• Anonym (sara)

Dåligt bemötande på förlossningen

För 4 månader födde jag barn. Det var brist på personal(då många sagt upp sig) SÅ den barnmorskan jag skulle ha var inte närvarande på rummet förens de va dags att få ut barnet. Kom in 2 på natten och sa då direkt att jag ville ha epidural. Det var en barnmorska som var löpare som var hos mig när jag skrevs in och under nästan hela förlossningen till och från. Säger åt henne vid 3 hur de går med att fixa Epidural( har haft så starka värkar länge) Hon svarar  "jasså ska jag beställa en Epidural åt dig?" blev irriterad då jag sagt från början att jag var ha epidural... Hon gör en beställning, sen går de 30 min. Frågar henne hur de går och när läkaren kommer. Hon svarar att hon är upptagen och att hon inte vet.. tillslut går de yttligare 30 min och klockan är då 4 ungefär. Säger att jag vill ha edan men hon blir så irriterad och säger åt mig att sluta fråga och fokusera på min förlossning istället, att andas genom mina värkar. Jag har så ont att jag gråter. Vid 5 kommer kommer läkare in och ger mig edan. Hon tar god tid på sig och jag hinner få 4 värkar emellan innan och sätter den. Hon skrattar och pratar bara med barnmorskan på rummet, och ägnar sig inte alls åt mig. Hört att man måste ligga still och får inte röra sig när man får edan i ryggen. Men hon sa inte åt mig att ligga still och satte den tokigt. Den värkte knappt och hade fortfarnade ont. Sen lämnar dom mig på rummet. Klockan 6 ungefär är jag ensam på rummet och får du larma , den ordinarie barnmorskan som skulle varit hos mig har inte ens hälsat elelr presenterat sig, hon får då hjälpa mig med krystningsfasen, men går så fort o barnet är ute efter en krystvärk. Efteråt ber jag henne tömma min blåsa men säger att de inte behövs, tills jag tjatar om att hon ska kolla min blåsa, visar sig att den är överfull(kunde inte kissa) och hon tömmer den.. men att jag ens ska behöva säga till och tjata för att få henne att förstå? Ska de inte räcka med att säga att jag inte kan kissa? Tycker ni jag överdriver eller va de dåligt bemötande? Är öndå tacksam att jag fick plats, och fick edan samt att allt gick så bra och att min kropp tog hand om det. Vet att de finns mardrömsförlossningar så min var ju drömmen i jämförelse , men själva bemötandet jag syftar på nu

• Svar på tråden Dåligt bemötande på förlossningen
  • Anonym (sara)

Förstår att akuta fall går före då det inte var akut för min del. Hade bara väldigt ont vilket alla har. Narkosläkaren jobbade väl på så gott hon kunde(antar jag) så är tacksam att jag ens hann få eda( trots den inte riktigt tog bort smärtan) Det som var jobbigt var att jag blev igångsatt och upplevde värkarna som otroligt smärtsamma så att jag grät. Hade gjort värkarbetet hemma och åkte in och var då öppen 4 cm. Hade även ångest och mått dåligt hela graviditeten, och det stod klart och tydligt i min journal. Så det var under all kritik känner jag det bemötandet. Försöker tänka och se från hennes perspektiv, hon var nog stressad och det var brist på personal och så, samt att jag tjata om vart läkaren... då jag ville ha edan, det blev väll för jobbigt för henne och just därför sa hon åt mig att sluta tänka på vad hon gör och fokusera på min förlossning. Jag kämpade så gott jag kunde och smärtan va värre än jag klarade av och när hon sa sådär med irriterad, bestämd ton så kändes det bara jobbigare för mig. Även om jag var jobbig, tjatig så borde dom vara vana vid det tänker jag? När man har brutalt ont... Jag ville också att hon skulle ringa läkare och fråga hur de gick och hur många hon hade före mig, men fick inget svar alls av barnmorskan! Hon sa bara att hon inte vet hur många eller om det är akut fall före mig. Det gjorde det hela jobbigt för trodde hela tiden att läkaren glömt bort mig.. (även om jag vet att endel får vänta länge och endel hinner aldrig få edan) Hade velat bli mer bekräftad i mina känslor..
    Sen hade jag hoppats att narkosläkare skulle prata och se mig, men jag kände mig inte sedd. Hon var mer mån om barnmorskan på rummet och prata och skratta massa med henne. Hon hälsa inte ens på mig, upplevde att hon inte skyndade sig ens med att sätta edan(visst man ska inte stressa) men hon stannade om och började prata och tog sig god tid. Jag kände mig verkligen inte sedd alls. Hon frågade inte hur jag mådde eller hur de gick eller så... Hon sa bara " kan du röra dina ben" och sen inget mer och gick. 

Var där flera timmar och fick inte mat fören jag krystat ut barnet. Ingen frågade om jag ville ha dricka eller mat under värkarbetet på förlossningen. 

Sen min ordinarie barnmorska och undersköterskan hade inte ens presenterat sig. DOm gjorde de mitt i krystvärkarna, jag började krysta själv på rummet.. sen kom dom in och presneterade sig mitt i allt så visste inte ens vilka dom var och kändes lite konstigt. Men sånt som händer.. men aa

• Mimosa86
    Anonym (Så här) skrev 2022-06-15 21:05:06 följande:

Så här funkar det. Att få en eda vid förlossning är inget akut även om det känns så för dig. Narkosläkaren kanske är upptagen på en akut Operation å räddar liv då struntar dom i sånt som händer naturligt alltså en förlossning. Du hade otur att narkosläkaren inte kom snabbt nog enligt dig, deal with it. 

Nä förvisso, MEN det KAN skapa men för livet hos den födande kvinnan som inte känner sig lyssnad på och otrygg. Det ger betydligt värre och ofta kostsamma följdeffekter såsom kurratorstöd, doula, ökad risk för förlossningsdepression, fysiska skador, psd och ökad efterfrågan på planerat kejsarsnitt. Så det är ren IDIOTI att inte satsa på förlossningsvård då det blir betydligt mer kostsammare i det långa loppet att inte göra det.

och sluta prata om -naturligt - vid en förlossning. Du vet att föda barn ör det i särklass farligaste en kvinna kan göra? Om vi hade låter förlossning varit naturlig så hade många kvinnor och barn dött. Men lite svinn kanske inte berör dig? 

• Tesskk

Jag tänker såhär. Det är deras jobb att få dig att känna dig trygg. Även om du skriker och upplevs som jobbig så får dom inte tappa tålamodet. Du är så utelämnad och i en utsatt sårbar situation. Klarar man inte av att vara lugn, sansad, peppande så kanske man ska fundera på att byta jobb. Tycker hon borde kunnat ringt läkaren som skulle sätta edan, och frågat hur det går. På så sätt skulle du ju få ett hum om hur många som är före dig eller om det är akut. Kan förstå att ovissheten är hemsk, att inte veta hur länge man ska ligga och ha ont, och om man kommer hinna få smärtlindring? Uppfattar det så att du väntade 2-3 h på edan? Det är rätt lång tid, men sånt som händer. Man tycker ju att kvinnor borde förstå andra kvinnor kan man ju tycka. 

• Tow2Mater

Var inte pappan med dig och kunde hjälpt dig med en del (t ex dricka, sällskap)?

• Anonym (Så här)

Förlossningsvård är min passion faktiskt så jo det rör mig. Däremot så ville jag gå rakt på sak. Annars hade jag ju uttalat mig om hela förlossningen men ville helt enkelt bara berätta om hur narkosläkaren jobbar. Ville själv strypa f!nskapet när hen var "sen" och barnets huvud redan va ute när han kom. Men sen får man tänka på den stackare som narkosläkaren istället hjälpte. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-06-15 22:28:49 följande:

Jag tycker inte att din förlossning verkar ha varit något konstig.

Det var bara rena turen att TS inte drabbades av en svår vårdskada (översträckt blåsa), tack vare att hon stod på sig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Så här) skrev 2022-06-16 05:30:19 följande:

Förlossningsvård är min passion faktiskt så jo det rör mig. Däremot så ville jag gå rakt på sak. Annars hade jag ju uttalat mig om hela förlossningen men ville helt enkelt bara berätta om hur narkosläkaren jobbar. Ville själv strypa f!nskapet när hen var "sen" och barnets huvud redan va ute när han kom. Men sen får man tänka på den stackare som narkosläkaren istället hjälpte. 

...men då får de ju anställa fler narkorläkare. Det är inte klokt att det ska vara så i vår moderna tid, när de här hjälpmedlen (om EDA) ändå finns, att det ska vara slumpen som avgör om man får dem eller inte. Jag är inte feminist, men när det gäller vissa saker har feministerna rätt. Som detta, att det skulle se helt annorlunda ut på våra förlossningskliniker om det skulle vara männen som föder barn. Läkarna skulle inte resonera så att "lite smärta har ingen dött av, de kan få smärtlindring om vi har tid över, inte annars", om det var männen som hade den smärtan. 

Jag tror tyvärr att vi går mot ett samhälle med fler privata vårdalternativ för alla som har råd, för att folk inte kommer att acceptera det här lotteriet längre. Kvinnor kommer att kräva en god förlossningsvård, och deras män kommer att kräva det åt dem. Och sedan kommer de att rösta på lågskatte-partier för att de anser att de inte ska betala för välfärden, när de inte använder den utan betalar för sig själva på privata kliniker, och då blir det ännu mindre resurser till de allmänna sjukhusen. 

(Jag tycker för övrigt att det är en fin tanke med en helt naturlig förlossning, utan smärtlindring eller andra medicinska interventioner, och jag all respekt för kvinnor som lyckas genomföra det. MEN det måste vara kvinnans eget val.)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Usch) skrev 2022-06-16 08:15:53 följande:
    Det var bara rena turen att TS inte drabbades av en svår vårdskada (översträckt blåsa), tack vare att hon stod på sig.
    Jag har varit med om en liknande sak efter en operation. Jag behövde verkligen kissa, men var yr och illamående och kunde inte gå upp ur sängen. Jag BAD sköterskan att ta dit ett bäcken, men nähä det gick inte, jag skulle "mobiliseras". När jag kom till toaletten svimmade jag och slog bakhuvudet i betonggolvet. Kunde ha dött. 

Vårdpersonal måste börja lyssna på vad patienten säger. Man känner ju själv om man behöver kissa, och att man inte klarar av att gå upp ur sängen och gå till toaletten. Exempelvis. 
  • Anonym (I)

Håller med om att de borde haft koll på blåsan och lyssnat på dig. I övrigt låter det inte som nåt konstigt, narkosläkarna dröjer ofta. Folk kan ju missförstå varann, bm kanske förstod det som att du kommer vilja ha epidural inte att du ville ha det direkt.

du verkar minnas väldigt mycket av vad som hände. Jag minns knappt när bm var inne hos mig men upplevde såsom du att vi var själva väldigt mycket fram till jag var öppen typ 9 cm, sen slutade hennes pass typ precis när barnet kom så hon lämnade över till en annan sen för att sy mm.

• Anonym (poo)
    Anonym (sara) skrev 2022-06-15 20:07:22 följande:
    Dåligt bemötande på förlossningen

För 4 månader födde jag barn. Det var brist på personal(då många sagt upp sig) SÅ den barnmorskan jag skulle ha var inte närvarande på rummet förens de va dags att få ut barnet. Kom in 2 på natten och sa då direkt att jag ville ha epidural. Det var en barnmorska som var löpare som var hos mig när jag skrevs in och under nästan hela förlossningen till och från. Säger åt henne vid 3 hur de går med att fixa Epidural( har haft så starka värkar länge) Hon svarar  "jasså ska jag beställa en Epidural åt dig?" blev irriterad då jag sagt från början att jag var ha epidural... Hon gör en beställning, sen går de 30 min. Frågar henne hur de går och när läkaren kommer. Hon svarar att hon är upptagen och att hon inte vet.. tillslut går de yttligare 30 min och klockan är då 4 ungefär. Säger att jag vill ha edan men hon blir så irriterad och säger åt mig att sluta fråga och fokusera på min förlossning istället, att andas genom mina värkar. Jag har så ont att jag gråter. Vid 5 kommer kommer läkare in och ger mig edan. Hon tar god tid på sig och jag hinner få 4 värkar emellan innan och sätter den. Hon skrattar och pratar bara med barnmorskan på rummet, och ägnar sig inte alls åt mig. Hört att man måste ligga still och får inte röra sig när man får edan i ryggen. Men hon sa inte åt mig att ligga still och satte den tokigt. Den värkte knappt och hade fortfarnade ont. Sen lämnar dom mig på rummet. Klockan 6 ungefär är jag ensam på rummet och får du larma , den ordinarie barnmorskan som skulle varit hos mig har inte ens hälsat elelr presenterat sig, hon får då hjälpa mig med krystningsfasen, men går så fort o barnet är ute efter en krystvärk. Efteråt ber jag henne tömma min blåsa men säger att de inte behövs, tills jag tjatar om att hon ska kolla min blåsa, visar sig att den är överfull(kunde inte kissa) och hon tömmer den.. men att jag ens ska behöva säga till och tjata för att få henne att förstå? Ska de inte räcka med att säga att jag inte kan kissa? Tycker ni jag överdriver eller va de dåligt bemötande? Är öndå tacksam att jag fick plats, och fick edan samt att allt gick så bra och att min kropp tog hand om det. Vet att de finns mardrömsförlossningar så min var ju drömmen i jämförelse , men själva bemötandet jag syftar på nu

Det är valår i år. Tänk på detta när du lägger röstsedeln. I min kommun har de lagt ned förlossningsvård, i södra sverige bränner man bilar, i norrland föder man barn i dem. 
    Man får det man röstar för.
  • Anonym (poo)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-17 06:26:42 följande:
    ...men då får de ju anställa fler narkorläkare. Det är inte klokt att det ska vara så i vår moderna tid, när de här hjälpmedlen (om EDA) ändå finns, att det ska vara slumpen som avgör om man får dem eller inte. 
    LOL välkommen till Sverige 2022, ska vara glad att det ens fanns personal alls.
    Sverige lägge hellre pengar på förlossningsvård i Kongo än i Sverige. 
    700 miljoner till Kongo förra året, fundera på hur många narkosläkare och barnmorskor vi kunde fått för det...........................
Svar på tråden Dåligt bemötande på förlossningen