• Yyyyy11111

    Hjälp! Tvillingar!

    Hej!
    Idag på kuben upptäcktes att jag väntar tvillingar. Jag har nu landat lite och frågor börjar dyka upp som ni kanske kan hjälpa mig med!?

    Jag är petite och undrar om någon mer här inne är petite och väntat tvillingar? Hur gick det? är orolig att de ska födas alldeles för tidigt för att det blir för trångt men risken kanske inte är större för mig än för någon annan? Någon som vet? 

    Ni får hemskt gärna dela med er av annan info och erfarenheter kring tvillinggraviditeter, tvillingfödsel och livet med tvillingar!

  • Svar på tråden Hjälp! Tvillingar!
  • Lilant

    Har inte tvillingar men ju mindre plats i livmodern desto tidigare föds barnen. Men bara för att du är kort så betyder inte det att livmodern är det. 1an är född i vecka 39 på 47 cm och tvåan i vecka 36 på 48 cm. Så jag antar att mina barn inte blir längre än så då jag inte har plats helt enkelt och då kommer dom ut. 

  • Yyyyy11111

    Ja så kanske det är. Jag har fyra barn sedan tidigare. De är alla födda 1-3 veckor före bf utan sista hon föddes en dag före. Jag räknar inte med att gå tiden ut men hoppas att de inte vill komma ut alltför tidigt.

  • Lillan2022

    Hej! Har exakt samma fråga, väntar tvillingar och är väldigt petite så vet inte hur dom skall få plats, är orolig över att dom kommer komma väldigt tidigt pågrund av det Rynkar på näsan

  • Lilant
    Lillan2022 skrev 2022-06-17 22:54:49 följande:

    Hej! Har exakt samma fråga, väntar tvillingar och är väldigt petite så vet inte hur dom skall få plats, är orolig över att dom kommer komma väldigt tidigt pågrund av det  // Rynkar på näsan


    Som jag skrev ovan bara för att du är kort så betyder ju inte det att livmodern är det. Jag är lång men min livmoder kort. 
  • Mlena

    Hej, ni som väntar eller väntade tvillingar har ni fått åderbråck?? Jag fick  på  bägge två ben..Jobbar i köket och ska ringa läkare imorgon. 


    Tvillingar
  • LFF
    Mlena skrev 2023-02-12 21:30:05 följande:

    Hej, ni som väntar eller väntade tvillingar har ni fått åderbråck?? Jag fick  på  bägge två ben..Jobbar i köket och ska ringa läkare imorgon. 


    Nej, jag fick inga åderbråck men så hade jag ett kontorsjobb. Använde stödstrumpor från typ v20 till ett par veckor efter graviditeten.
Svar på tråden Hjälp! Tvillingar!