• jalo

    Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?

    Var ute efter att försöka få ägglossningsstimulerande tabletter utskrivet (trots att jag detekterar äglossning/ ökat Lh varje månad med clearblue) då jag uppfattat det som att det är lättare för de flesta att bli gravida med sådana kurer + VUL för att kolla äggen.

    Fick höra av kliniken jag kontaktade att de alltid börjar med AHM test. Och om man har lågt AMH enligt deras skala får man inte testa någon behandling öht. Dvs inte ägglossningsstimulerande tabletter, IVF, nada.

    Är det vanligt att uteslutas på förhand såhär? Har läst många trådar om folk som försökt trots låga AMH-värden.

    Känner någon till gynekologer i Göteborg som kan skriva ut ägglossningsstimulerande tabletter och följa upp med VUL oberoende av AMH-värde?

  • Svar på tråden Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?
  • Kronärtskocka

    Sökte du offentligt finansierad vård eller privat vård? Kan det kanske spela in? Tänker att de privata brukar kunna tala om sannolikhet men säger nog inte helt nej. Kan andra värden ( ex FSH och ålder) ha påverkat deras inställning? Och hur lågt AMH pratar vi?


    När jag utreddes häromåret var mitt AMH 0,5, lågt för en då snart 38åring. Uppmanades att börja mina inseminationsförsök direkt men råddes samtidigt att göra IVF för att vara säker på att inte missa någon månad av försök och snabba på det hela. ( Är i behov av donerade spermier så samlag hemma var ej aktuellt.) Fick efterhand letrozole och ovitrelle för två av försöken och gjorde VUL. Den gynekologen, som fanns i Gbg, har tyvärr gått i pension nu. 


    När det blev dags för IVF sa ingen av de tre privata klinikerna i Gbg nej, men det låga AMH innebar att jag inte kunde få något erbjudande om 3-pack av försök till lägre kostnad. De var också tydliga med att mitt värde påverkade chanserna till antal ägg och chans att bli gravid. 


    Hoppas du hittar någon gynekolog som kan hjälpa dig eller åtminstone förklara varför de säger nej.

    ( Om de bedömer chanserna väldigt små av någon anledning kan jag samtidigt tycka det är bra om de är tydliga med varför. Som patient är en i ett utsatt läge och kan lockas göra behandling efter behandling. Så om de bedömer ex chanserna för IVF som väldigt låga är det ju bra om de är tydliga med det. Så en inte luras att göra försök som har låg chans. Eller att en gör det med själv fått information om chanserna.)

  • jalo

    Detta var privat. Då jag är precis över åldersgränsen för landstingsfinansierad vård. Samt att jag redan har barn.

    Just korrelationen AMH-värde vs fertilitet är väl inte helt klarlagd vetenskapligt, vad jag förstått. Så det känns lite som en dom om man skulle få låga värden. Får provsvar om några dagar. Men i samband med bokningen av första besöket sa de att "AMH-prov var ett krav" och att "de inte kan hjälpa mig" om värdet var lågt.

    Känns jobbigt att behöva valsar runt till flera kliniker isf.

    Helt med på att man vill ha ärlighet. Samtidigt vill man ju som vuxen människa själv få fatta beslut. Är det något jag lärt mig är det att värderas statistiska betydelse av olika hormoner inte behöver betyda så mycket.

  • Kronärtskocka
    jalo skrev 2022-06-30 06:36:08 följande:

    Detta var privat. Då jag är precis över åldersgränsen för landstingsfinansierad vård. Samt att jag redan har barn.

    Just korrelationen AMH-värde vs fertilitet är väl inte helt klarlagd vetenskapligt, vad jag förstått. Så det känns lite som en dom om man skulle få låga värden. Får provsvar om några dagar. Men i samband med bokningen av första besöket sa de att "AMH-prov var ett krav" och att "de inte kan hjälpa mig" om värdet var lågt.

    Känns jobbigt att behöva valsar runt till flera kliniker isf.

    Helt med på att man vill ha ärlighet. Samtidigt vill man ju som vuxen människa själv få fatta beslut. Är det något jag lärt mig är det att värderas statistiska betydelse av olika hormoner inte behöver betyda så mycket.


    Förstår. Hoppas de kan förklara mer om hur de tänker när du får provsvaret, och att du kan få testa det. ( Är ju ganska kostsamt hos många privata och håller med dig, en borde få bestämma själv om en vill prova en behandling när en själv betalar.)

    Hoppas du får svar från någon annan om bra gyn. Annars kanske det är värt att ringa runt till några olika och fråga om priser och ev krav de har. Lycka till!
  • jalo

    Ja. Det får bli lite rundringning isf. Man vill inte betala för en ny utredning och sen få nej på massa ställen heller. Eller slösa tid, för den delen.

  • Kronärtskocka

    En ny utredning ska du verkligen inte behöva göra. Kan den klinik du gått till nu inte hjälpa dig så begär du ut en kopia på utredningen. Så tar du med den till nästa gyn som kan hjälpa dig. ( Det borde de kunna svara på via telefon, om de brukar kunna hjälpa till med ägglossningsstimulerande.)

  • jalo

    Åh! Vad bra. Tack för tips!
    När jag läst på olika gynekologers hemsidor står det alltid att att vad man än vill göra i fertilitetshänseende så måste man börja med en utredning. Men borde ju gå med journalkopior också.

    Detekterar ju Lh-ökning nu utan mediciner. Men eftersom det inte händer så mycket och jag hört positiva erfarenheter om att det är lättare att bli gravid med ägglossningsstimulerande så hade jag gärna önskat få det utskrivet. 

    Får ha lite is i magen och se vad de säger efter provsvaret och i annat fall söka mig vidare och se om andra kliniker har samma inställning.

  • LJM91

    Vilket AMH-värde skulle man ha för att få ägglossningsstimulerande från dessa kliniker? Jag har själv ett förhöjt värde (9.1) och har mycket glesa ägglossningar. Får ingen hjälp av den offentliga vården förrän vi har försökt i ett år..

  • jalo

    Hon sa bara att om man har för lågt så får man ingen hjälp hos dem. Fyllde nyss 41. Så förhöjt har jag nog inte, då jag inte har PCOS etc. Men hon hintade om att en bit under 1 var för lågt. 

  • LJM91
    jalo skrev 2022-06-30 20:30:06 följande:

    Hon sa bara att om man har för lågt så får man ingen hjälp hos dem. Fyllde nyss 41. Så förhöjt har jag nog inte, då jag inte har PCOS etc. Men hon hintade om att en bit under 1 var för lågt. 


    Aha okej, tack för svar :)
  • jalo

    Uppdatering: fick provsvaret igår. Inte lågt, så det blev inte tal om att de inte kunde hjälpa till. Däremot verkar de vara inne på att IVF alltid är bättre att starta med än ägglossningsstimulerande, vilket känns onödigt invasivt tycker jag. De föreslog att jag skulle prova lite till på egen hand och gå vidare med fler prover efter semestern. 

  • LJM91
    jalo skrev 2022-07-02 13:11:50 följande:

    Uppdatering: fick provsvaret igår. Inte lågt, så det blev inte tal om att de inte kunde hjälpa till. Däremot verkar de vara inne på att IVF alltid är bättre att starta med än ägglossningsstimulerande, vilket känns onödigt invasivt tycker jag. De föreslog att jag skulle prova lite till på egen hand och gå vidare med fler prover efter semestern. 


    Skönt att värder inte var för lågt :) varför tyckte de att IVF var bättre att börja med än ägglossningsstimulerande?
  • jalo

    För att det är mer kontrollerat och man ser vad som händer. Spontant känns ju ägglossningsstimulerande mkt mindre invasivt.

  • LJM91
    jalo skrev 2022-07-02 15:00:06 följande:

    För att det är mer kontrollerat och man ser vad som händer. Spontant känns ju ägglossningsstimulerande mkt mindre invasivt.


    Aha då förstår jag. Jag tycker också att ägglossningsstimulering känns som ett rimligare första alternativ, om ägglossningarna är det som orsakar problemen liksom.
  • Kronärtskocka
    jalo skrev 2022-07-02 13:11:50 följande:

    Uppdatering: fick provsvaret igår. Inte lågt, så det blev inte tal om att de inte kunde hjälpa till. Däremot verkar de vara inne på att IVF alltid är bättre att starta med än ägglossningsstimulerande, vilket känns onödigt invasivt tycker jag. De föreslog att jag skulle prova lite till på egen hand och gå vidare med fler prover efter semestern. 


    Bra att du fick svar snabbt och att värdet var bra. Lycka till!
  • jalo

    Tack! 
    Normal äggreserv (hög för min ålder). Dock säger det inget om kvaliteten. Men iaf en sak att inte oroa sig för längre.

  • Carrolina

    Hej!

    Får man fråga vad du hade för amh-värde Jalo?

    De kanske tänker att det är lika bra att sätta igång med ivf med tanke på åldern och att du får utslag på ÄL-test?! 

Svar på tråden Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?