• Nameless

Apotekstekniker, försäkring eller tandsköterska?

Det är så att jag funderar på att börja studera till hösten via yrkeshögskolan. Jag har sökt till försäkringsrådgivare/skadereglerare/underwriter, apotekstekniker och tandsköterska. Jag har kommit in på försäkringsutbildningen och tandsköterska och väntar fortfarande på svar från apoteksteknikerutbildningen. Jag vet ännu inte vilken av dessa jag ska välja.

Ingen av dem är några direkta drömyrken utan snarare något som jag har tänkt jobba med medan jag funderar på vad jag verkligen vill göra. Obestämd

Är det någon som har någon input om dessa yrken? Är det lätt att få jobb?

• Svar på tråden Apotekstekniker, försäkring eller tandsköterska?
  • Anonym (Ellen)

För mig är det väldigt skilda yrken och framför allt så ser jag helt olika typer av arbetsdagar och arbetsmiljöer framför mig. Vad lockar DIG mest?
    Apotekstekniker; långa dagar i stimmig butiksmiljö på ett apotek, kundkontakt face to face, möjligen även arbete på helger
    Tandsköterska; vårdmiljö, rota runt i folks munnar, kan även ha öppet på kvällar och helger men oftast inte
    Försäkringsrådgivare: kontorsjobb framför dator främst, stillasittande, kan rimligen även skötas på distans, kundkontakt på olika sätt, fritt arbete under ansvar

• Anonym (Sofie)

Försäkringsrådgivare låter på pappret bäst.
    Förmodligen bäst lön, och mycket eget arbete.

Jag hade valt det personligen. Men är du jättesocial så kanske du tycker det är värt den lägre lönen och de sämre arbetstiderna och lite sämre arbetsmiljö som tandsköterska eller apotekstekniker?

Beror på vad som driver dig.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Sofie) skrev 2022-07-05 22:07:46 följande:

Försäkringsrådgivare låter på pappret bäst.
    Förmodligen bäst lön, och mycket eget arbete.

Jag hade valt det personligen. Men är du jättesocial så kanske du tycker det är värt den lägre lönen och de sämre arbetstiderna och lite sämre arbetsmiljö som tandsköterska eller apotekstekniker?

Beror på vad som driver dig.

Apotekstekniker kan ge ok lön om man arbetar på ett apotek som har lite mer udda öppettider än vad apoteken hade innan avregleringen. Då får man ju ob osv. Men då ska man vara beredd att jobba såna tider också. Vill man ha ett arbete måndag-fredag kontorsjobb så håller jag med dig om att Försäkringsrådgivare är det bättre valet.
Svar på tråden Apotekstekniker, försäkring eller tandsköterska?