• Anonym (Olycklig)

Hur länge ska man vänta för att vara säker på att man gör rätt val

Min fråga lyder som rubriken. Jag (Kvinna 29 år) har känt nu i över ett år att jag inte är nöjd med min och sambons (man 32 år) relation. Och i ungefär ett halvår har jag känt att nej det kommer verkligen inte fungera och jag är inte lycklig. Anledningen att jag stannat och kämpat såhär pass är för att vi har två små barn (4 och 2 år gamla) och jag vill verkligen inte göra någon förhastad slutsats och jag är livrädd att ångra mig. Kan även tillägga att vi gått parterapi vilket hjälpte ett tag men sen blev det de gamla vanliga igen. 
    Men jag behöver verkligen vägledning och tips om hur jag ska tänka och vad jag kan göra.

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta för att vara säker på att man gör rätt val
  • Anonym (Hind)

Eftersom ni för ca tre år sedan tyckte att er relation var stark och kärleksfull nog att skaffa ett till barn känns det inte som det varit jobbigt och kämpigt speciellt länge?  Så jag skulle ge relationen ett ärligt försök till.

• Anonym (Beror)

Det är såklart inget lätt beslut, konsekvenserna är svåra oavsett. Men det viktigaste är, varför är du olycklig? Utan att veta varför är det svårt att ge passande råd. 

• Anonym (aaa)

Har ni gjort allt ni kan? Parterapi? 
    Det är mycket lätt att hamna i det sak småbarnsträsket och sen tappa bort varann och tro att "livet" är slut. 

Jag tycker ni ska testa parterapi innan ni ger upp. Då kan man i af säga till sina barn när de blir äldre att man faktiskt försökte. 

• Anonym (Beror)
    Anonym (aaa) skrev 2022-06-22 17:06:11 följande:

Det är mycket lätt att hamna i det sak småbarnsträsket och sen tappa bort varann och tro att "livet" är slut. 

Jag tycker ni ska testa parterapi innan ni ger upp. Då kan man i af säga till sina barn när de blir äldre att man faktiskt försökte. 

De har testat parterapi enligt TS 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (aaa) skrev 2022-06-22 17:06:11 följande:

Ursäkta, skrev lite snabbt. Jag ser att du skriver ni testat terapi, men man kan försöka en gång till eftersom ni halkat tillbaka i gammalt efteråt.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Beror) skrev 2022-06-22 17:07:13 följande:
    De har testat parterapi enligt TS 
    jag såg det! 
  • Anonym (Sitt still)

Ni är ju verkligen mitt i småbarnsträsket, inte konstigt alls att det mesta känns jobbigt då. Barnen är ju väldigt små. Se till att få tid tillsammans utan barn, tänk igenom och kom ihåg vad du föll för. Det är en stor omställning att gå från par till föräldrar så det kan ta lite tid att landa i helt enkelt.

Fundera igenom vad i tillvaron som är bra, toppen och flyter på. Är du verkligen nöjd med allt annat utom din partner? Yrkesval, jobb, familje- och vänrelationer, fritidsintressen? Det är lätt att skylla allt på partnern men i själva verket kanske man är missnöjd med sitt jobb, sin vikt, är deprimerad eller har något annat problem som inte alls är relaterat till partnern.

Svar på tråden Hur länge ska man vänta för att vara säker på att man gör rätt val