• kriwii

    Nagellack gör att mina naglar lossnar från nagelbädden! Händer det dig?

    Hej! Mitt första inlägg här.

    Har googlat runt angående mitt problem och hittar inte många tillfredsställande svar, så tänkte höra om någon här har liknande problem. 

    Var flitig nagellackanvändare fram till att jag blev 18 år (nu 32). Sedan började naglarna lossna... På så sätt att nagelns vita överdel ökade så att ungefär halva nageln blev vit. Naglarna lossnade alltså från nagelbädden med viss smärta som följd, inga övriga besvär som exsem, sår och liknande. Trodde först att det var nagelsvamp och behandlade för det men med tiden insåg jag att nagellack var boven i dramat, eftersom detta bara händer när jag använder nagellack. När reaktionen framanats så är det bara att vänta på att naglarna växer ut igen och då är de som nya... Jag skulle väldigt gärna vilja kunna måla naglarna igen... 
    Så mina frågor är:

    Händer det här dig?

    Vet ni specifikt vilket ämne som kan framkalla denna reaktion?

    Jag tänkte pröva att beställa hem Bazaar Cure 10 free nagellack, som alltså uteslutit ett antal giftiga ingridienser och se om detta kan fungera för mig. Har du använt detta och är det bra?

    Tacksam för svar och hjälp! 

  • Svar på tråden Nagellack gör att mina naglar lossnar från nagelbädden! Händer det dig?
  • kriwii


    Exempelbilder, här har det dock läkt lite så ser än värre ut i början. Värst drabbade naglar är lill- och ringfingret, sedan långfingret. Pek- och tumnageln brukar inte påverkas, antar att det beror på att de är tjockare och att nagellacket inte tränger igenom lika lätt. 
  • Jag är bara jag

    Nej, har aldrig hänt på de ca 45 år jag målat naglarna. Använt många olika märken och har som minst alltid genomskinligt nagellack jämt. Har svårt att se att det beror på lacket, men, men vissa konstiga saker händer ju vissa människor. Bäst vore väl ett besök på V.c för att åtminstone utesluta allt annat.

  • kriwii
    Jag är bara jag skrev 2022-06-28 21:30:24 följande:

    Nej, har aldrig hänt på de ca 45 år jag målat naglarna. Använt många olika märken och har som minst alltid genomskinligt nagellack jämt. Har svårt att se att det beror på lacket, men, men vissa konstiga saker händer ju vissa människor. Bäst vore väl ett besök på V.c för att åtminstone utesluta allt annat.


    Tack för rådet, men jag är 100% säker på att jag får någon typ av allergisk reaktion mot ett eller flera ämnen i vanligt nagellack.
    Jag målar naglarna väldigt sällan av den anledningen, det skulle vara om jag vill ha det till något särskilt event som ett bröllop eller en speciell fest, och det är enbart då detta händer efteråt. Annars har jag helt friska och starka naglar.
    Nagellack innehåller ju oftast en hel del starka kemiska ämnen som vissa oturligt nog reagerar på har jag läst mig till, jag har bara svårt att hitta exempel på just min typ av reaktion. Därför skulle det vara intressant att se om fler råkar ut för samma sak. Antingen så är ju min reaktion ovanlig, eller så är det så att folk inte pratar så mycket om allergiska reaktioner på nagellack.
  • Kiyah

    Har aldrig sett eller hört nåt liknande.

    Provat baslack under? Det ska ju ge skydd åt nageln, men har ingen aning om det skulle hjälpa i ditt fall 

  • kriwii
    Kiyah skrev 2022-06-29 18:23:32 följande:

    Har aldrig sett eller hört nåt liknande.

    Provat baslack under? Det ska ju ge skydd åt nageln, men har ingen aning om det skulle hjälpa i ditt fall 


    Jajamen, baslack, lack sen topplackGlad har också tidigare tänkt att baslack skulle kunna skydda, men tyvärr inte med de lack jag använt iaf... Har även prövat att inte använda bas- och topplack för tänk om det skulle vara just de lacken som jag inte tål? Men tyvärr samma reaktion...

    Beställde dock ett baslack och ett färgat nagellack från Kure Bazaar och ska se om de är bra för mig, och isf vore det ju härligt om det baslacket skulle fungera som en bra barriär även för "vanliga" nagellack Skrattande man kan ju drömma iafHjärta
Svar på tråden Nagellack gör att mina naglar lossnar från nagelbädden! Händer det dig?