• inezin83

    Märta eller Märtha?

    Ännu en Märta tråd.. Vilken stavning är finast för Märta? Märta eller Märtha? Vanligtvis föredrar jag namn utan extrabokstäver, men tycker att just Märtha är rätt fint. Var det inte så att svenska prinsessan Märta stavade sitt namn med h /Märtha? Får man två syskon/systrar är Märta/Märtha och Astrid rätt fint ihop om man tycker om Prinsesstemat. Eller ser stavningen Märta bättre ut?  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Märta eller Märtha?
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 19:34:16 följande:

     


    Ja ursäkta att jag inte skriver korrekt när jag sitter med en osmart phone som felar till det. Intressant parallell där att jag saknar stil och bildning. Det vet du ganska lite om. Det var inte en ganska dömande kommenterar. 


    Jaha, i din släkt alltså. Men då ändras min uppfattning om namnet som helhet. Det låter snyggt och ungdomligt.

    Nä, det är inget fel på Kewin, Tindra, Sonny heller.
    Egentligen kan man ju bara dra ett namn ur en hatt. Det är ju faktiskt inget fel på några namn. 


    Men tagga ner! Du verkar ju helt besatt av namnet Märta och därtill aggressiv och otrevlig. 
  • Anonym (Hjördis)
    fluu skrev 2022-06-26 14:47:22 följande:
    Nio och tre fjärdedelar av tio Märtor jag känner är under 15 år..... Läs på om namnstatistik innan du uttalar dig. Viola och Selma är lika lite tidlösa som Märta och Viola finns inte ens med på topp q00 bland barnnamn. 
    Jag glömde att de måste vara på topp tio för att gillas 
    dumt av mig 
    Ja men kör på med Märta där lycka till fint! 
  • Xenia
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-06-26 14:41:59 följande:
    Mitt förakt för båda parters handlingar och grundresonemang är helt klart i samma liga.

    Notera dock att jag på inget sätt likställer deras handlingar, bara att jag avskyr båda ungefär likvärdigt.
    Så vad har Mp gjort som kan jämställas med att utrota judar, romer och handikappade?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Xenia skrev 2022-06-27 16:24:28 följande:
    Så vad har Mp gjort som kan jämställas med att utrota judar, romer och handikappade?
    Vem har påstått att deras handlingar kan jämställas?

    Det står uttryckligen i det korta stycke som du citerade, den andra meningen (av 2).
  • Xenia

    Då är det ologiskt att avsky dem lika mycket.


    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-03 17:53:22 följande:
    Vem har påstått att deras handlingar kan jämställas?

    Det står uttryckligen i det korta stycke som du citerade, den andra meningen (av 2).
  • Xenia
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-26 14:18:07 följande:

    Det jag känner är att det är en typ av människor som döper sina barn till detta 
    och det äe
    intr för att namnet faktiskt är fint utan gärna lite fult 
    det är fjällräven kånken människor som gjort sk medvetna val nyttiga åk elit idioter som bor på rätt ställe och tycker rätt saker 
    är så trött på såna 
    såna får barn som heter melker, Göte Doris Märta (kanske till och med med annan stavning för att twista till det lite) själva har de enkla namn
    aå ja spyr lite i munnen 


    Ingen ger sina barn namn som de tycker är fula!

    Varför har du så svårt att fatta att andra har annan smak än du?

    Vad menar du med "enkla" namn? Supervanliga namn som alla i din generation heter?

    Tycker att Melker, Göte, Doris och Märta är enkla namn, inte alls tillkrånglade.

    Tål du inte människor som är miljömedvetna? Ingen får vara bättre än du?
  • Anonym (Margaretha)
    Anonym (Hjördis) skrev 2022-06-23 11:42:48 följande:
    Tycker du även om namnet Margaretha 
    gullbritt 
    valde nick för att illustrera vackerheten i namnet snärta 
    Margaretha är ett fint och klassiskt namn.

    Fast när jag var yngre tyckte jag att det var lite för likt margarin, Margarina.
  • Snöbollsvit

    Verkar som att du gillar namnet Märta TS. Tycker att du ska välja det och inte lyssna på vissa trötta människor i detta forum. Jag brukar tycka om h i namn men just i detta fall så är Märta utan h finare :) 

  • Anonym (Martha?)

    Jag kände en Martha tidigare. Inte Märta eller Märtha utan Martha. Det var väldigt fint. Överväg det?

Svar på tråden Märta eller Märtha?