• Mimmiimimmii

    Allergivaccination vuxen

    Är ni för eller emot allergi vaccination? Jag hat varit allergisk sedan 20 års åldern o är 40 nu. Blir erbjuden vacination efter hösten om mina symtom ff är jobbiga efter ny medicin. 
    Hur tänker ni? Jag vet inget om gräsallergi vaccin? Kan det gå dåliga biverkningar på lång sikt? Finns det någon anledning att inte göra det?

  • Svar på tråden Allergivaccination vuxen
  • Anonym (Lookdgr)
    Mimmiimimmii skrev 2022-06-21 15:57:51 följande:
    Allergivaccination vuxen

    Är ni för eller emot allergi vaccination? Jag hat varit allergisk sedan 20 års åldern o är 40 nu. Blir erbjuden vacination efter hösten om mina symtom ff är jobbiga efter ny medicin. 
    Hur tänker ni? Jag vet inget om gräsallergi vaccin? Kan det gå dåliga biverkningar på lång sikt? Finns det någon anledning att inte göra det?


    Det är i tablettform nuförtiden. Om du är spruträdd så behöver du alltså inte vara det för allergivaccinationen.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Lookdgr) skrev 2022-06-21 16:28:29 följande:
    Det är i tablettform nuförtiden. Om du är spruträdd så behöver du alltså inte vara det för allergivaccinationen.
    Det gäller bara vissa ämnen, tror det är gräspollen som finns som tablett än så länge.
  • LFF
    Anonym (nja) skrev 2022-06-23 09:15:07 följande:
    Det gäller bara vissa ämnen, tror det är gräspollen som finns som tablett än så länge.
    Allergivaccination i tablettform finns för behandling av björkpollen- gräs- och kvalsterallergi. Björktabletten är godkänd för behandling av vuxna patienter, grästabletten kan ges till vuxna och barn från 5 år och tablettbehandling för kvalsterallergi kan ges till barn från 12 år. Allergivaccination med injektioner för allergi mot björk- och  gräspollen finns för vuxna och för barn från 5 år. Även allergi mot kvalster, pälsdjur och insektsgift kan behandlas med injektioner. Din läkare avgör om allergivaccination är en lämplig behandling för dig eller ditt barn.

    Från länken som angavs ovan av Ugglan.

    pollenkoll.se/allergibehandling/allergivaccination/

    För egen del så är det halvt ointressant, för det allergiska barnets del låter det absolut intressant men får vänta tills barnet är lite äldre. Måste göra en ny, ordentlig, utredning först.
  • Anonym (nja)
    Mimmiimimmii skrev 2022-06-21 15:57:51 följande:
    Allergivaccination vuxen

    Är ni för eller emot allergi vaccination? Jag hat varit allergisk sedan 20 års åldern o är 40 nu. Blir erbjuden vacination efter hösten om mina symtom ff är jobbiga efter ny medicin. 
    Hur tänker ni? Jag vet inget om gräsallergi vaccin? Kan det gå dåliga biverkningar på lång sikt? Finns det någon anledning att inte göra det?


    Jag gjorde en allergivaccination för ca 15 år sedan. Innan jag gjorde den hade jag enorma besvär med min allergi, kunde inte vara utomhus, kunde inte ha någon parfymerad produkt som schampo, tvättmedel och liknande, eller vara i ett rum där någon hade parfymerat tvättmedel utan att få andningsbesvär.

    Jag blev ungefär 90% bättre, alltså all allergi är ju inte borta, men jag kan leva normalt, använda normala produkter, vara utomhus på ett normalt sätt och blir tillräckligt bra på vanliga allergimediciner. Dock räcker vaccinationen inte hur länge som helst och egentligen skulle jag behvöa göra om den, men jag har itne ork eller tid för det just nu. 

    Själv behandlingen var ganska ordentligt krävande, i alla fall om man gör den med sprutor. Då tar man sprutor först varje eller varannan vecka i några veckor, sen varje månad, och till slut är det var sjätte vecka tror jag och så håller man på i två eller tre ÅR om jag inte minns fel (eller om det är annorlunda nu). Under uppstartstiden ökar man dosen och mängden, så det är en liten mängd som ska in varje gång. Före och efter sprutan får man blåsa i en PEF-mätare för att se att man inte får en reaktion på vaccinet. Man måste sitta kvar 30 min för att kolla.

    Så det tar en del tid det där, och för mig som bor och jobbar en bit ifrån mottagningen dr jag fick min behandling känns det inte möjligt just nu.

    Men jag är ändå så glad att jag gjorde behandlingen, den har bara varit positiv i effekten för mig. Och även om jag är lite mer allergis nu än direkt efter behandlingen så är det inte alls lika illa som innan. Jag tror inte att det finns några negativa effekter på sikt, tvärtom, men sånt bör du ju kolla med läkaren. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (nja) skrev 2022-06-23 09:15:07 följande:
    Det gäller bara vissa ämnen, tror det är gräspollen som finns som tablett än så länge.
    Nu såg jag att det även finns för björk och kvalster, låter toppen att det utvecklas.
Svar på tråden Allergivaccination vuxen