• Sat 18 Jun 2022 11:20
    1648 visningar
    2 svar
    2
    1648

    Bästa tips

    Hej!
    Jag efterlyser bästa tips på hur man kan lägga upp gemensam ekonomi.
    Öppnar man ett gemensamt konto?
    Skaffa matkonto?
    Samla alla räkningar på ett ställe?
    Hur får man överblick över alla utgifter på ett smidigt sätt?
    Jag är föräldraledig också och är den som uppbär högst lön av oss, mig och min man och jag önskar tips kring hur man på bästa sätt lägger upp föräldraledigheten?
    Kan man tänka sig att jag överför mina lägstadagar till min man och att han överför SGI-dagar till mig?

  • Svar på tråden Bästa tips
  • Sat 18 Jun 2022 11:41
    #1

    Vi delade föräldraledigheten lika, så det gick på ett ut på lång sikt. 


    Räkningarna har vi delat upp mellan oss så att vi betalar lika mycket var. Varje månad förs det automatiskt över pengar från våra lönekonton till ett gemensamt konto som vi har varsitt kort till. Min man tjänar lite mer än jag och sätter därför in lite mer på kontot. För pengarna på kontot köper vi allt till hem, bil, barn och gemensamma nöjen. 


    Pengarna som blir kvar på respektive lönekonto gör var och en vad den vill med. 


    Funkar för oss iaf. :) 

    Man skulle också kunna föra över större summor till det gemensamma kontot och betala räkningarna från det. 

  • Gameof­throne­s
    Sat 18 Jun 2022 15:49
    #2

    Lönen var för sig, vi betalar/månad här spelar det ingen roll vem som betalar räkningar /månad.. Utan vi gör det bara. 

    Ett gemensamt konto, sparande budget. För dåliga dagar, nått dom går sönder här hemma, matbudget är inkluderat.

    Ett pensionskonto gemensamt. 

    Och ett konto för alla våra barn. Sen kan man splitta de lika. Vi lägger undan bara en summa per månad enklast så här går vi inte efter ålder på barnen-löjligt. 

Svar på tråden Bästa tips