• Malindback

    Beslutsångest... :)

    Så svårt att hitta ett namn som både jag och maken gillar tillräckligt mycket.. 
    Vilket av dessa två tycker ni är finast på Astrids lillasyster? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Beslutsångest... :)
  • Maymom

    Båda är fina. Jag röstade Hilda, passar snäppet bättre med Astrid och känns lite mer ovanligt. Hört att många tycker Ebba är uttjatat, även om jag själv inte upplevt det.

  • LaviniaLetitia

    Jag gillar egentligen inget av dem - för mig är de tantnamn. Men jag röstade på Hilda. Ebba är även ljudmässigt fult tycker jag, och jag tänker Ebba-slebba. 

    Något kombinationsnamn med -hild är finare än Hilda tycker jag, för Hilda är egentligen en gammal kortform för sådana namn (och som sagt tantigt i mina ögon). Finns ju många, men t.ex.

    Gunhild
    Torhild
    Borghild
    Magnhild
    Brynhild

    Dessa är fornnordiska, men det är Astrid också - även om alla inte tänker på det, då det varit så vanligt hela tiden även efter kristnandet av Sverige.

    Eller så något av -run-namnen:

    Torun
    Sigrun...

  • Maymom
    LaviniaLetitia skrev 2022-06-23 08:10:14 följande:

    Jag gillar egentligen inget av dem - för mig är de tantnamn. Men jag röstade på Hilda. Ebba är även ljudmässigt fult tycker jag, och jag tänker Ebba-slebba. 

    Något kombinationsnamn med -hild är finare än Hilda tycker jag, för Hilda är egentligen en gammal kortform för sådana namn (och som sagt tantigt i mina ögon). Finns ju många, men t.ex.

    Gunhild
    Torhild
    Borghild
    Magnhild
    Brynhild

    Dessa är fornnordiska, men det är Astrid också - även om alla inte tänker på det, då det varit så vanligt hela tiden även efter kristnandet av Sverige.

    Eller så något av -run-namnen:

    Torun
    Sigrun...


    Ja för Gunhild skriker ju inte tant då eller? :) men det är nog mest för att gunlög och Gun är vanliga tantnamn. 
    jag gillar själv Ragnhild, så tycker inte de är fula, men kanske lite svåra idag när de är så väldigt ovanliga. 
    hildegard platsar väl också i den ligan.
  • LaviniaLetitia
    Maymom skrev 2022-06-23 09:40:51 följande:
    Ja för Gunhild skriker ju inte tant då eller? :) men det är nog mest för att gunlög och Gun är vanliga tantnamn. 
    jag gillar själv Ragnhild, så tycker inte de är fula, men kanske lite svåra idag när de är så väldigt ovanliga. 
    hildegard platsar väl också i den ligan.
    Jo, namn med "Gun" är kanske tantiga fortfarande? Fast de flesta som hette Gun, Gunvor etc. var födda i början av 1900-talet, och är borta nu... dagens barn kommer aldrig att ha känt en tant som har hetat det. 

    Hildegard är ett jättefint namn, det hade jag gett min dotter om jag bott i Tyskland tror jag... alternativt Adelheid. Men det gjorde jag ju inte. Tycker att det är för ärketyskt om man bor i Sverige och är utan tyskt påbrå. 
  • fluu

    Svårt. Båda är väldigt vackra, enkla och bra. Men jag röstar nog ändå på Ebba. Hilda är lite för smeknamnsbetonat för mig. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Hilda, helt klart. Jättefint namn som passar på en liten tjej och är snyggt på en vuxen kvinna.
    Ebba är så uttjatat och har lite för mycket smeknamnsklang för att vara ett fint namn.
  • LaviniaLetitia
    Malindback skrev 2022-07-18 18:34:18 följande:

    Nu är hon här, och hon heter Hilda ???? Var självklart när hon väl kom ut. 


    Bild Could anybody tells me what's this mean when somebody says 'seize the day, broom  hilda '?we I know about the 'seize the day'..but what is this 'broom hilda'?  Despite of being one

    Är du säker..? :D :D

    Detta är Kvast-Hilda, om du inte känner till henne. 

    Jo, jag vet att namn går i cykler, och att ett kärringnamn på 1960-talet inte behöver vara det idag. Undrar om förlagen kommer att byta namn på figurerna för nya generationer? Ett annat exempel är Tyra Trollpacka i Kalle Anka. Tyra har ju också blivit vanligt på barn nu. Eller urgamle Farbror Ludvig, också i Kalle Anka...
  • trollhona
    Malindback skrev 2022-07-18 18:34:18 följande:

    Nu är hon här, och hon heter Hilda ???? Var självklart när hon väl kom ut. 


    Gratulerar till dig oh lilla Hilda, ta väl hand om er nu.
Svar på tråden Beslutsångest... :)