• inezin83

    Vilket äldre flicknamn finast?

    Vilket av dessa namn är finast och vad tänker ni om dessa? Namnet ska vara klassiskt, rejält, vackert/ståtligt och sött på samma gång. Helst ska det inte vara uttjatat. Undrar också om de fungerar att använda utomlands?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket äldre flicknamn finast?
  • Anonym (snus)

    Eftersom du bad om ett namn som inte är uttjatat och Astrid låg på 9:e plats på namntoppen och Signe på 16:e så blir det bara Märta kvar att rösta på. Dock är jag osäker på om det är ett namn som är vackert och om det funkar internationellt.

  • Embla twopointoh
    inezin83 skrev 2022-06-19 08:58:09 följande:
    Vilket äldre flicknamn finast?
    Vilket av dessa namn är finast och vad tänker ni om dessa? Namnet ska vara klassiskt, rejält, vackert/ståtligt och sött på samma gång. Helst ska det inte vara uttjatat. Undrar också om de fungerar att använda utomlands?
    Om du med "uttjatat" menar att namnet är trendigt/vanligt så ska du inte välja varken Astrid eller Signe. Märta är inte lika vanligt (men ligger fortfarande på 100-i-topp), men det är hårt och inte sött.

    "Utomlands" är ett väldigt, väldigt brett begrepp. Vad menar du med det? Norge? Italien? Kina? Mellanöstern? Peru? Engelskspråkiga länder?

    Förslag på klassiska namn som inte finns på 100-i-topp:

    Ingeborg
    Hillevi
    Ylva
    Asta
    Inga
    Karin
    Gunborg
    Dagny
    Sigyn
    Blenda
    Judith
    Lydia
    Olga
    Solveig
    Vega


  • Anonym (I)

    Astrid är superfint, funkar bra utomlands men börjar bli lite vanligare igen. 


    Märta är jättesött, men också lite tufft. blir nog Martha för engelsktalande.

    Signe är det jag personligen gillar minst även om det är ett helt ok namn. funkar i norge men svårare i engelskspråkiga länder.

    ingrid är ju liknande Astrid, vet inte hur det skiljer i ?vanlighet?. Asta som nån nämnde är en personlig favorit, så gulligt på en liten tjej.

    vill du ha klassiska men inte så vanliga namn så ska du fundera på Kristina, Birgitta, Margareta, Lena, Elisabeth, kolla namn som många 40-50-talister har. Såna namn som inte blivit poppis än men kommer komma tillbaka hyfsat snart. 


     

  • inezin83
    Marie7 skrev 2022-06-19 10:57:41 följande:

    Måste få lobba för : Agnes och Lilly! 


    Både Agnes och Lilly är väldigt fina.
  • Anonym (Qz)

    Tycker inget av de namnen är det minsta söta utan hårda och butchiga. Allihop är även uttjatade och känns som var och varannan heter, särskilt Astrid och Signe. Märta funkar inte superbra internationellt med tanke på bokstaven Ä. Det kommer få ersättas i dokument utomlands osv. Det kommer antagligen uttalas Marta. Signe kommer folk heller inte uttala rätt utomlands utan det lär bli ?Signi? på många håll. Det är inget fel på något av namnen i sig men de är inte i min smak. Röstade på Märta för det är det av namnen jag gillar mest och även det som känns minst uttjatat av de tre.

  • Anonym (Pappa)

    Min dotter heter Märta och får ofta höra att hon har så fint namn. I USA och i England har det alltid blivit Martha vilket inte har samma lunch, men namnet ser ju lite exotiskt ut med prickarna. 

    De andra namnen är för vanliga, när vi namngav henne så var det extremt få som döptes till Märta.

  • fluu

    Alla namnen är alldeles alldeles underbara. Astrid är min personliga favorit.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    fluu skrev 2022-06-23 22:31:17 följande:

    Alla namnen är alldeles alldeles underbara. Astrid är min personliga favorit.


    Kul att se dig tillbaka fluu, det var ett tag sedan
  • fluu
    trollhona skrev 2022-06-29 20:16:18 följande:
    Kul att se dig tillbaka fluu, det var ett tag sedan
    Kyss Jag har sedan i vintras fått erfara att det här med att vara fotbollsförälder inte är en aktivitet, utan en livsstil.....Nu är det sommaruppehåll.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (XXX)

    Inget av dem stämmer på alla dina tre kriterier. Men vad tror du om Sigrid eller kortformen Siri? De är ej-uttjatade - inte så vanliga. Gamla, klassiska, nordiska. Flera Wasa-prinsessor hette Sigrid. Sigrid lite stiligare, Siri lite sötare. 

  • Anonym (XXX)

    ...och Märta med sina två prickar är såklart inte så bra internationellt, om man tycker att det är viktigt. 

  • trollhona
    fluu skrev 2022-06-30 17:01:10 följande:
    Kyss Jag har sedan i vintras fått erfara att det här med att vara fotbollsförälder inte är en aktivitet, utan en livsstil.....Nu är det sommaruppehåll.
    Ah, härligt härligt, tidiga mornar i kallt regn. Hoppas du får vila upp dig under sommaren innan det drar igång igen.
  • Anonym (Förslag?)
    Anonym (Qz) skrev 2022-06-20 07:42:40 följande:

    Tycker inget av de namnen är det minsta söta utan hårda och butchiga. Allihop är även uttjatade och känns som var och varannan heter, särskilt Astrid och Signe. Märta funkar inte superbra internationellt med tanke på bokstaven Ä. Det kommer få ersättas i dokument utomlands osv. Det kommer antagligen uttalas Marta. Signe kommer folk heller inte uttala rätt utomlands utan det lär bli ?Signi? på många håll. Det är inget fel på något av namnen i sig men de är inte i min smak. Röstade på Märta för det är det av namnen jag gillar mest och även det som känns minst uttjatat av de tre.


    Kan du ge förslag på klassiska eller äldre namn som är söta då? 
  • fluu
    trollhona skrev 2022-07-01 21:08:56 följande:
    Ah, härligt härligt, tidiga mornar i kallt regn. Hoppas du får vila upp dig under sommaren innan det drar igång igen.
    Tack. Exakt. Regn på 95 % av matcherna och nuförtiden ska man man tydligen åka 13 mil för att spela serie. Så var det inte på min tid.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    fluu skrev 2022-07-01 22:16:31 följande:
    Tack. Exakt. Regn på 95 % av matcherna och nuförtiden ska man man tydligen åka 13 mil för att spela serie. Så var det inte på min tid.
    Japp, man undrar hur ungarna klarar att springa i kylan när man själv inte känner sina egna tår och regndropparna kryper ned i nacken. Har man tur finns det en grillad korv att se fram emot efter matchen men inte alltid.
Svar på tråden Vilket äldre flicknamn finast?