• Anonym (Oroli­g)
    Fri 17 Jun 2022 18:39
    3839 visningar
    3 svar
    3
    3839

    Narcissist, vad göra??

    Hej! Jag har ett barn med en som visar väldigt många drag av narcissism och som behandlar vårat barn illa på olika sätt. Vad ska jag göra? 


    Vad för hjälp ska jag söka? Jag är rädd att partnern ska vända på saker om jag ber om att söka hjälpa ihop igen. (då bland folk hen är så himla trevlig, förstående och lättsam..) 
    Har vid flera tillfällen begärt att gå på rådgivning tillsammans men utan resultat då hen inte inser sina brister eller beteende och då inte ser detta som nödvändigt.
    Jag vågar inte heller gå isär, rädd för att barnet ska bli illa behandlad hos den andra föräldern vid delad vårdnad.
    Hjälp! Vad har jag för rättigheter, vad för krav kan jag ställa utifrån? Vad gör hjälp kan jag få?
  • Svar på tråden Narcissist, vad göra??
  • SiriH
    Fri 17 Jun 2022 18:49
    #1
    -1

    Varför skaffade du barn med en sådana människa undrar jag? Det är väl extremt oansvarigt gjort stackars barn att växa upp så! Bordes anses som barnmisshandel 

  • Anonym (Kakmo­nstret­)
    Fri 17 Jun 2022 18:55
    #2

    Ja tänk SiriH, bara tänk om alla var lika smarta och duktiga och perfekta som du, så bra det hade varit i världen! 

    TS, jag är produkten av en narcissist till pappa och nedtryckt kvinna till mamma. Det du måste göra är att du behöver finna den där styrkan du inte trodde att du hade och använda den. Du behöver lämna pappan, såna män verkar ofta så fina innan man får barn med dem, sen visar de sitt rätta jag när de är "fast". Ta kontakt med en kvinnojour som kan lotsa dig vidare, risken är tyvärr stor att det kommer bli värre, det vet jag av erfarenhet. 

    Kvinnojouren kan lotsa dig vidare, fixa ett temporärt boende och trygghet sålänge. Du kan även få hjälp av exempelvis kurator för att finna din inre styrka och ta dig igenom det. 

    Men ge inte mannen fler chanser om han skadar eller kan skada barnet, för det kan gå så mycket värre än du tror! 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 18 Jun 2022 15:21
    #3
    Anonym (Kakmonstret) skrev 2022-06-17 18:55:09 följande:

    Ja tänk SiriH, bara tänk om alla var lika smarta och duktiga och perfekta som du, så bra det hade varit i världen! 

    TS, jag är produkten av en narcissist till pappa och nedtryckt kvinna till mamma. Det du måste göra är att du behöver finna den där styrkan du inte trodde att du hade och använda den. Du behöver lämna pappan, såna män verkar ofta så fina innan man får barn med dem, sen visar de sitt rätta jag när de är "fast". Ta kontakt med en kvinnojour som kan lotsa dig vidare, risken är tyvärr stor att det kommer bli värre, det vet jag av erfarenhet. 

    Kvinnojouren kan lotsa dig vidare, fixa ett temporärt boende och trygghet sålänge. Du kan även få hjälp av exempelvis kurator för att finna din inre styrka och ta dig igenom det. 

    Men ge inte mannen fler chanser om han skadar eller kan skada barnet, för det kan gå så mycket värre än du tror! 


    Ja, det är inte lätt när man väl inser saker, samt beteenden börjar efter man skaffat barn. Eller ja, att man då ser på förhållandet annorlunda för att någon annan istället blir behandlad dåligt och man tidigare hört från sin omgivning att "alla förhållanden är svåra, man måste jobba på det" och då gått och trott att allt är normalt tidigare. 
    Föräldern är fortfarande kärleksfull ofta, barnet älskar hen och vill ha all uppmärksamhet av föräldern (känns som barnet kämpar för bekräftelse?) Men vill gärna ha tröst från mig om den andra föräldern ej ger det. 
    Problemet är att den andra föräldern tjatar mycket, kommer med krav, små hot "gör du inte de här får du inte detta/eller så gör vi inte den grejen sen" "ta en tugga nu annars får du inte.." osv 
    Inte alltid tröstar eller reagerar om barnet blir ledset/slår sig. "För att hen sagt till flera gånger vad som kan hända, så de är barnets eget fel" "vad va de jag sa" 
    Föräldern drar i barnet ibland, putar undan, blir arg över småsaker, drar av kläder om hen inte vill byta till tex pyjamas, nyper till i kinden, drar i håret eller örat. Men sällan något blir synligt efter eller tydligt nog att urskilja.
    Jag förstår att detta inte är sunt och rent ut sagt skadligt och att jag behöver hitta en lösning för mig och barnet. Jag vill lösa situationen på bästa sätt, men det är otroligt svårt när man känner sig ensam och rädd att barnet ska fara ännu mer illa! Jag önskar att jag bara kunde ta barnet och "fly" men det anses som negativt i eventuell domstolsbeslut och kan vändas mot mig. 

    Så som jag förstått det är det inte lätt att komma någon vart utan bevis, att föräldrar alltid ska ha rätt att träffa sitt barn m.m 
    Jag är helt enkelt rädd att göra saker värre genom separation/kamp om egen vårdnad samt frånta den andra förälderns umgängesrätt. För det verkar nästan omöjligt utan några bevis och då helst fysiska sådana. Eftersom jag numera alltid försöker vara med så avleder jag många situationer, går in emellan eller tar tag saker jag vet kan utvecklas till en konflikt mellan dom redan innan. Försöker ligga steget före. 
    Vi levde isär under en lång period, först när vi skulle flytta ihop igen började jag se allt detta och kunde då koppla ihop barnets mående/beteende till hur hen blivit behandlad hos den andra föräldern. Så jag är ändå glad över att vi flyttat ihop så jag insåg allt detta!! 
    I början var allt toppen, så annorlunda. Sen blev saker bara värre och värre. Empatin, kommunikationen, hjälpsamheten m.m bara försvann bit för bit. Och jag började se mer och mer hur hen var mot barnet ju mer tid vi spenderade tillsammans. 
    Utåt sätt är denna föräldern toppen, så hjälpsam, kärleksfull, glad och rolig.... 

    Är det någon som varit i liknande situation som kan förstå mig? Hur har ni gjort? Hur har det sedan gått för barnet om ni separerat? 
Svar på tråden Narcissist, vad göra??