• Tino

    Hepatos/klåda

    Jag har precis fått  hepatos och klådan känns så obehagligt brännande. Undrar om det finns någon annan som också har eller har haft detta under graviditeten? Jag är i vecka 34+ nu och ska ta ett nytt gallsyreprov nästa vecka. Vad säger er läkare? Mitt värde är under 40 och därför finns det inget behov av att sätta in läkemedel ännu säger de.

  • Svar på tråden Hepatos/klåda
  • Pretty in pink

    Kan inte ge dig några direkta råd kring klådan, har ingen erfarenhet. 
    Men ett generellt råd däremot, kontakta läkaren igen och stå på dig, tryck på hur klådan påverkar din livskvalitet och ditt psykiska mående. Läkare kan vara lite instängda i sin bubbla ibland och behöver några försök på sig innan de fattar att människor är mer än siffror. 
    /SSK

  • minaimaginärabarn

    Jag har haft hepatos i min egna graviditet. I min andra hade jag liknande klåda men värden under hepatosnivå. Jag fick lergigan mot klådan, hjälpte något. Jag hade lägre värden ån dig men höll på att klia ihjäl mig..... 

  • Tino
    minaimaginärabarn skrev 2022-06-23 10:32:32 följande:

    Jag har haft hepatos i min egna graviditet. I min andra hade jag liknande klåda men värden under hepatosnivå. Jag fick lergigan mot klådan, hjälpte något. Jag hade lägre värden ån dig men höll på att klia ihjäl mig..... 


    Jag försöker inte klia för märker att om jag kliar blir det värre. Behövde de sätta igång förlossningen iförtid när du hade hepatos? Hur höga var dina värden. Mitt var 30 för några dagar sedan.

    Pretty in pink. Tack för ditt svar. Det var inte helt sant att jag inte får läkemedel, jag får lergigan som åtminstone gör att jag kan sova. Men det är först över nivåer på 40 som jag får något annat läkemedel som kan säka gallsyrenivåerna. Först ville de inte ens ta nya prover men jag fick det ändå pga oro. 
  • Elis73

    Jag fick hepatos under min andra graviditet (som var för ett antal år sedan). Fruktansvärt jobbigt. Rev sönder mig fullständigt och sov så dåligt att jag till slut inte kunde fungera normalt. Låg ibland i badkaret på nätterna för att vattnet skulle mildra klådan. Det kliade även inne i kroppen (öron, hals, etc). Fick ta blodprover två gånger i veckan för att se att inte värden blev för illa, och att bebis inte blev för stressad av mitt mående. 

    Jag har för mig att de först provade med allergimedicin för att se om klådan avtog - men det gjorde den inte. Till slut fick jag ett läkemedel som faktiskt hjälpte. Sista veckorna innan förlossning var helt OK. Om bebis påverkades av mediciner eller själva leverpåverkan vet jag inte. Men föddes fullt frisk i alla fall <3 Se till att du får hjälp och stöd ifall klådan är för hemsk. Utan sömn blir kroppen stressad och som nybliven mamma behöver man INTE lida av sömnbrist redan innan.

  • minaimaginärabarn

    Min bebis kom ut för tidigt den gången jag hade hepatos, modetkaksavgång med urakutsnitt. Men vet att man kan bli igångsatt när bebisen är fullgången, typ 37+0 alt 38+0 om man mår för dåligt. Jag minns inte vad jag hade men typ 15 eller 30 har jag för mig. Jag fick bara lergigan men det hjälpte inte. Denna gång fick jag lergigan efter förlossningen då klådana fortsatre och då hjälpre det. Men nu vet jag inte om värdet förändrades, hade bara 3 veckan innan. 

  • Tino
    minaimaginärabarn skrev 2022-06-24 14:29:49 följande:

    Min bebis kom ut för tidigt den gången jag hade hepatos, modetkaksavgång med urakutsnitt. Men vet att man kan bli igångsatt när bebisen är fullgången, typ 37+0 alt 38+0 om man mår för dåligt. Jag minns inte vad jag hade men typ 15 eller 30 har jag för mig. Jag fick bara lergigan men det hjälpte inte. Denna gång fick jag lergigan efter förlossningen då klådana fortsatre och då hjälpre det. Men nu vet jag inte om värdet förändrades, hade bara 3 veckan innan. 


    Tack för ditt svar. Fy vad läskigt med moderkaksvagång, tur att det verkar ha gått bra ändå. Jag ska verkligen lyfta igångsättning/kejsarsnitt i ca v 37+, för förstår inte hur jag ska klara detta i fyra veckor till. Jag ska ta ett nytt prov i veckan. Hoppas värdet gått ner, eller i alla fall inte upp. Enligt ganska ny forskning jag läst ökar riskerna för dödfödsel först vid värden över 100, och då kan bebisen behöva komma ut redan innan vecka 36+.
  • Tino
    Elis73 skrev 2022-06-23 12:07:53 följande:

    Jag fick hepatos under min andra graviditet (som var för ett antal år sedan). Fruktansvärt jobbigt. Rev sönder mig fullständigt och sov så dåligt att jag till slut inte kunde fungera normalt. Låg ibland i badkaret på nätterna för att vattnet skulle mildra klådan. Det kliade även inne i kroppen (öron, hals, etc). Fick ta blodprover två gånger i veckan för att se att inte värden blev för illa, och att bebis inte blev för stressad av mitt mående. 

    Jag har för mig att de först provade med allergimedicin för att se om klådan avtog - men det gjorde den inte. Till slut fick jag ett läkemedel som faktiskt hjälpte. Sista veckorna innan förlossning var helt OK. Om bebis påverkades av mediciner eller själva leverpåverkan vet jag inte. Men föddes fullt frisk i alla fall <3 Se till att du får hjälp och stöd ifall klådan är för hemsk. Utan sömn blir kroppen stressad och som nybliven mamma behöver man INTE lida av sömnbrist redan innan.


    Ja, det är verkligen hemskt. Det känns som att jag ska brinna upp. Jag har som du, även klåda i kroppen, tex munnen. Jag ska ta nya prover i veckan och har till till bm, om det inte blir bätte ska jag önska om att få annan medicin. Även fråga om jag kan få bedömning för igångsättning/kejsarsnitt i ca 37+.

    Jag blir glad att höra att allt gick bra med din bebis. Enligt rätt ny forskning är det först vid värden över 100 som risken för dödfödsel ökar, det gör mig lite lugnare eftersom mitt värde är ca 30. Jag hade leverpåverkan med okej gallsyra, men ändå klåda, förra graviditeten och mitt barn föddes lite trött och behövde andningshjälp och fick även gulsot, men osäker om det egentligen beror på mina värden eller att det blev så utdraget. 
  • Emmachan

    Fick symtom på hepatos runt v. 36 och vid första gallsyreprovet hade jag 10, vilket inte var tillräckligt för några interventioner. Det blev värre och värre och jag stod inte ut. Varje natt var hemsk. Ingen läkare ville göra något åt det utan sa att igångsättning medför för stora risker för barnet. 

    Läkaren på kvinnokliniken ville ge mig en medicin som jag inte kommer ihåg vad den heter, men min barnmorska sa att den kan vara fosterskadande så jag valde att inte ta den. Läkaren sa att detta inte stämmer men i efterhand så tyckte min barnmorska att det var bra att jag valde att inte ta den. Läkarna utpressade mig dock med att om jag inte testat medicinen kan de inte göra något annat för mig. Eftersom jag snart var i vecka 37 ville jag bli igångsatt eftersom jag inte stod ut. 

    Vid nästa gallsyreprov hade värdena ökat till chockerande 148 och då ville de direkt göra igångsättning. Så det fick det bli. Kändes som att de äntligen tog mig på allvar när de fick se provresultaten svart på vitt. Allt gick bra förutom att förlossningen var ovanligt smärtsam. 

    Rädd för framtida graviditeter att detta ska hända ugen för har man haft det en gång är risken tydligen stor att man får det igen.

  • Tino
    Emmachan skrev 2022-06-25 10:41:13 följande:

    Fick symtom på hepatos runt v. 36 och vid första gallsyreprovet hade jag 10, vilket inte var tillräckligt för några interventioner. Det blev värre och värre och jag stod inte ut. Varje natt var hemsk. Ingen läkare ville göra något åt det utan sa att igångsättning medför för stora risker för barnet. 

    Läkaren på kvinnokliniken ville ge mig en medicin som jag inte kommer ihåg vad den heter, men min barnmorska sa att den kan vara fosterskadande så jag valde att inte ta den. Läkaren sa att detta inte stämmer men i efterhand så tyckte min barnmorska att det var bra att jag valde att inte ta den. Läkarna utpressade mig dock med att om jag inte testat medicinen kan de inte göra något annat för mig. Eftersom jag snart var i vecka 37 ville jag bli igångsatt eftersom jag inte stod ut. 

    Vid nästa gallsyreprov hade värdena ökat till chockerande 148 och då ville de direkt göra igångsättning. Så det fick det bli. Kändes som att de äntligen tog mig på allvar när de fick se provresultaten svart på vitt. Allt gick bra förutom att förlossningen var ovanligt smärtsam. 

    Rädd för framtida graviditeter att detta ska hända ugen för har man haft det en gång är risken tydligen stor att man får det igen.


    Fy vilken upplevelse att inte känna sig lyssnad på. Igångsättning kan ju vara lite tuffare än om det drar igång av sig själv. Det handlar säker om att riskerna ökar först vid värden över 100 som de ville avvakta igångsättning. Men jag hade ändå hoppas att de kommer lyssna på mig och har förstått att vissa ändå kan förlösas i fullgången tid (37+). Jag har mycket sammandragningar och förvärkar (tror jag), så hoppas det ändå blir lite tidigare än vecka 40. 

    Risken att få det igen är stor, upp till 80 procent har jag läst. Men en fördel är ju att du redan vet vad du ska leta efter för symptom. Jag hade problem med levern förra graviditeten men då var gallsyreprov under 10 hela tiden, men jag hade klåda ändå. 
Svar på tråden Hepatos/klåda