• Batica
    Tue 14 Jun 2022 19:26
    3181 visningar
    4 svar
    4
    3181

    Sömnen har blivit en mardröm

    Lillkillen, som blir två år i slutet av augusti, har blivit så otroligt svår att få å sova på kvällen. Han somnar men vaknar kort efter och bara gråter, vägrar somna om fast han är trött. 
    Jag är gravid (34+) och ammar honom än, men han har svårt att komma till ro också vid bröstet. Bökar, sparkar, petar och rör på sig hela tiden. Får han inte amma när jag nattar gråter han hjärtskärande. 
    Han pappa jobbar oftast kvällar så det är jag som får ta nattningarna. Är det någon fas här vid 22 månader som spökar? Tips på annat vi kan testa?


    Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
  • Svar på tråden Sömnen har blivit en mardröm
  • Tue 14 Jun 2022 19:47
    #1

    Känner delvis igen mig. här får pappan natta. Sonen bara kryper runt i sängen, klättrar ner, busar, slåss mm när jag försöker natta. Tar 1 timme, men pappan löser det ofta på 30 min.

  • Batica
    Tue 14 Jun 2022 20:04
    #2

    @Maymom

    Ja när han är hemma får han försöka natta. Oftast slutar det med att lillkillen är uppe tills vi går och sova eller tills han somnar i soffan. Allt fungerade så bra förut, han hade till och med börjat sova hela nätter i egen säng, men nu har allt vänt. :(


    Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
  • S23
    Tue 14 Jun 2022 21:14
    #3

    Sover han på dagen? Tänker att det kan vara det som spökar. Att ni skulle behöva plocka bort sömnen på dagen.
    vi blev rvugba att göra det strax efter två år då barnet inte somnade på kvällen. Han vaknade samma tid på morgonen ändå och gick därför back 2 timmar sömn per dygn när han sov på dagen. 

  • Tue 14 Jun 2022 23:15
    #4
    S23 skrev 2022-06-14 21:14:35 följande:

    Sover han på dagen? Tänker att det kan vara det som spökar. Att ni skulle behöva plocka bort sömnen på dagen.
    vi blev rvugba att göra det strax efter två år då barnet inte somnade på kvällen. Han vaknade samma tid på morgonen ändå och gick därför back 2 timmar sömn per dygn när han sov på dagen. 


    Håller med!
    vår klarar sig vissa dagar utan att sova på dagen. Han är väldigt svårsövd på helgerna om vi har besök tex. Är det regnigt och mer lugnt och vi är inne behöver han inte dagsömnen.

    allt är ju olika faser med de små liven, gäller att klura ut nästa steg hela tiden. Runt 2 händer mycket med språkutvecklingen som kan ge orolig nattsömn, mycket som bearbetas under sömnen. Vår hade en period när han vaknade och drack vatten väldigt mycket, vad det nu berodde på, han dricker mycket dagtid också.
Svar på tråden Sömnen har blivit en mardröm