• Ahdjaan

    Framtidsångest!

    Jag är en kille på 17 år som slutar 2:an nu. Jag mår bara allmänt riktigt dåligt, vet inte vart jag ska börja. 

    Jag har alltid hatat förändring och bara tanken på det får mig nästan panikslagen. 
    Jag är helt enkelt orolig över framtiden. Jag är tvingad att byta lag i min sportklubb, jag har inte riktigt lyckats skaffa riktiga vänner i klassen, jag har ingen aning om framtida jobb/utbildning och efter gymnasiet känns som alla kompisar jag har nu kommer försvinna och jag sitter där själv. Vart ska jag bo? Vilka ska jag vara med? Kommer jag verkligen träffa någon partner? 
    Liknande frågor finns i huvudet konstant och känslan av att förlora hoppet och kontrollen över det mesta får mig helt förstörd. Sedan blir det inte bättre av att jag har allmänna katastrof-tankar om nära och mig själv. 

    Jag måste hitta en väg ur detta. Är det att acceptera verkligheten och strunta i det man inte kan påverka för att sedan försöka förbättra det jag tycker är jobbigt? Har någon något tips om vad jag kan göra för att lindra de jobbiga tankarna?

  • Svar på tråden Framtidsångest!
  • Kockobello

    Jag tycker att det låter väldigt klokt det du skriver om att acceptera det du inte kan påverka samt förbättra sånt du tycker är jobbigt. När det gäller att testa nya saker brukar jag tänka att allt ju inte är skrivet i sten. Man FÅR ju byta skola, bostadsort, vänner, flickvän om det inte känns bra. Kanske du ska försöka grubbla mindre, bara gör ditt bästa i skolan, testa dig fram vad som känns bra, var nyfiken på saker och försök inte ta det så allvarligt, även fast du gör ditt bästa, om du förstår hur jag menar 

  • Anonvm

    När jag för några år sedan genomgick en otroligt påfrestande skilsmässa så blev det så att jag sökte hjälp via samtalsterapi, detta resulterade i att jag utvecklades och växte som människa något fruktansvärt mycket.

    Just det som tidigare inlägg var inne på, att komma till en acceptans över att väldigt mycket i ens liv är bortom vår egen kontroll är något oerhört stort och tungt.

    Att ständigt gå runt och oroa sig över saker som "kan hända", eller "kan gå fel" bryter med tiden ner en människa på ett mycket effektivt och kraftfullt sätt. Lyckas du inte ta dig ut denna neråtgående spiral själv så har du otroligt mycket att vinna på att söka professionell hjälp.

Svar på tråden Framtidsångest!