• Anonymxxx

    Sår

    Hej

    Har ni några bra tips om vad man kan göra när man har sår på bröstvårtorna som inte vill läka? 

    Såren har jag haft i över två veckor. O det började ganska direkt då hon hade svårt att få ett bra tag. 

    Är det nån där ute som haft sår som ni aldrig trodde skulle läkas men som gjorde det? Vad gjorde ni för att läka såren? 

    Är det nån som har en solskenshistoria att dela med sig av? Med långdragna sår där det ändå löste sig till slut.

    Är nästan på väg att ge upp men varken jag eller dottern vill sluta. 

    Vad göra? 

    Har varit på amningsmottagning o fått massa råd, försöker följa deras råd men vissa råd är svåratt följa då jag även har andra barn...

    Känner mig även hyfsat påläst o försöker görs "by The book" men detta har inte hjälpt. 

    Hälsningar en villrådig tjej

  • Svar på tråden Sår
  • Jag är bara jag
    Anonymxxx skrev 2022-06-12 16:04:23 följande:
    Ok, hur länge hade du dina sår? 
    Längsta var flera månader. Ammade ändå, men kanske lite mindre på just den sidan.
  • Anonymxxx
    Jag är bara jag skrev 2022-06-12 16:05:21 följande:
    Längsta var flera månader. Ammade ändå, men kanske lite mindre på just den sidan.
    Oj,vilken viljestyrka! Imponerande! Jag äter Ipren och om jag inte gör det så blir jag så så ledsen..då ger gör så ont..känns som om jag bara borde ge upp. Men jag vill ju inte det.

    Misstänker eventuellt svamp också då det bränner I brösten efter amning. Ska ta upp det med amningsmottagningen...
  • Jag är bara jag
    Anonymxxx skrev 2022-06-12 16:20:54 följande:
    Oj,vilken viljestyrka! Imponerande! Jag äter Ipren och om jag inte gör det så blir jag så så ledsen..då ger gör så ont..känns som om jag bara borde ge upp. Men jag vill ju inte det.

    Misstänker eventuellt svamp också då det bränner I brösten efter amning. Ska ta upp det med amningsmottagningen...
    Det var så tårna krullade sig när han sög fast, men sen vande jag mig. Det var ett envist bitsår. Låter mer som svamp för dig så sök hjälp för det du.
  • Anonymxxx
    Jag är bara jag skrev 2022-06-12 16:29:20 följande:
    Det var så tårna krullade sig när han sög fast, men sen vande jag mig. Det var ett envist bitsår. Låter mer som svamp för dig så sök hjälp för det du.
    Jag tror svampen har kommit på senaste dagarna, men såren hade jag sen innan...
  • Mimosa86
    Anonymxxx skrev 2022-06-12 16:20:54 följande:
    Oj,vilken viljestyrka! Imponerande! Jag äter Ipren och om jag inte gör det så blir jag så så ledsen..då ger gör så ont..känns som om jag bara borde ge upp. Men jag vill ju inte det.

    Misstänker eventuellt svamp också då det bränner I brösten efter amning. Ska ta upp det med amningsmottagningen...

    Är brösten rödflammiga och typs svider lite när du inte ammar med? Då är det svamp. Och det fixars lätt med antibiotika, mitt försvann nästan samma dag.
    så kräv att de kollar det för det gör så djävulusiskt ont att amma när man har svamp.

    sår på bröstvårtan, har du testat att ha amningsnapp på bröstet? Jag var inget fan av det eftersom barnet tömde bröstet sämre med nappen men det avlastade de såriga vårtorna kopiöst. tips är att testa olika storlekar.

    hoppas det löser sig. Jag vet hur det känns. 

    mitt blev dock en solskenshistoria där en månad var ren pina innan de lyckades utreda att jag hade svamp och när brösten var såriga. När jag fick medicinen och det läkte så var amningen i princip problemfritt och harmonisk utan någon form av smärta. 

  • elsi
    Anonymxxx skrev 2022-06-12 14:18:34 följande:
    Sår

    Hej

    Har ni några bra tips om vad man kan göra när man har sår på bröstvårtorna som inte vill läka? 

    Såren har jag haft i över två veckor. O det började ganska direkt då hon hade svårt att få ett bra tag. 

    Är det nån där ute som haft sår som ni aldrig trodde skulle läkas men som gjorde det? Vad gjorde ni för att läka såren? 

    Är det nån som har en solskenshistoria att dela med sig av? Med långdragna sår där det ändå löste sig till slut.

    Är nästan på väg att ge upp men varken jag eller dottern vill sluta. 

    Vad göra? 

    Har varit på amningsmottagning o fått massa råd, försöker följa deras råd men vissa råd är svåratt följa då jag även har andra barn...

    Känner mig även hyfsat påläst o försöker görs "by The book" men detta har inte hjälpt. 

    Hälsningar en villrådig tjej


    Jag använde amningsnapp under en period för att avlasta bröstvårtorna. Och nåt slags kräm som jag köpte på apoteket. Inlägg i BH-n för att torka ut. 
  • Anonymxxx
    elsi skrev 2022-06-13 10:57:53 följande:
    Jag använde amningsnapp under en period för att avlasta bröstvårtorna. Och nåt slags kräm som jag köpte på apoteket. Inlägg i BH-n för att torka ut. 
    Har en amningsnapp hemma som jag inte använder...fungerar den verkligen för att läka bröstvårtorna? Den är verkligen jobbig ????
  • Omnom

    Amningsnapp fungerade för mig.
    Använde också lanolinkräm, som man inte behöver tvätta bort, och amningsinlägg för att minska friktion frän kläder. 
    Såren försvann kanske efter en vecka och efter några dagar till gjorde det inte ont längre.

  • Anonymxxx
    Omnom skrev 2022-06-14 12:39:29 följande:

    Amningsnapp fungerade för mig.
    Använde också lanolinkräm, som man inte behöver tvätta bort, och amningsinlägg för att minska friktion frän kläder. 
    Såren försvann kanske efter en vecka och efter några dagar till gjorde det inte ont längre.


    Kanske får prova med amningsnappen en vecka eller så...för såren  blir knappast bättre som det ser ut just nu...plus att i går ville bebis äta o ligga vid bröstet i princip hela em och kvällen...aj
  • Jag är bara jag
    Anonymxxx skrev 2022-06-14 14:27:24 följande:
    Kanske får prova med amningsnappen en vecka eller så...för såren  blir knappast bättre som det ser ut just nu...plus att i går ville bebis äta o ligga vid bröstet i princip hela em och kvällen...aj
    Har du provat amma åt andra hållet? Dvs barnet ligger åt samma håll vid båda brösten eller under högra armen beroende på vilket bröst som har sår.
  • Ztrumpan

    Mam kompressernas var min räddning. Körde bara med amningsnapp som gav mig hemska sår och höll ut i ett år och 4 mån. Var såklart bättre emellanåt.
    Men mam är mitt tips, och så testade jag alla de andra grejerna som finns. Och glöm inte att lufta.

  • Anonymxxx

    Mimosa86: 
    Ja, alltså det bränner djupt inne i bröstet efter amningen. O rätt lång tid efter. 

    Provade amningsnappen i dag, tycker inte bebis får i sig lika mycket och den trycks som in i bröstet, avskyr den! Ont gjorde det ändå. Hoppas på att få svampmedel i morgon...men om det kommer lösa såren, återstår att se...

  • Anonymxxx

    Jag är bara jag: jo men jag har provat det. Har sår på båda brösten. Ena är under o andra är över. Lite olika typer av sår. Vet inte om jag tycker att det blir så stor skillnad...hoppas jag får hjälp på amningsmottagningen i morgon...

  • Anonymxxx

    Ztrumpan: gillar också mam kompresserna...men de är rätt dyra...

    Shit alltså! 1 år o 4 månader...herreguud! Så för dig blev det aldrig bättre? Tänk vilken styrkan mors kärlek kan ha ändå!  

  • Jag är bara jag

    Jag hoppas du får bra hjälp imorron! Ang. kompresserna är de visserligen dyra, men absolut värt det. Jag klippte dom i hälften.

Svar på tråden Sår