• Tinox

    Hur mycket skatt ska jag egentligen betala?

    Hej! Har jobbat ett par år nu och har aldrig riktigt tänkt på hur mycket skatt jag ska betala. Brukar betala runt 30-32% av min lön. Dock kollade jag nu hos skatteverket är det finns en skattetabell arbetsgivaren ska följa, jag är på skattetabell 30 och på en lön på 26000 ska jag tydligen betala 5200 kr i skatt? Men jag har ju betalat typ 8500 i skatt? Vilket stämmer? Är all skatt inräknat i den tabellen? Det är inget som läggs på sen? Min kommunala skatt är ju typ 30 % 
    Är så förvirrad haha 

  • Svar på tråden Hur mycket skatt ska jag egentligen betala?
  • Anonym (E)
    Tinox skrev 2022-06-08 17:56:11 följande:
    Hur mycket skatt ska jag egentligen betala?

    Hej! Har jobbat ett par år nu och har aldrig riktigt tänkt på hur mycket skatt jag ska betala. Brukar betala runt 30-32% av min lön. Dock kollade jag nu hos skatteverket är det finns en skattetabell arbetsgivaren ska följa, jag är på skattetabell 30 och på en lön på 26000 ska jag tydligen betala 5200 kr i skatt? Men jag har ju betalat typ 8500 i skatt? Vilket stämmer? Är all skatt inräknat i den tabellen? Det är inget som läggs på sen? Min kommunala skatt är ju typ 30 % 
    Är så förvirrad haha 


    Kolla i din deklaration, så ser du om du betalat för mycket. Men det låter mkt på den lönen. Har du inte lämnat in din skattesedel till arbetsgivaren? Brukar du få tillbaka på skatten? 
  • Anonym (Ellen)

    Det du ser i tabellen är det som kallas preliminär skatt och som motsvarar det skatteavdrag som arbetsgivaren ska göra månatligen för att din skatt sett till helår skall stämma. Det belopp du nämner verkar rimligt, det är få som verkligen ska betala 30%.

    Vilken skatt arbetsgivaren drar beror dock på interna rutiner också. En del har körningar mot Skatteverket regelbundet eller gör en sådan direkt när man nyanställer och då läser man in vederbörandes skattsedel per automatik. 
    Andra har som rutin att begära in skattsedeln och därefter lägger man, in tabellskatt. Tills man fått in den drar man sidoinkomst = 30%.

    Men frågan är hur du brukar ligga till årligen när du får underlagen ifrån Skatteverket? Brukar du få tillbaka så drar ju arbetsgivaren mer än de borde.
    Brukar du hamna runt noll så är det annat som gör att du behöver betala in mer skatt och då är det bara bra att arbetsgivaren drar lite extra(även räntor, att man äger fastigheter, man gör kapitalaffärer osv påverkar ju). 

Svar på tråden Hur mycket skatt ska jag egentligen betala?