• Juliaisabell95

    Trött på att det aldrig går

    ag och min sambo fick i förra året reda på att vi var gravida men fick redan 2 dagar efter pluset ett missfall.. 

    efter det har vi kämpat med ägglossningstest, folsyra, ligga innan, under och efter ÄL för att maximera möjligheterna för att bli gravida men ingenting vill fungera. Jag börjar undra om det under missfallet hände någonting i livmodern som gör att ett nytt ägg inte kan fästa, någon som har erfarenhet av det?

    vi har varit i kontakt med läkare som säger att det måste ha gått ett år innan vi får hjälp och att en undersökning inte är aktuell då mina blödningar under MF inte var extrema och att mensen är som vanligt nu..

    jag är trött, jag är arg och jag är så j*vla frustrerad att det aldrig går. Det börjar tära på relationen och jag har slutat hoppas för att inte bli besviken.. 

    alla mina vänner har påbörjat med att få barn och många av dom har fått ett plus på första försöket..

    hur ska man orka? Finns det någonting mer man kan göra?

  • Svar på tråden Trött på att det aldrig går
  • Körsbärsdalen

    Det viktigaste ni kan göra gör ni redan - sex runt ägglossning och du äter folsyra. Utöver det är det ändå fullt normalt att det tar upp till 1 år för dig att bli gravid... Jättetrist med missfallet, men du vet ju i alla fall att du KAN bli gravid nu!

    Om det går ett år utan graviditet, då finns det jättebra hjälp att få. De absolut flesta är faktiskt gravida inom 2 år från att de börjar försöka Är du född -95 som ditt nick indikerar finns dessutom lååååååång tid för er att få hjälp innan det är kört

  • Anonym (Förstår)

    Jag förstår precis hur du känner. Jag kämpade själv i 3 år och fick 3 missfall och mellan varje missfall tog det väldigt lång tid att bli gravid. Men tillslut gick det och jag är nu i vecka 26.

    Jag har inga svar men förstår precis hur du känner när alla runt omkring verkar få barn av att titta på varandra, och det är jättejobbigt men för mig hjälpte det att prata om det med många runt omkring mig. På det sättet när andra fick sina plus så var de flesta väldigt respektfulla med hur de berättade det för oss så att vi kunde få känna våra jobbiga känslor. De jobbiga känslorna går över ganska fort och man blir genuint glad för andras skull. Man behöver bara lite mer tid att komma dit.

    Vården är extremt fyrkantig när det handlar om fertilitet och ett år känns oändligt men håll ut. Det finns mycket hjälp att få och många alternativ kvar som ni inte har hunnit utforska än så ge inte upp hoppet.

    Lycka till

  • Anonym (E)

    Tycker ni ska göra en privat fertilitetsutredning. Vi hade försökt ett bra tag och sen gjorde vi privat utredning där spolning ingick, och samma månad blev jag gravid.

  • Rosastjärna

    Jag följa gärna åt med dig, känner precis det som du beskriver. Givk igen en missed abortion i september och inte en tillstymmelse till graviditet sedan dess. Känner att jag närmar mig någon sorts bristningsgräns nu, blir gråtig bara jag tänker på skiten. 


    Du får gärna skicka dm om du vill prata mer :)

  • Juliaisabell95
    Körsbärsdalen skrev 2022-06-11 13:10:36 följande:

    Det viktigaste ni kan göra gör ni redan - sex runt ägglossning och du äter folsyra. Utöver det är det ändå fullt normalt att det tar upp till 1 år för dig att bli gravid... Jättetrist med missfallet, men du vet ju i alla fall att du KAN bli gravid nu!

    Om det går ett år utan graviditet, då finns det jättebra hjälp att få. De absolut flesta är faktiskt gravida inom 2 år från att de börjar försöka Är du född -95 som ditt nick indikerar finns dessutom lååååååång tid för er att få hjälp innan det är kört


    Folsyra hjälper väl inte till eller påverkar förmågan att bli gravid? det är väl bra att äta folsyra innan man blir gravid för att det inte ska bli problem med fostret när man väl blir med barn.. 

    absolut, jag kan bli gravid- den gången men vem vet att jag kan bli gravid fler gånger, egentligen? :). Jag är dock rädd att det kanske finns ?rester? kvar sv missfallet som gör stt det inte tar sig, ingen läkare vill dock undersöka det. 


    jag är född 95 och jag vet att jag har lååång tid att hinna bli med barn- det jag är frustrerad på är att det tar så lång tid och det känns som att min kropp inte vill ta emot ett barn. :) 

  • Juliaisabell95
    Anonym (E) skrev 2022-06-11 22:03:58 följande:

    Tycker ni ska göra en privat fertilitetsutredning. Vi hade försökt ett bra tag och sen gjorde vi privat utredning där spolning ingick, och samma månad blev jag gravid.


    Jag har nu tagit kontankt med en privat klinik och via regionen så får se hur det går! Jag frågade även om en spolning kunde vara aktuellt! :) 

    gjorde ni det på privat klinik? Gör det ont? 
  • Juliaisabell95
    Rosastjärna skrev 2022-06-12 17:19:50 följande:

    Jag följa gärna åt med dig, känner precis det som du beskriver. Givk igen en missed abortion i september och inte en tillstymmelse till graviditet sedan dess. Känner att jag närmar mig någon sorts bristningsgräns nu, blir gråtig bara jag tänker på skiten. 


    Du får gärna skicka dm om du vill prata mer :)


    Åh, absolut!! 
    jag skickar pm! 

  • Körsbärsdalen
    Juliaisabell95 skrev 2022-06-12 18:42:19 följande:

    Folsyra hjälper väl inte till eller påverkar förmågan att bli gravid? det är väl bra att äta folsyra innan man blir gravid för att det inte ska bli problem med fostret när man väl blir med barn.. 

    absolut, jag kan bli gravid- den gången men vem vet att jag kan bli gravid fler gånger, egentligen? :). Jag är dock rädd att det kanske finns ?rester? kvar sv missfallet som gör stt det inte tar sig, ingen läkare vill dock undersöka det. 


    jag är född 95 och jag vet att jag har lååång tid att hinna bli med barn- det jag är frustrerad på är att det tar så lång tid och det känns som att min kropp inte vill ta emot ett barn. :) 


    Precis, om du blir gravid så är risken lägre att barnet får spina bifida, därför ska egentligen alla kvinnor som kan tänkas råka bli gravida (och i så fall skulle behålla graviditeten) äta folsyra
Svar på tråden Trött på att det aldrig går