• Norrlandstjej2

Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?

Hej, 

fick för några veckor sedan veta att min man varit otrogen mot mig med flera kvinnor. Det har även framkommit att han har sexchattat med kvinnor under vårt förhållande, och använt onani och porr på ett ångestdämpande sätt. Han har mått dåligt de senaste åren pga trauman han gått igenom. Säger att allt detta varit ett sätt att få en verklighetsflykt och att det inte handlat om att vårt förhållande varit dåligt. Vi har den sista haft det bättre än någonsin, det tycker han också, men ändå har han gjort såhär mot mig? Han är extremt ångerfull och söker nu professionell hjälp för hans problem som han nu inser inte har varit friskt. 

Jag mår extremt dåligt över detta. Känner mig så sviken och lurad. Samtidigt så älskar jag honom otroligt mkt. Till saken hör också att jag är gravid, nu i v 15 ungefär. Det var planerat och önskat av oss båda men jag är nu så kluven kring vad jag ska göra. Vet inte om jag någonsin kommer kunna lita på honom igen, är rädd för att göra abort men också för att behålla barnet själv. Några som varit med om ngt liknande eller har råd?

• Svar på tråden Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?
  • Wolfie13
    Norrlandstjej2 skrev 2022-06-15 15:49:58 följande:

Han har träffat några (tre) kvinnor vid enstaka tillfällen, haft sex men säger att han inte haft känslor för dem utan att det varit en verklighetsflykt.

vet inte om han är porrberoende men han säger att han tittat på porr i perioder ganska mkt. 

I vår relation är han världens finaste. alltid stöttat mig, visat uppskattning, kärlek osv osv. Aldrig behandlat mig illa (förutom detta nu då som uppkommit och är väldigt illa). Jag älskar honom tyvärr ändå

En verklighetsflykt... ja så han kan ligga runt ist. Herregud. 
  • Anonym (......)

Han har träffat några (tre) kvinnor vid enstaka tillfällen, haft sex men säger att han inte haft känslor för dem utan att det varit en verklighetsflykt.

vet inte om han är porrberoende men han säger att han tittat på porr i perioder ganska mkt. 

I vår relation är han världens finaste. alltid stöttat mig, visat uppskattning, kärlek osv osv. Aldrig behandlat mig illa (förutom detta nu då som uppkommit och är väldigt illa). Jag älskar honom tyvärr ändå

Hur vet du att det "bara" är tre? Då han redan ljugit massa, varför skulle den siffran vara sann?
  • Anonym (Meja)
    Norrlandstjej2 skrev 2022-06-15 14:43:12 följande:

Tack F & K. 
    Finns ju fortfarande tid för abort men inte så lång tid. Samtidigt har jag också kommit en bit i graviditeten, varit på KUB och sett fostret. Knytit an. 
    Jag fyller 32 iår så har ju tid att bli gravid igen, men ändå rädd för att jag skulle ångra en abort. Gjort abort tidigare men då var jag väldigt ung och inte redo, det har jag inte ångrat.

Jag vill ju bli förälder just nu, men det var inte tanken att det skulle vara på det här sättet...

Ja, visst finns det tid för abort. Men abort i v 17-18 är ju stor skillnad på abort i v 6-11. Det kommer ju att vara en liten bebis. Ett barn ångrar man sällan men en abort så sent? Inte för att vara sån heller men visst 32 är inte så gammalt men det finns ändå inga garantier.. 

Det blir sällan som man tänkt sig men det kan bli bra ändå. Jag tror de flesta kan skriva under på att bli förälder blir typ aldrig precis så som man tänkte sig. Ta det beslutet som du tror du kan leva med. 

Vad gäller din sambo så låter de som han ?ångrar? sig nu för han blev påkommen. Han inser vad han kan förlora och blir skraj.. sen när allt är på torra land igen så kommer han troligen att fortsätta vara otrogen Och du kommer fortsätta undra? Hur ska han kunna gå ut en kväll utan att du blir orolig, hur ska han kunna göra något utan dig utan att du undrar vad exakt han gör? Nä, de känns som tåget gick när han VALDE att vara otrogen inte bara en gång utan minst tre gånger med olika personer dessutom.. 

• Anonym (Nyfiken)

Det är svårt, jag vill inte som alla andra måla fan på väggen och säga att det är omöjligt. Kan en annan lösning vara att ni tillåter varandra att träffa andra? Är en sån lösning ens tänkbar? Då skulle det såklart ske helt öppet.
  • Anonym (.)

Tre kvinnor??? Herregud TS. Vilken fullkomligt vedervärdig man. Boka tid hos kurator, du behöver prata om abort eller inte. Behåller du så blir du ju tvungen att ha kontakt med detta as till man, i praktiken i evighet. Vill du verkligen det? Om du gör abort har du chans till att bilda familj med en normal man.
  • Soryu
    Anonym (......) skrev 2022-06-15 15:51:44 följande:
    Men stackarn... ironi.

Han blev alltså påkommen, inget samvete där inte, och gråter nu om att han mår dåligt. Ja såklart... för han blev avslöjad!
    Kom igen nu ts, av med skyddsglasögonen...Han mådde garanterat inte dåligt hemma när han glatt låg med andra ostört??
    Ja precis. För att citera Paolo Roberto: "Det är klart man ångrar det nu, när man vet hur det blev".

Alltså han verkar ju vara ett totalt as som är otrogen med inte bara en utan flera olika kvinnor. Det kommer ju aldrig att bli bra, och är han så dålig på att respektera dig lär han ju knappast vara särskilt bra på att ta sitt ansvar som förälder heller.
  • Tow2Mater
    Soryu skrev 2022-06-15 16:53:20 följande:
    Ja precis. För att citera Paolo Roberto: "Det är klart man ångrar det nu, när man vet hur det blev".

Alltså han verkar ju vara ett totalt as som är otrogen med inte bara en utan flera olika kvinnor. Det kommer ju aldrig att bli bra, och är han så dålig på att respektera dig lär han ju knappast vara särskilt bra på att ta sitt ansvar som förälder heller.
    Finns inget samband mellan de 2.
  • Anonym (Fred)

Jag håller med om att du omgående måste få prata med någon utomstående. Om du inte har kloka vänner som kan vara pragmatiska och opartiska och stötta dig i att väga för-och emot utan att vara färgade exakt av vad han gjort.
    Jag tycker det känns som att han nu är väldigt ångerfull - MEN bara för att han blev påkommen. Det finns förstås människor som dämpar ångest med sex men då ska ångesten ha funnits där. Jag tänker spontant att det är lätt att dra den ursäkten för att ducka ansvaret....

Fundera också på hur en eventuell relation ska se ut framåt. Vad krävs av honom för att du ska förlåta men framför allt för att ni ska kunna leva tillsammans? Vilken sorts transparens, vilken nivå liksom?

• mari123

Hur som haver så lever vi i Sverige och det är inte en skam eller en nödsituation att bli ensam mor. OM det värsta händer och kärleken inte räcker till. 

• Soryu
    Tow2Mater skrev 2022-06-15 18:34:33 följande:
    Hur är du så säker på det?

Jag tänker så att om man är upprepat otrogen med olika personer så kan det t.ex. indikera att man har dålig impulskontroll, dvs. man har svårt att avstå från det som är omedelbart belönande till förmån för andra värden, t.ex. att inte såra sin partner. Det kan också indikera att man har en lite bristande empatisk förmåga, dvs. förmågan att känna med andra och därigenom också på ett känslomässigt plan bry sig om hur det blir för andra samt bristande mentalisering, dvs. svårigheter att förstå hur det är för andra och att sätta ord på det som händer i en själv. Om man tänker att otroheten också står för att det är någonting inte är så bra i parrelationen så indikerar det ju också en känslomässig omognad där det t.ex. inte går att prata om svåra saker i relationen utan att det istället tar sig uttryck i att man söker bekräftelse från andra. Ofta tror jag att det här beteendet beror på olika sådana faktorer i kombination, men inga av de här egenskaperna är särskilt bra att ha när det gäller att ta sitt ansvar som förälder utan tvärtom, de lär öka risken för att man brister i sitt föräldraskap.

Jag betvivlar inte att man kan vara vanemässigt otrogen och ändå älska sina barn och visa dem mycket kärlek, men jag tror att om man har den personligheten att man konsekvent sätter sina behov före andras och inte drar sig för att ljuga och bedra så kommer det förmodligen att på något sätt speglas i rollen som förälder och om inte annat så lär det förmodligen vara väldigt svårt för partnern till en sådan person att samarbeta i ett föräldraskap.
  • Anonym (Teddy)
    Soryu skrev 2022-06-16 09:21:12 följande:

Jag tänker så att om man är upprepat otrogen med olika personer så kan det t.ex. indikera att man har dålig impulskontroll, dvs. man har svårt att avstå från det som är omedelbart belönande till förmån för andra värden, t.ex. att inte såra sin partner. Det kan också indikera att man har en lite bristande empatisk förmåga, dvs. förmågan att känna med andra och därigenom också på ett känslomässigt plan bry sig om hur det blir för andra samt bristande mentalisering, dvs. svårigheter att förstå hur det är för andra och att sätta ord på det som händer i en själv. Om man tänker att otroheten också står för att det är någonting inte är så bra i parrelationen så indikerar det ju också en känslomässig omognad där det t.ex. inte går att prata om svåra saker i relationen utan att det istället tar sig uttryck i att man söker bekräftelse från andra. Ofta tror jag att det här beteendet beror på olika sådana faktorer i kombination, men inga av de här egenskaperna är särskilt bra att ha när det gäller att ta sitt ansvar som förälder utan tvärtom, de lär öka risken för att man brister i sitt föräldraskap.

Jag betvivlar inte att man kan vara vanemässigt otrogen och ändå älska sina barn och visa dem mycket kärlek, men jag tror att om man har den personligheten att man konsekvent sätter sina behov före andras och inte drar sig för att ljuga och bedra så kommer det förmodligen att på något sätt speglas i rollen som förälder och om inte annat så lär det förmodligen vara väldigt svårt för partnern till en sådan person att samarbeta i ett föräldraskap.
    Väldigt klokt uttryckt!
  • Kockobello
    Tow2Mater skrev 2022-06-15 18:34:33 följande:
    En rutten människa är en rutten människa. Så jo. 
  • Anonym (Rakt på sak)

Jag skulle göra abort. Annars måste du ha kontakt med honom, tät kontakt antagligen, de närmaste ca 20 åren framåt. Man kan inte räkna med att han blir en "frånvarande pappa" när ni har planerat barnet tillsammans. Du blir bunden till honom för en väldigt lång tid framöver. I så fall finns det bättre och tryggare killar att ha som pappa, även om de skulle råka bli ex.

• Tow2Mater
    Soryu skrev 2022-06-16 09:21:12 följande:

De där sakerna kan ju då gälla det mesta i livet, man ska dömas ut som förälder baserat på att man kanske spenderar tusentals kronor på kryptovaluta och nya bilar (alt Gekås och nya barnvagnar), eller trycker godis och glass och blir fet efter barnen somnat, eller vad man nu väljer att göra.

Men majoriteten tar ändå bra hand om sina barn trots att de kanske inte kan tygla sina impulser i varje situation.

• Soryu
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 00:22:51 följande:
    De där sakerna kan ju då gälla det mesta i livet, man ska dömas ut som förälder baserat på att man kanske spenderar tusentals kronor på kryptovaluta och nya bilar (alt Gekås och nya barnvagnar), eller trycker godis och glass och blir fet efter barnen somnat, eller vad man nu väljer att göra.

Men majoriteten tar ändå bra hand om sina barn trots att de kanske inte kan tygla sina impulser i varje situation.

Det är ganska stor skillnad på att överkonsumera eller göra några dåliga affärer och att vara systematiskt otrogen mot sin partner (dessutom gravid, om nu otroheten skett under graviditeten).
Svar på tråden Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?