• Anonym (Nervös)

Kan banken neka bolån 2 veckor innan tillträdet?

Hej,
    Jag har panik just nu.. Vi fick ett lånelöfte hos banken och sedan hittade vi ett hus som banken godkändes och sa att vi kunde skriva på papper. Handpenning är betalad ochvi har sålt vår nuvarande bostad.

I förra veckan hade vi ett möte med banken där vi gick igenom upplägget av bolån & räntor. 

Då nämner handläggaren att dem kommer ta en ny kreditupplysning & även ta nytt kreditbeslut.. Vad innebär det? Varför ska dem göra ny kreditupplysning i detta skede?

Min make hade längre inkomst så på den UCn kommer inkomsten diffa.. Däremot har hans dem senaste 5 månaderna haft högre inkomst, kan banken neka oss lån nu när dem tar ny kreditupplysning?

Vi hamnar på gatan om banken nekar samt riskerar att förlora närmare 1miljon vid kontraktabrott.

Har jag några rättigheter? Jag har paniiiik.

• Svar på tråden Kan banken neka bolån 2 veckor innan tillträdet?
  • Anonym (x)
    Anonym (Nervös) skrev 2022-06-13 13:55:18 följande:
    Kan banken neka bolån 2 veckor innan tillträdet?

Hej,
    Jag har panik just nu.. Vi fick ett lånelöfte hos banken och sedan hittade vi ett hus som banken godkändes och sa att vi kunde skriva på papper. Handpenning är betalad ochvi har sålt vår nuvarande bostad.

I förra veckan hade vi ett möte med banken där vi gick igenom upplägget av bolån & räntor. 

Då nämner handläggaren att dem kommer ta en ny kreditupplysning & även ta nytt kreditbeslut.. Vad innebär det? Varför ska dem göra ny kreditupplysning i detta skede?

Min make hade längre inkomst så på den UCn kommer inkomsten diffa.. Däremot har hans dem senaste 5 månaderna haft högre inkomst, kan banken neka oss lån nu när dem tar ny kreditupplysning?

Vi hamnar på gatan om banken nekar samt riskerar att förlora närmare 1miljon vid kontraktabrott.

Har jag några rättigheter? Jag har paniiiik.

Antagligen är det bara en formalitet, de vill ha aktuella uppgifter. Men det är klart, om er ekonomin ser avsevärt sämre ut nu, så kan de säkert dra tillbaka det, men jag tror att det ska mycket till för det, nu när det gått så långt. 
  • Anonym (Uc)

Klart de kan neka, har det hänt något drastiskt med er ekonomi, nya stora lån eller tappad inkomst tex

• Studentpappa

Varför inte bara fråga din kontakt på banken? Ligger ni precis på gränsen och ni har uppgett en inkomst som inte stämmer överens med årets så är det väl klart dom kan anse risken för hög.

Ligger nu väl inom marginalen är det bara en formalitet.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nervös)

Det som har hänt är att min man var anställd i min firma och jag betalade ut lön till honom. Efter att vi skrivit på huskontraktet har Skatteverket hört av sig och sagt att Jag inte kan betala ut lön till min utan att all över/underskott skall gå till honom

Så dem bad oss nolla hans löner och uppdaterade hans inkomst och la företaget förskott på honom. Överskottet blev mycket mindre än lönerna han fått.

Däremot kan vi visa att han haft en riktigt bra inkomst dem senaste 5 månaderna i 2022 genom att visa en Balans & reslutat räkning. Tror ni banken kommer vilja se att det faktiskt har varit högre inkomst dem senaste 5 månaderna än vad UC visade i dec?

• Studentpappa
    Anonym (Nervös) skrev 2022-06-13 14:12:34 följande:

Det som har hänt är att min man var anställd i min firma och jag betalade ut lön till honom. Efter att vi skrivit på huskontraktet har Skatteverket hört av sig och sagt att Jag inte kan betala ut lön till min utan att all över/underskott skall gå till honom

Så dem bad oss nolla hans löner och uppdaterade hans inkomst och la företaget förskott på honom. Överskottet blev mycket mindre än lönerna han fått.

Däremot kan vi visa att han haft en riktigt bra inkomst dem senaste 5 månaderna i 2022 genom att visa en Balans & reslutat räkning. Tror ni banken kommer vilja se att det faktiskt har varit högre inkomst dem senaste 5 månaderna än vad UC visade i dec?

Varför skulle han inte kunna få lön som anställd? 

Det är nog lika bra ni lägger korten på bordet för banken. 
  • Anonym (Uc)

Enskild firma?

Ert upplägg låter nästan som ni vill fejka en hög inkomst för din man och på så sett få lån. I så fall bör ni vara oroliga nu. 
  • Anonym (x)

Låter konstigt, varför kan han inte få lön från företaget? Finns det inte utrymme i företaget för att ha honom anställd, går inte företaget runt rent ekonomiskt? 
    Vad händer om Skatteverket har synpunkter även på de senaste lönerna? Känns som att det finns en hund begraven här. 

Vet banken om att du driver ett företag där din man är anställd? Har ni fått lämna in räkenskaperna för företaget?
  • Anonym (....)

I erat fall så kan de absolut neka lånet. Men varför skulle din man inte kunna få lön som anställd i din firma? Är det så att han faktiskt inte är anställd? 

• Anonym (Xxx)

Fifflar man kan man bli upptäckt ja. 

• Anonym (Ekonom)

För er i tråden som undrar varför TS inte får betala ut lön till din make så stämmer det att du som är en enskild firma inte får betala ut lön från firman till din make/maka. När man är gifta så kan man däremot välja att överföra en del av bolagets totala vilket för året till sin make/maka och det gör man i årets deklaration.

Om man däremot har ett aktiebolag är det helt ok att betala ut lön till sin partner :)

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Xxx) skrev 2022-06-13 15:03:21 följande:

Fifflar man kan man bli upptäckt ja. 

Det är ingen som fifflar här... Folk är så otrevliga bakom en skärm.

Jag har enskild firm och fått lära mig att min man inte kan vara anställd & få ut lön utan att han får hela över/underskottet.

Överskottet är lägre än lönerna han har fått, överskottet skulle enligt oss vara min del men Skatteverket har tagit bort lönerna och ändrat hans inkomst till endast det som var överskottet.

Däremot har vi bevis i form av Balans & reslutatsrapport om att företaget tjänat bra med pengar under dem senaste 6 månaderna.
  • Anonym (x)
    Anonym (Nervös) skrev 2022-06-13 15:42:23 följande:

Jag har enskild firm och fått lära mig att min man inte kan vara anställd & få ut lön utan att han får hela över/underskottet.

Överskottet är lägre än lönerna han har fått, överskottet skulle enligt oss vara min del men Skatteverket har tagit bort lönerna och ändrat hans inkomst till endast det som var överskottet.

Däremot har vi bevis i form av Balans & reslutatsrapport om att företaget tjänat bra med pengar under dem senaste 6 månaderna.
    Vet banken om detta, att han arbetar i din enskilda firma? 

Har du själv plockat ut lön från firman?
  • Anonym (Uc)
    Anonym (Nervös) skrev 2022-06-13 15:42:23 följande:

Bara att berätta hur det är för banken och hoppas på det bästa. 
  • Anonym (MR klister)

Ja det kan de göra och bör självklart alltid göra en fördjupad kontroll. Jag tycker personligen att bankerna för lättvindigt lånat ut pengar alldeles för länge. 
    Människor som inte har råd med eventuella räntehöjningar skulle aldrig fått sina lån från första början, det är inte en rättighet att låna pengar för att köpa sig en bostad.

• Studentpappa

Då har ni ju visserligen på grund av okunskap uppgivit felaktiga inkomstuppgifter till banken, så det finns nog fog för din oro om ni ligger på marginalen när rätt uppgifter kommer fram.

Har du ringt din rådgivare än?

Sen att ni båda arbetar i samma firma och inte har koll kanske inte är optimalt. Men det är nog bättre att vara öppna med det istället för att dom tror ni fifflar för det är ju vad det ser ut som.

• MsM84

Men alltså.. om potentiella löner är större än överskottet så hade ju firman gått med underskott efter lönerna? Jag skulle anta att banken vill se historik och inte bara de senaste månaderna. Just det där med eget företag är de mer restriktiva kring än vanlig anställning- vet de att inkomsterna ni sagt innan att ni har kommer från eget företag?

Svar på tråden Kan banken neka bolån 2 veckor innan tillträdet?