• DeprimeradPappa

    Hon stack och svarar inte

    Nu har sambon tagit gemensam 8 månaders bebis och stuckit. Vi har grälat en hel del senaste tiden och jag har varit en skitstövel som inte förstått hur trött hon varit och hur hårt hon kämpat med vårt barn. Känner mig genomkorkad och en usel människa som inte fattat detta. Vi har grälat och sagt dumma saker till varandra och jag har varit den sämsta av oss.

    Under dagen var allt som vanligt och sen när jag kom hem efter en arbetsmiddag på kvällen var sambo och barn borta. Har packat med sig det mesta för barnet och är nu helt okontaktbar.

    Är nu livrädd att hon ska lämna mig och jag inte kan träffa barnet. Tror inte hon skulle valt att göra såhär om hon inte var hel genomslut orkesmässigt. Småbarnsåren är ju tuffa och vi bägge är jättetrötta, av olika anledningar. 

    Vill inte ha bråk, vill bara lösa detta och fortsätta

    Men vad göra nu? Har gått 4 dagar och har försökt ge henne utrymme. Försökte såklart ringa när jag upptäckte dom var borta, drog ett sms därefter. Dagen efter skickade jag ett lång mail där jag ber om ursäkt för vad jag sagt i stridens hätta och en del annat jag tar på mig skulden för. Inga svar alls


     


    Hur länga ska man vänta innan man gör något och vad ska man göra?


     


    Tacksam för all typ av input

  • Svar på tråden Hon stack och svarar inte
  • DeprimeradPappa

    Jag har vårdnad delad med sambo

    är väl dum som tror att jag kan få bägge tillbaka om jag ger dom utrymme och inte bråkar

    vet att hon lever för har sett aktivitet på nätbanken

  • Mortiscia80
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 16:20:22 följande:

    Jag har en rädsla att inte bli trodd och istället anklagad för våld då jag varit det i tidigare relation. Dock inget i denna

    har jättedåliga erfarenheter av polisen och då jag inte var trodd på förut så tror jag mig inte bli det nu heller


    Trodd på vilket sätt? Att du skulle ha mördat sambo och barn eller? Självklart måste du höra av dig till polisen och berätta att de är försvunna. Jag tror inte du kan räkna med att sambon kommer att inse sitt misstag och komma hem och i en framtida vårdnadstvist (räkna nästan med det) så är det här otroligt viktigt, för då står ord emot ord annars när hon kommer med sina skäl.
  • callmepreggoornot
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 15:25:45 följande:

     


    Funderar på vad kommunen kan hjälpa med? Hon kan ju ha bett dom om hjälp med boende för det är ju svårt att hitta annars runt Stockholm. Då kanske jag får något svar iaf. 


    är det dumt?


    Vad tror du att kommunen gör? Skyddat boende är för allvarliga situationer och att ge bostad i övrigt...i Stockholm. Nej på den.
  • cleoeme

    Min känsla säger att din sambo har tagit barnet och flytt från dig. Förmodligen är du våldsam och hotfull mot dom. 
    Normala människor ringer polisen inom 1 dygn om ens sambo och barn är försvunna. Detta låter sjukt. Hoppas dom fått hjälp av någon.

  • DeprimeradPappa
    cleoeme skrev 2022-06-26 17:00:31 följande:

    Min känsla säger att din sambo har tagit barnet och flytt från dig. Förmodligen är du våldsam och hotfull mot dom. 
    Normala människor ringer polisen inom 1 dygn om ens sambo och barn är försvunna. Detta låter sjukt. Hoppas dom fått hjälp av någon.


    Nej har inte varit varken hot eller våld men jag tror ändå hon är rädd för något

    uppskattar din åsikt. Är bra med flera sätt hur man kan se på allt
  • Magical
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 16:20:22 följande:

    Jag har en rädsla att inte bli trodd och istället anklagad för våld då jag varit det i tidigare relation. Dock inget i denna


    Har du varit våldsam i tidigare relation eller menar du att du varit anklagad för det men det inte var sant? 
  • DeprimeradPappa
    Magical skrev 2022-06-26 17:07:03 följande:
    Har du varit våldsam i tidigare relation eller menar du att du varit anklagad för det men det inte var sant? 
    I tidigare relation en gång och det vet min sambo om. Har varit öppen med det från början
  • complicit
    DeprimeradPappa skrev 2022-06-26 17:09:33 följande:
    I tidigare relation en gång och det vet min sambo om. Har varit öppen med det från början
    Kan hon ha anledning att tro att risken är stor att du kommer bli våldsam mot henne också? Att det kan vara för att skydda sig själv och barnet?

    Sedan rent konkret, vad har du skaffat för hjälp mot ditt beteende sedan hon stack? Eller har du bara sms:at att du ska ändra dig till henne utan någon form av bevis?
  • GGN

    Jag hade ringt polisen, eller gjort en orosanmälan. Inte okej att ta barnet från sin förälder sådär, hon är uppenbarligen labil. 

  • Magical
    fornminne skrev 2022-06-26 16:13:20 följande:

    Magica, TS vet inte ens var de är och det har gått flera dagar. Det är något helt annat än en planerad resa. Inte heller kan TS få tag i dem. Har man gemensam vårdnad och inte måste skydda barnet, får man inte göra sig okontaktbar. TS sambo gör sig skyldig till egenmäktighet med barn. 


    Såklart är det en samma sak. Vad jag försökte förklara var att en människa kan, helt lagligt, åka iväg med sitt barn som man har vårdnad om och polisen kommer inte bry sig så mycket om det (oavsett om det är en planerad resa eller bara som här, stuckit iväg). Var gränsen går för hur länge man ska vänta vet inte jag men TS verkar ju inte ha kontaktat polisen alls.

    Egenmäktighet brukar inte riktigt kicka in på "bara" detta, det var det jag menade. 
    www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf 

    Om kvinnan ifråga upplevt TS som hotfull så kan det vara skäl för att ha "beaktansvärt skäl" att försvinna ett tag. Det får väl i fall rätten utreda om det var så eller inte, efter att TS gjort en polisanmälan. 
  • DeprimeradPappa
    complicit skrev 2022-06-26 17:12:43 följande:
    Kan hon ha anledning att tro att risken är stor att du kommer bli våldsam mot henne också? Att det kan vara för att skydda sig själv och barnet?

    Sedan rent konkret, vad har du skaffat för hjälp mot ditt beteende sedan hon stack? Eller har du bara sms:at att du ska ändra dig till henne utan någon form av bevis?

    Det finns ingen anledning att tro något om våld men det betyder ju inte att en tokslut småbarnsmamma som vet om bakgrunden inte tar det säkra före det osäkra. Så kan det säkert vara även om det inte är något sådant behov egentligen


    Jag har skickat ett långt mail med saker jag har ändrat och även kommer göra framåt. Har bla pratat med flera präster och även jourlinje på tlf. Framförallt påvisat att jag förstått vad hon menat. Ska boka imorgon en tid för samtal hos terapeut. Hoppas på tid omgående oavsett utgång av dettta

  • Guldnovan
    GGN skrev 2022-06-26 17:14:13 följande:

    Jag hade ringt polisen, eller gjort en orosanmälan. Inte okej att ta barnet från sin förälder sådär, hon är uppenbarligen labil. 


    Eller rädd för ts. Vi har bara hans sida här. 
  • Fjäril kär

    Helt ärligt TS så vet du varför hon stack med barnet och du har full koll på varför du inte vill ta kontakt med släkt och vänner.. Eller hur? Och det är av den orsaken hennes kompis skrev ett neutralt svar. 

    Du kan räkna med att hon stuckit pga ditt våldsamma förflutna och att du förmodligen på olika sätt fortfarande visar såna tendenser när ni bråkar med varandra. - vilket är vad eran närmaste omgivning självklart är fullständig medveten om. Hon har satt sig själv och barnet i säkerhet och gissningsvis kommer myndigheter höra av sig om ett tag.

    Din sambo och ditt barn kommer inte hem något mer. 

  • Guldnovan
    Fjäril kär skrev 2022-06-26 21:54:01 följande:

    Helt ärligt TS så vet du varför hon stack med barnet och du har full koll på varför du inte vill ta kontakt med släkt och vänner.. Eller hur? Och det är av den orsaken hennes kompis skrev ett neutralt svar. 

    Du kan räkna med att hon stuckit pga ditt våldsamma förflutna och att du förmodligen på olika sätt fortfarande visar såna tendenser när ni bråkar med varandra. - vilket är vad eran närmaste omgivning självklart är fullständig medveten om. Hon har satt sig själv och barnet i säkerhet och gissningsvis kommer myndigheter höra av sig om ett tag.

    Din sambo och ditt barn kommer inte hem något mer. 


    Håller med, hon har troligen flytt. Hon tog det det mesta av barnets grejer. Ts har tillstått  "hårda ord i stridens hetta" och även kritiserat barnet. 
    Många varningssignaler här. 
  • DeprimeradPappa

    Jag tror ni har rätt om mitt förflutna och att hon inte kommer tillbaka. Jag tror det men jag vet inte. Har aldrig kritiserat barnet utan vi har grälat om hur vi ska ta hand om barnet. Olika ideer och hon har alltid fått bestämma till slut

    Helt ärligt tror jag grälen gjort att hon tröttnat och att med mitt förflutna vågade hon inte ta det ansikte mot ansikte vilket jag förstår. 

    Jag tackar för alla tankar även om det är tungt

Svar på tråden Hon stack och svarar inte