• Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?
  • AMCG

    Vidas har jag aldrig hört men är väldigt likt Vidar. 


    Sol vet jag endel som är födda från 2000 och senare. Det tog lite tid att välja sig men det är egentligen lika konstigt att heta Björn, Saga eller Ulf. 

  • Embla twopointoh
    palettjunkie skrev 2022-06-16 20:40:06 följande:

    Låter som namn på barn till antroposofer. 


    Eller veganer, hippies eller liknande.
  • Maymom

    Sol känns inte som ett namn, inte svenskt iallafall. Jag tänker att det uttalas såll när jag ser det som namn.
    vidas låter som en form av det spanska ordet vida.
    Båda känns påhittade av nån som vill vara unik.

  • sharatec

    "Sol" får mig automatiskt att tänka att minst en av föräldrarna har läst Sagan om Isfolket några gånger. Skrattande Det finns dock betydligt värre namn.

    Vidas var ingen favorit måste jag medge, om det inte är en felstavning av Vidar - det känns som att det börjar bli vanligare?

  • Alvina

    Sol är inget fint namn, enligt mig. Vidas har jag aldrig hört förut, Påminner om Vidar som jag inte tycker är fint. Tycker Vidas är bättre än Vidar. 

  • Norrut

    Gillar Sol. Lite samma kategori som Saga och Tuva (eller Mona!) Hade gissat att det var vanligare än det är i Sverige, för det känns väldigt naturligt. Hade inte reagerat om jag träffade ett barn eller en vuxen som hette det.

    Vidas känns knepigare, påminner för mycket om mer etablerade namn som Vidar och Vide. En bokstav iväg från kung Midas. -as:et på slutet får det att låta smeknamnsaktigt.

  • fluu

    Vidas må låta vackert, men eftersom att det är så väldigt likt det vanligare Vidar så lär det bara bli förvirring. Sol låter för hippiedippy..


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona

    Sol tycker jag är charmigt. Har en gammal klasskamrat vars dotter heter Sol.(Men jag drar också kopplingen till Sagan om Isfolket, och det är inget fel med det, men tor att det är ett namn som tillfaller många som gillar de böckerna)

    Vidas är ok, men låter som föräldrarna inte kunde välja mellan Vidar och Silas, det är inget fel på namnet i sig men rätt så ovanligt att jag tror många kommer säga Vidar av misstag.

  • Guldnovan

    Sol är fint enligt mig och vet en i mitt område. Vidas lät inte bra och kommer stavas fel, Vidar är mer känt. 

Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?