• Minisson

    Kunde inte se KUB V 11+5

    Hej!
     
    Gjorde ultraljudet för kub igår. Hon kunde se att jag förmodligen är i v 11+5. Enligt mina beräkningar så är jag i v 11+3 (stenkoll på ägglossning). Så det var väldigt nära..
     
    MEN... hon sa att det var svårt att se och att det förmodligen är för tidigt och hon bokade ny tid om en vecka..
     
    Hon sa att det hon såg , såg bra ut men att hon inte riktigt kunde mäta nackspalten.. tyckte inte det kändes som hon kollade ordentligt då jag i efterhand läst att dom utför kub från v11+0 till v 13 i vårt landsting. Och läst här inne om många som gjort i vecka 11.
     
    Jag är överviktigt och har lite fett över magen. Kan det försvåra för henne att se??
     
    Hon kollade även på skallen och nämde något liknande angående skallbenet " skallbenet är inte riktigt "klart" ( för den tiden om jag förstod rätt) och den måste vara x-antal lång för att man ska kunna mäta 
     
     
    Behöver jag vara orolig att något är fel? Någon med liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden Kunde inte se KUB V 11+5
  • Jessi89

    Jag kan inte lova dig att din situation är samma som för mig. Men när jag gjorde kub fick jag också hör att det inte gick att se. Fick en ny tid veckan efter och var såklart orolig. Veckan efter fick jag positiva besked och nu har vi en frisk liten gosse här hemma på 5 månader :)

    hoppas det går lika bra för dig. Svårt att säga att du inte skall oroa dig i onödan, för sedan jag själv blev gravid hittar jag alltid något nytt att oroa mig för. 

  • Anonym (4-barnsmamma)

    I vårt landsting vill de att man ska vara minst i v 12+0 när man gör kub, innan dess är risken större att som i ditt fall allt inte går att mäta. Jag har aldrig fått tid innan och nu i senaste fick jag tid i v 12+6 just för om jag skulle bli backad oxå så backas jag troligen inte mer än 6 dagar om allt är ok Och då slipper jag åka en gång till av den anledningen. 

    Om allt såg bra ut som hon kunde se så tkr jag inte du ska oroa dig, det var säkert bara för tidigt för dig även om det funkar för någon annan I samma vecka. Sen kan allt alltid hända men så är det ju hela livet och om hon inte var orolig så tkr jag inte du ska vara det heller. 

    Övervikt kan göra det svårare att mäta tror jag men det behöver inte vara så. 

  • Minisson
    Jessi89 skrev 2022-06-27 22:39:01 följande:

    Jag kan inte lova dig att din situation är samma som för mig. Men när jag gjorde kub fick jag också hör att det inte gick att se. Fick en ny tid veckan efter och var såklart orolig. Veckan efter fick jag positiva besked och nu har vi en frisk liten gosse här hemma på 5 månader :)

    hoppas det går lika bra för dig. Svårt att säga att du inte skall oroa dig i onödan, för sedan jag själv blev gravid hittar jag alltid något nytt att oroa mig för. 


    Tack för ditt svar! Åh vad skönt att allt gick bra för er. Pch grattis till er gosse :)

    Kommer du ihåg vilken vecka du var i första gången du gjorde kub?
  • Minisson

    Tack för ditt svar (4-barnsmamma)!

    Ska försöka tänka så, att hon ändå sa att det hon såg, såg bra ut. 

    Tack för dina lugnande ord! :)

Svar på tråden Kunde inte se KUB V 11+5