• Svar på tråden Topp fem flicknamn
  • Anonym (I)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-07 18:40:53 följande:
    Simone är faktiskt riktigt fint! Lite mystiskt, sådär. Lagom ovanligt, internationellt gångbart. Känns som att inte vilken tråkbrud som helst heter Simone. 

    Men Annie..? Det är för evigt förstört av Annie Lööf, förutom då att det är ett smeknamn.Och Sasha är inte ett flicknamn, det är ryskt smeknamn för Michail (eller hur de nu stavar  sitt Mikael). Kim är också könsambivalent.
    Njae.
    sasha är vanligt smeknamn för alexandra och Alexander, så funkar för både kvinnor och män, tror du tänker på mischa som är smeknamn för Michael, men som även tjejer kan heta(tex mischa billing).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (I) skrev 2022-07-09 08:43:29 följande:
    Njae.
    sasha är vanligt smeknamn för alexandra och Alexander, så funkar för både kvinnor och män, tror du tänker på mischa som är smeknamn för Michael, men som även tjejer kan heta(tex mischa billing).
    Stämmer! Mea Culpa!

    ...dock så är det könsambivalent, och i Sverige uppfattas alla namn som slutar på -a som flicknamn i första hand. Kan skapa problem. Så onödigt. 
  • Anonym (H)

    Viola, Elvira, Majken, Eden, Liv - finns många namn jag gillar utan inbördes ordning

  • Anonym (Tipp topp5)

    Natalye, Cazzie, Nikki, Gisele och Jennica.

  • Anonym (Anna)

    Belle, Linnea, Alice, Alvina, Dylan. Ett par WT namn, jag vet. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anna) skrev 2022-07-19 14:44:08 följande:

    Belle, Linnea, Alice, Alvina, Dylan. Ett par WT namn, jag vet. 


    Dylan på en flicka? Hur tänkte du då?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-20 07:08:34 följande:
    Dylan på en flicka? Hur tänkte du då?
    Tja, jag tycker det är fint helt enkelt. Flickor kan också heta Dylan. Att jag nämnt mina favoritnamn på flickor betyder inte att jag kommer ge mitt barn ett av dessa namn. Min dotter heter något helt annat. 
  • Janina95

    Ada
    Gaja
    Malwina
    Janina
    Lidia

    Min dotter heter Ada, skulle jag få en till dotter kommer hon heta Gaja. 
    Andra namn jag gillar är :
    Alicia, Astrid, Julia,Kim, Zofia o mycket mer... 

  • Citronella
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 08:38:39 följande:
    Var du ironisk nu? Du kanske inte vet hur de uttalas, och inte är van vid dem (förutom Diana som du måste känna från prinsessan)? Dessa namn BLIR fina om man smakar lite på dem, tycker jag. Och jag gillar det där klassiska, och att de förekommer i en massa engelsk poesi från 1700-1800-talen. 
    Jag tror alla vet hur Phoebe uttalas, de flesta har åtminstone hört talas om serien Vänner.
  • Citronella

    Jag gillar: 

    Ingeborg
    Stina
    Märta 
    Rut
    Irma 

    Sen gillar jag franska namn som Amélie och Aurélie (funkar sämre i Sverige)  Drottningnamn som Hedvig Eleonora är jättefina också men för långa för att funka i dagligt tal. 

Svar på tråden Topp fem flicknamn