• Ros090

    Jag har PCOS och han har näst intill obefintligt antal spermier. Vill höra era erfarenheter!

    Hej, 
    Är en tjej på 32 som tillsammans med min kille försökt bli gravida i över 4 år (med ett längre avbrott för en utmattningsdepression..). Det konstaterades tidigt att jag hade PCOS och jag behandlades med Letrozol under 1,5 år innan de tillslut valde att även undersöka min kille där det visade sig att hans spermieproduktion (verkar vara genetiskt enligt de tester vi gjort) är i stort sett obefintlig - ca 10-20 stycken.. 

    Vi har efter den senaste undersökningen nu äntligen fått godkänt att ställa oss i kö för IVF (första tiden för besök INFÖR kö är bokad i september). 

    Har velat ha barn sedan tidiga 20-årsåldern och läget känns oerhört tufft just nu.. Skulle därför så gärna vilja ta del av era erfarenheter - både positiva och negativa, för att veta vad jag ska ställa in mig på. 

    Tack Hjärta

  • Svar på tråden Jag har PCOS och han har näst intill obefintligt antal spermier. Vill höra era erfarenheter!
  • Kallamakka

    Hej! 
    Det är verkligen ingen lätt sak att ta in och sedan bearbeta och klara ut, när man får tuffa besked som dessa. Men man gör det, och ni kommer säkert hitta sätt att tackla detta på och det kommer nog lösa sig på ett eller annat sätt också! Den där barnlängtan har någon innerlig kraft som ger styrka, tycker jag! 

    Jag har inte exakt samma problematik med min sambo som ni har, jag har stopp i en äggledare. Och min sambo har azospermi, att inga spermier alls kommer ut vid utlösning. De hittade dock miljoner av dem när de gjorde biopsi. Det som tyvärr hände ändå var att alla gånger som jag blev gravid, ändå gav missfall på missfall. Det slutade med att vi valde att gå vidare med spermiedonator istället vilket verkar ha fungerat bättre.

    Att ha få spermier behöver inte betyda att de också är sämre, men Mina erfarenheter och de jag har hittat med liknande historier -har i slutändan ofta valt samma väg som vi tillslut.

    Med det sagt, så tror jag alltid att man som par behöver testa och se vad man kan "åstadkomma" tillsammans och ta beslut allt eftersom. Man vet ju mycket mer efter en IVF eller två också, både hur din kropp svarar på hormonerna och hur din mans spermier lyckas befrukta. Och då kan ni ju bättre få en bild av hur era odds verkar se ut

Svar på tråden Jag har PCOS och han har näst intill obefintligt antal spermier. Vill höra era erfarenheter!