• Anonym (Mamma)

    Skydda ett barn, akut hjälp

    Lång historia väldigt kort. Det har inkommit 2 orosanmälningar angående min dotter när hon vistas hos pappan. Soc ser allvarligt på detta och uppmanar att jag ska skydda henne. Varje gång det ska vara överlämning kommer pappan med vissa hot, polis ska komma, han ska göra mitt liv till ett helvete osv. Nu påstår han att han har ringt sin advokat och denne säger då att pappa kan hämta som vanligt. Jag tror ju inte det med tanke på vad som har hänt. Advokaten kan väl inte säga lova en pappa att han kan hämta sitt barn när en myndighet uppmanar mamman (mig) att skydda barnet och hålla henne trygg? 
    Nån som är juridisk kunnig och kan ge ett svar snabbt?

  • Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 09:19:19 följande:
    varför lämnade du barnet på fritids när hon behövde skyddas? Du visste ju att han ville hämta? Illa.
    Jag jobbar, har semester senare i sommar.
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 09:21:53 följande:

    Och nej du kan ju knappast göra hemfridsbrott och hämta barnet hemma hos pappa. Däremot kan även du hämta på fritids om han lämnar henne där i morgon. 
    Du behöver kontakta socialtjänsten på en gång och berätta att pappa har barnet, inte vänta tills em.



    Han lämnar inte på fritids, han jobbar inte 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (berra) skrev 2022-06-22 09:23:57 följande:
    Hur menar du att TS har ett val att lämna barnet eller inte?
    Hon jobbar väl.
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 10:24:11 följande:
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

    Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 10:24:11 följande:
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
    Vet inte hur du tänker just nu. Vi är i början av semestern överallt, våran semester är bokad och klar sen lång tid tillbaka. Jag är i ett yrke där vi är beroende av att alla är på plats, speciellt under semestern. Vi måste ha vikarier som löser av oss. Vid sjukdom brukar det mesta gå att lösa, men inte en längre ledighet som det kan bli här. En utredning kan ta 2-3 månader, jag kan inte försörja mig så länge om jag går hemma. Privat barnomsorg är uteslutet då mina släktingar bor en bit bort plus att dom själva jobbar. Dessutom finns inget beslut från soc, utan bara att jag har rätt att hålla henne hemma om jag själv känner oro, vilket jag gör. Vid ett beslut hade det varit helt annat. Jag har påtalat min oro flera gånger att han kommer att hämta, men vid gemensam vårdnad så har han rätt till det, på skola o fritids. 
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 11:20:25 följande:
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

    Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?

    Tack, det är verkligen intr lätt detta. Har meddelat handläggare att han har hämtat, vi hade redan ett möte inbokat idag så får prata mer med henne då.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 11:20:25 följande:
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

    Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?
    Jag har inte sagt att det är lätt. Jag säger bara att det är helt nödvändigt med ett läge där barnet behöver skyddas. Livet
    är inte alltid lätt. Men läget är allvarligt om socialtjänsten bedömer att barnet behöver skyddas. Jobbet och chefen klarar sig Precis som de hade gjort om TS brutit benet och inte kunnat arbeta pga det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 11:29:01 följande:
    Vet inte hur du tänker just nu. Vi är i början av semestern överallt, våran semester är bokad och klar sen lång tid tillbaka. Jag är i ett yrke där vi är beroende av att alla är på plats, speciellt under semestern. Vi måste ha vikarier som löser av oss. Vid sjukdom brukar det mesta gå att lösa, men inte en längre ledighet som det kan bli här. En utredning kan ta 2-3 månader, jag kan inte försörja mig så länge om jag går hemma. Privat barnomsorg är uteslutet då mina släktingar bor en bit bort plus att dom själva jobbar. Dessutom finns inget beslut från soc, utan bara att jag har rätt att hålla henne hemma om jag själv känner oro, vilket jag gör. Vid ett beslut hade det varit helt annat. Jag har påtalat min oro flera gånger att han kommer att hämta, men vid gemensam vårdnad så har han rätt till det, på skola o fritids. 
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 11:20:25 följande:
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

    Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?

    Tack, det är verkligen intr lätt detta. Har meddelat handläggare att han har hämtat, vi hade redan ett möte inbokat idag så får prata mer med henne då.

     Barnets skydd behöver prioriteras även om det blir besvärligt med jobb etc.Socialtjänsten kan inte besluta att du ska hålla barnet från pappa. Det ligger i ditt föräldraansvar. Din förmåga att skydda barnet är något som socialtjänsten också kommer att ta ställning till i sin utredning. Idag misslyckades du tyvärr med det. Jag förstår mycket väl att det är krångligt och problematiskt med arbete etc men rent krasst är det smällar man får ta i detta läge. Du hade som sagt kunnat bryta benet eller fått lunginflammation eller rent av dött, men jobbet hade löst det på något vis inte sant. Ditt barn måste i detta läge vara prioriterad. Nu vet jag inte vad  anmälan handlar om, det skulle kunna vara våld, missbruk, sexuella övergrepp. Kanske finns det en polisanmälan gjord som du inte känner till och nu får pappa tillgång till barnet, och kan fråga ut eller rent av hota barnet. Mycket viktigt att man följer socialtjänsten uppmaning om att skydda. Och di visste som sagt att pappa hade för avsikt att hämta  och du visste att fritids inte kunde hindra det.

    Kanske finns det inget fog för socialtjänstens oro, kanske kommer utredningen att läggas ned. Det vet vi inte. Men innan man vet så behöver man vara försiktig. Uppmaningen att skydda barnet är ju bara under en kort begränsad tid tills man fått bilden mer klar för sig, och sedan behöver man ändå gå den familjerättsliga vägen i förlängningen om det inte sker ett LVU. Men under denna begränsad tid måste man skydda även om det ställer till problem i vardagen. Det finns helt enkelt inget val.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 11:56:39 följande:

     Barnets skydd behöver prioriteras även om det blir besvärligt med jobb etc.Socialtjänsten kan inte besluta att du ska hålla barnet från pappa. Det ligger i ditt föräldraansvar. Din förmåga att skydda barnet är något som socialtjänsten också kommer att ta ställning till i sin utredning. Idag misslyckades du tyvärr med det. Jag förstår mycket väl att det är krångligt och problematiskt med arbete etc men rent krasst är det smällar man får ta i detta läge. Du hade som sagt kunnat bryta benet eller fått lunginflammation eller rent av dött, men jobbet hade löst det på något vis inte sant. Ditt barn måste i detta läge vara prioriterad. Nu vet jag inte vad  anmälan handlar om, det skulle kunna vara våld, missbruk, sexuella övergrepp. Kanske finns det en polisanmälan gjord som du inte känner till och nu får pappa tillgång till barnet, och kan fråga ut eller rent av hota barnet. Mycket viktigt att man följer socialtjänsten uppmaning om att skydda. Och di visste som sagt att pappa hade för avsikt att hämta  och du visste att fritids inte kunde hindra det.

    Kanske finns det inget fog för socialtjänstens oro, kanske kommer utredningen att läggas ned. Det vet vi inte. Men innan man vet så behöver man vara försiktig. Uppmaningen att skydda barnet är ju bara under en kort begränsad tid tills man fått bilden mer klar för sig, och sedan behöver man ändå gå den familjerättsliga vägen i förlängningen om det inte sker ett LVU. Men under denna begränsad tid måste man skydda även om det ställer till problem i vardagen. Det finns helt enkelt inget val.


    Är jag (eller nån annan) hemma en längre period pga sjukdom/brutna ben så får man ersättning för det, först från arbetsgivaren sen försäkringskassan. Ska jag vara hemma en längre period för att skydda barn så blir det utan ersättning, semester tar slut, hon är för gammal för att jag ska vara föräldraledig, alltså så står jag utan inkomst en längre period och kan då inte försörja nåt av mina barn. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 12:15:19 följande:
    Är jag (eller nån annan) hemma en längre period pga sjukdom/brutna ben så får man ersättning för det, först från arbetsgivaren sen försäkringskassan. Ska jag vara hemma en längre period för att skydda barn så blir det utan ersättning, semester tar slut, hon är för gammal för att jag ska vara föräldraledig, alltså så står jag utan inkomst en längre period och kan då inte försörja nåt av mina barn. 
    Som sagt. Jag begriper att det blir problematiskt. Men detta är helt enkelt inget man kommer undan även om det innebär problem. Barnets skydd är prioriterar framför allt annat.
  • Anonym (Soc.)

    Om man verkligen verkligen inte kan lösa det med att pussla med egen ledighet, morföräldrar, barnens kompisar etc under en begränsad tid så måste man i alla fall meddela detta till socialtjönsten, att man ändå måste lämna på fritids och att pappa antagligen då kommer att hämta. Då kan socialtjönsten i alla fall få möjlighet att gå in med åtgärder för att skydda barnet om föräldern inte klarar det. Man kan ju inte bara lämna barnet på fritids och hoppas på det bästa.

    Man behöver göra allt för att skydda barnet. Kanske till och med bli sjukskriven för att få det att funka.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 12:26:53 följande:

    Om man verkligen verkligen inte kan lösa det med att pussla med egen ledighet, morföräldrar, barnens kompisar etc under en begränsad tid så måste man i alla fall meddela detta till socialtjönsten, att man ändå måste lämna på fritids och att pappa antagligen då kommer att hämta. Då kan socialtjönsten i alla fall få möjlighet att gå in med åtgärder för att skydda barnet om föräldern inte klarar det. Man kan ju inte bara lämna barnet på fritids och hoppas på det bästa.

    Man behöver göra allt för att skydda barnet. Kanske till och med bli sjukskriven för att få det att funka.


    Hur genomskinligt är inte det om ts först försöker få ledigt från jobbet på normalt sett och sen "plötsligt" blir sjuk? Och efter en vecka behövs sjukintyg dessutom, plus att hon äventyrar sin anställning. Låter inte särskilt genomtänkt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 12:49:15 följande:
    Hur genomskinligt är inte det om ts först försöker få ledigt från jobbet på normalt sett och sen "plötsligt" blir sjuk? Och efter en vecka behövs sjukintyg dessutom, plus att hon äventyrar sin anställning. Låter inte särskilt genomtänkt.
    Ja då får det vara så. Barnets skydd har absolut prioritet just nu.
  • Fridalouise

    Det är för lite information för att svara dig hur du ska göra. Alla som svarat hittills utgår från sina egna projiceringar, såklart. 


    -Vem har gjort en orosanmälan?
    -Vad gäller orosanmälningen? 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 12:26:53 följande:

    Om man verkligen verkligen inte kan lösa det med att pussla med egen ledighet, morföräldrar, barnens kompisar etc under en begränsad tid så måste man i alla fall meddela detta till socialtjönsten, att man ändå måste lämna på fritids och att pappa antagligen då kommer att hämta. Då kan socialtjönsten i alla fall få möjlighet att gå in med åtgärder för att skydda barnet om föräldern inte klarar det. Man kan ju inte bara lämna barnet på fritids och hoppas på det bästa.

    Man behöver göra allt för att skydda barnet. Kanske till och med bli sjukskriven för att få det att funka.


    Jag har under dessa veckor varit tydligen till soc att jag är orolig för att han åker och hämtar. Dom har vetat det hela tiden. 
  • Anonym (Mamma)

    Nyss hemkommen från mötet med handläggaren. Gav inte mycket, då vi är 2 vårdnadshavare med olika syn på saken och inte är överens i hela denna soppan så blir tydligen soc händer lite bakbundna med. Hade jag stått som ensam vårdnadshavare så hade dom kunnat ta fram pekpinne och sagt att det här räcker inte, med 2 vårdnadshavare så blir det mer komplicerat. 
    Handläggaren skulle ev ta kontakt med dom som har gjort anmälningarna för mer info. 
    Dyker det upp nåt akut nu så hämtar jag henne såklart, men just nu kan jag inte göra mycket heller. Blev rekommenderad att gå den familjerättsliga vägen eftersom jag inte känner mig helt trygg med upplägget som är idag. 

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 16:59:10 följande:
    Jag har under dessa veckor varit tydligen till soc att jag är orolig för att han åker och hämtar. Dom har vetat det hela tiden. 
    Vad som kan vara bra att veta nu om det startar en utredning är att aldrig neka umgänge med pappan, detta ser tingsrätten starkt på, vad du kan göra är att få din socialhandläggare att tro på din historia, på så sätt skrivs den även ut på papper.
    Tar man exempel: Mamman kommer inte hindra något umgänge som sker mot barnens vilja, utan tvång och trygga former, mamman står inte heller i vägen för pappa att söka kontakt med barnen, men mamman kommer inte tvinga barnen till något dom inte vill, osv.

    Om jag nu kortar ner allt man kan använda soc till.

    På så sätt har inkl jag samt vänner vunnit i vårdnadstvister, därför berättar jag om socialtjänstens makt, man kan även välja handläggare om det blir tvist, man kan använda den du redan har, då nämner man att ex Frida familjerättssocionom, hon känner barnen sedan innan, barnen är känsliga för nya människor, osv. (då tingsrätten begär underlag o utredning från soc).

    Därför berättar jag om soc makt vid vårdnadstvist, även om du har en familjerättssocionom som bara är 20-40 år gammal o bara jobbat mindre än 1 år på soc så slår hon en hel advokat byrå på kanske 100-200 år gemensam erfarenhet av vårdnadstvister om du får henna att skriva rätt i utredningen.

    Kortfattat det är en enda kontaktperson som gör utredningen på socialtjänsten och hon representerar hela soc och utredningen, utredningen kan inte en advokat ifrågasätta, advokaten måste hitta vägar runt eller försvara sin klient mot denna utredning, medans du kan rida på utredningen.

    Därför ska du använda soc nu när du har läge, så viktiga är dom, var inte för aggressiv, lägg till dina bästa teater kunskaper, verka med görlig samtidigt som du beskriver barnen mår dåligt, du förnekar inte umgänge, men barnen behöver andrum just nu ett kort tag för att återhämta sig, osv.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 10:24:11 följande:
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
    Håller med.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-06-22 17:56:23 följande:
    Håller med.
    Fast samtidigt behöver man inte ta ledigt, skulle pappan åka och hämta barnen, mamman har samtalat med pappan om detta, att barnen inte mår bra av umgänget osv.
    Åker pappan ändå och hämtar barnen måste han förklara varför han gör detta, vid ex utredningen, hänvisar han till sin rätt = pappan förstår inte barnens bästa, samt pappan har samarbetsproblem, där han inte kan se barnens behov o mående, han kan inte pressa barnen om dom inte vill.

    Mamman utrycker sig så här: det skulle vara en önskedröm om pappan kunde vara en trygg o närvarande pappa och en god förebild för barnen, men han behöver förändras jättemycket för att bli en trygg förälder till barnen, mamman tror inte dom själva kan diskutera sig fram till en lösning. Pappan måste vara villig att samarbeta för att inse barnens mående.

    Som sagt familjerättssocionom i Umeå.
Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp