• Linneaaaaaa

    För lite fostervatten

    Är det ingen mer som vart med om att dom haft för lite fostervatten vid RUL?

  • Svar på tråden För lite fostervatten
  • Semlan3

    Förra året i juli upptäcktes för lite vatten på RUL. Huvudet var också för litet. Hade inte läckt något vatten utan de misstänkte att det helt enkelt inte producerades något vatten. Vi valde att avbryta graviditeten och det visade sig sen att vår dotter hade två ovanliga kromosomavvikelser 

  • Linneaaaaaa

    Semlan3

    åhh beklagar?
    vi har hittills fått reda på att han utvecklas som han ska utefter vilken vecka vi är i (18+6). Men att mängden fostervatten är för lite?

  • Semlan3
    Linneaaaaaa skrev 2022-06-17 09:24:38 följande:

    Semlan3

    åhh beklagar?
    vi har hittills fått reda på att han utvecklas som han ska utefter vilken vecka vi är i (18+6). Men att mängden fostervatten är för lite?


    Tack, det var fruktansvärt. Skönt att allt annat är bra ut. Var också i 18+6 när vi gjorde rul. Men på läkarbesöket kunde hon inte bedöma varken hjärna, ryggrad eller hjärtat pga dålig sikt då det ej fanns vatten. Men har du läckt vatten? Vet att det fanns en tråd här för längesen med en där vattnet gick i typ vecka 18. Bebisen blev utdömd av alla läkare men allt gick bra. Hon föddes väldigt förtidigt dock. 
  • Linneaaaaaa
    Semlan3 skrev 2022-06-17 09:29:40 följande:
    Tack, det var fruktansvärt. Skönt att allt annat är bra ut. Var också i 18+6 när vi gjorde rul. Men på läkarbesöket kunde hon inte bedöma varken hjärna, ryggrad eller hjärtat pga dålig sikt då det ej fanns vatten. Men har du läckt vatten? Vet att det fanns en tråd här för längesen med en där vattnet gick i typ vecka 18. Bebisen blev utdömd av alla läkare men allt gick bra. Hon föddes väldigt förtidigt dock. 
    Har inte läckt vad jag vet. Men dom topsade mig för ca 3 veckor sen och då visade det fostervatten i slidan. Men jag blödde samtidigt så resultatet kunde man inte lita helt på?
    så Har legat på gränsen ca 3 veckor som man vet. Kanske mer.. men nu verkade det var ännu mindre vatten igår?
  • Semlan3
    Linneaaaaaa skrev 2022-06-17 09:37:59 följande:
    Har inte läckt vad jag vet. Men dom topsade mig för ca 3 veckor sen och då visade det fostervatten i slidan. Men jag blödde samtidigt så resultatet kunde man inte lita helt på?
    så Har legat på gränsen ca 3 veckor som man vet. Kanske mer.. men nu verkade det var ännu mindre vatten igår?
    Okej, vad säger dom då? Jobbigt för er <3
  • Linneaaaaaa
    Semlan3 skrev 2022-06-17 10:13:27 följande:
    Okej, vad säger dom då? Jobbigt för er <3
    Nja får inte så mycket hjälp. Dom säger att jag ska återkomma om en vecka för ny kontroll. Enligt dom har jag ingen möjlighet att påverka mängden vatten men när man googlar runt så har vissa fått strikt sängläge och dricka minst 3 liter vatten Om dagen.
    jag håller mig hemma och i sängen för att göra allt jag kan för att öka mängden. Men vi Får knappt någon information vad detta kan innebära.
    vi har läst Många solskenshistorier där allt gått bra trotts för lite vatten såhär tidigt så vi håller att tummar och tår att det ska gå vägen för oss. Det finns inget annat alternativ
  • Semlan3
    Linneaaaaaa skrev 2022-06-17 10:27:34 följande:
    Nja får inte så mycket hjälp. Dom säger att jag ska återkomma om en vecka för ny kontroll. Enligt dom har jag ingen möjlighet att påverka mängden vatten men när man googlar runt så har vissa fått strikt sängläge och dricka minst 3 liter vatten Om dagen.
    jag håller mig hemma och i sängen för att göra allt jag kan för att öka mängden. Men vi Får knappt någon information vad detta kan innebära.
    vi har läst Många solskenshistorier där allt gått bra trotts för lite vatten såhär tidigt så vi håller att tummar och tår att det ska gå vägen för oss. Det finns inget annat alternativ
    Vad tråkigt att höra. Hoppas verkligen att det fyller på sig och att allt går bra. Du får gärna uppdatera om du vill. 
  • Semlan3
    Linneaaaaaa skrev 2022-06-17 10:27:34 följande:
    Nja får inte så mycket hjälp. Dom säger att jag ska återkomma om en vecka för ny kontroll. Enligt dom har jag ingen möjlighet att påverka mängden vatten men när man googlar runt så har vissa fått strikt sängläge och dricka minst 3 liter vatten Om dagen.
    jag håller mig hemma och i sängen för att göra allt jag kan för att öka mängden. Men vi Får knappt någon information vad detta kan innebära.
    vi har läst Många solskenshistorier där allt gått bra trotts för lite vatten såhär tidigt så vi håller att tummar och tår att det ska gå vägen för oss. Det finns inget annat alternativ
    Hur går det för dig?
  • Linneaaaaaa
    Semlan3 skrev 2022-07-02 18:28:45 följande:
    Hur går det för dig?

    Hej igen. Just i skrivande stund är vi inlagda i Uppsala. Känns skönt att vara här och vara i dom bästa händerna.
    Trodde Jag läckte mer vatten men idag visade det ändå 2 cm på ett ställe vilket har varit det vi legat på tidigare med. 


    Idag på ultraljudet så såg allt normalt förutom att lungorna såg små ut för att vara i vecka 22? 
    får se hur länge han vill stanna nu hoppas länge! 


    hsr fått båda kortisonsprytorna för lungmognad men just Storleken är inget som dom kan påverka?
    håller alla tummar och tår.

  • Zaro

    Hur går det för er?
    Förra veckan på rul såg de också för lite fostervatten hos mig. Det konstaterades också två dagar efter av en överläkare. Storleken på fostret är dock bra och organen är på plats, ändå bad överläkaren oss att förbereda oss på sen abort den absolut sista dagen - om det inte fyllts på. Lät inte som att det kommer fyllas på trots 2 veckors paus på besök i väntan på detta, eller som att de kan göra något, och ändå är jag så långt gången och de ser inga fel på den! Man undrar ju vad som kommer hända. Om de kan göra något, eller om de tror att bristen på vatten skadat den, eller om de misstänker sjukdom i grunden som de ej ser via ultraljud.
    Vad kan det handla om för avvikelser? Så sorgligt att upptäcka det så sent.
    Man undrar ju om det är otur och man kan få ett syskon?

Svar på tråden För lite fostervatten