16:27:13 följande:

    Det är väl mest tonåringar som lyssnar på sådant? Eller förvuxna tonåringar som aldrig vuxit upp.


    Va bygger du det på? Black metal är ofta rätt komplex musik så inte bara för tonåringar imho. 
Svar på tråden Black metal inget för vanliga människor?