• Mon 13 Jun 2022 22:23
    2179 visningar
    5 svar
    5
    2179

    Hur länge innan ert barn började leka med andra på förskolan?

    Hej!


    Vår son har börjat på förskola vid 3 års ålder cirka. Fram tills nu har han varit hemma själv med oss föräldrar och vissa andra vuxna i hans närhet samt lite äldre barn i mellanstadieålder. Han har gått där i cirka 4 veckor på föris men hälften av den tiden har han varit hemma sjuk.

    Han verkar trivas där och tycker alltid att det är kul att åka dit. Inskolningen tog två dagar, sedan var han helt OK med att vara kvar där själv. 

    Nu till min fråga: Det verkar inte som att han leker så mycket MED de andra barnen i direkta lekar utan observerar dem mycket eller sitter med någon pedagog tillsammans med fler barn och leker men aldrig direkt självständigt involverad med någon av de andra barnen. Tror inte han pratar så mkt med barnen heller. Han pratar mkt om förskolan hemma och är intresserad av andra barn (det är som att huvudet är som en radar så fort han är nära barn men han vet inte riktigt hur han ska närma sig dem.

    Han var även på barndisco i helgen och när de andra barnen hoppade och skuttade så stod han och höll oss i handen och tittade på. Han tyckte dock att det var roligt ändå och pratade om det efteråt. 

    Jag är orolig att han inte är så bra på det där med mänskliga relationer och tänker att det skulle kunna vara nåt tidigt tecken på t.ex. autism/asperger. I övrigt tycker jag inte han visar några direkta varningstecken. 

    Vore tacksam för era erfarenheter kring hur det fungerade för era barn på förskolan eller hur barn i den här åldern förväntas agera kring andra barn.

  • Svar på tråden Hur länge innan ert barn började leka med andra på förskolan?
  • Gameof­throne­s
    Mon 13 Jun 2022 22:41
    #1

    Min yngsta är så hon har sitt

    När hon gick på dagis under inskolningen så var det mkt observerade, iaktta, titta, nyfiken på allt som egentligen mest var leksaker. Hon var och är fortfarande vaksam, observerar vem hon är med. Hon är väldigt lugn gillar inte massor med människor runt omkring, hon vill gärna ha kontroll över situationen. Sen kan hon slappna av. Den tiden hon gick så var det få vänner två killkompisar och en tjejkompis. 

    Min dotter fick vara en slags kompis till andra som hade få aspberger, autism etc. Hon va dagis kompisen. 

    Men jag var däremot lite på dagispersonalen att sättahenne med andra också för att hon ska inte känna sig ensam om hennes kompisar va hemma. Dagispersonalen var helt underbara.. Vi tänkte likadant. Sista året innan 6 årsverksamheten. Så var jag tydlig med att hitta vänner vara med andra det är viktigt. 

    Idag är det två tjejkompisar och killkompisar. Hon är med andra också såklart. Man ser en utveckling. Men vill inte pressa för mkt. Så länge jag ser en utveckling. 

  • Gameof­throne­s
    Mon 13 Jun 2022 22:52
    #2

    Mitt barn började vid 18 månader. 

    Hon är utåt men ändå inåt. När hon va på dagisdisco så va hon där men ändå inte där. Gick en vuxen fram och dansa med barnen gjorde hon det med va inte hennes kompisar där då var de - jag är här men vid sidan om.

    Idag är det inte samma men hon är lite detsamma introvert men ändå utåtriktad. 

    Men vi har gått på öppna fsk innan dagis så hon är van med barn runtom. 

  • Gameof­throne­s
    Mon 13 Jun 2022 22:56
    #3

    PS.
    Hon har bröder som hon hänger med mkt även om de är lite åldersskillnad. Hon har din favvobrosa där märker man hennes underbara sociala sida :) 

  • Mon 13 Jun 2022 22:59
    #4
    +1
    sylvestris skrev 2022-06-13 22:23:20 följande:
    Hur länge innan ert barn började leka med andra på förskolan?

    Hej!


    Vår son har börjat på förskola vid 3 års ålder cirka. Fram tills nu har han varit hemma själv med oss föräldrar och vissa andra vuxna i hans närhet samt lite äldre barn i mellanstadieålder. Han har gått där i cirka 4 veckor på föris men hälften av den tiden har han varit hemma sjuk.

    Han verkar trivas där och tycker alltid att det är kul att åka dit. Inskolningen tog två dagar, sedan var han helt OK med att vara kvar där själv. 

    Nu till min fråga: Det verkar inte som att han leker så mycket MED de andra barnen i direkta lekar utan observerar dem mycket eller sitter med någon pedagog tillsammans med fler barn och leker men aldrig direkt självständigt involverad med någon av de andra barnen. Tror inte han pratar så mkt med barnen heller. Han pratar mkt om förskolan hemma och är intresserad av andra barn (det är som att huvudet är som en radar så fort han är nära barn men han vet inte riktigt hur han ska närma sig dem.

    Han var även på barndisco i helgen och när de andra barnen hoppade och skuttade så stod han och höll oss i handen och tittade på. Han tyckte dock att det var roligt ändå och pratade om det efteråt. 

    Jag är orolig att han inte är så bra på det där med mänskliga relationer och tänker att det skulle kunna vara nåt tidigt tecken på t.ex. autism/asperger. I övrigt tycker jag inte han visar några direkta varningstecken. 

    Vore tacksam för era erfarenheter kring hur det fungerade för era barn på förskolan eller hur barn i den här åldern förväntas agera kring andra barn.


    Hej! Jag jobbar i förskola. Det du beskriver är helt normalt, speciellt nu efter corona, när många barn inte har interagerat med andra människor på ett normalt vis under hela sitt liv. Inskolningar är betydligt svårare och mer långdragna nu. Barnen har svårare att interagera med andra barn. Det kommer att ge med sig. Dessutom är det inte konstigt att en 3-åring (även innan coronan) leker bredvidlekar.


    Så länge ditt barn verkar vara trygg och lugn, så ska du inte vara orolig. Om ditt barn däremot inte är trygg och lugn, så vill jag att du pratar med personalen på förskolan. Be gärna att få boka in ett extra möte med dem, så att ni kan prata ostört. Försök få till det innan semestern. Förresten så kan det vara klokt att ha ett samtal med personalen i alla fall, så att DU känner dig lugn innan ni går på semester.


     

  • Tue 14 Jun 2022 22:09
    #5

    Tack för svaren! Hoppas att ni har rätt :)


    En annan fråga. Apropå det där med att vara trygg på förskolan. Han vill inte kissa eller bajsa där. Känns som han inte är trygg nog med pedagogerna för att vilja göra det. Det leder till att han kissar ner sig ibland. Något tips på hur man får honom att kissa på förskolan?

Svar på tråden Hur länge innan ert barn började leka med andra på förskolan?