Mia99 skrev 2022-06-29 14:15:29 följande:
Det här är väldigt svårt att svara på eftersom det saknas så mycket information.
Det låter på mig som att du är inne i en relation där glöden har falnat och ni har blivit vänner. Det låter dessutom på dig som att du innerst inne redan har bestämt dig för att lämna istället för att kämpa för att hitta tillbaka till varandra - men att du ännu inte har accepterat ditt eget beslut.
I detta skede, där du balanserar på en slak lina, kan vad som helst fungera som en katalysator. En oskyldig flört från någon kan plötsligt få en djupare innebörd. Likaså en känsla av samhörighet med någon. Särskilt om det i det här läget är en kvinna, så kan det skapa en bekväm och praktisk förklaring till varför ni har glidit ifrån varandra.
Du kan naturligtvis vara bisexuell eller till och med homosexuell, men det brukar man för det mesta veta rätt bra själv. Man kan också ha latenta bisexuella drag, vilket kan döljas lite mer under ytan. Men du borde i så fall kunna erinra dig att du redan tidigare i livet känt attraktion till andra kvinnor. Du kanske aldrig har agerat på det, men känslorna borde ha funnits där. Har du ingen som helst historia av homosexuell attraktion, så är det inte troligt att det plötsligt uppstår så här sent i livet. I så fall är det mera troligt att du letar efter en förklaring och en anledning.
Börja kämpa för din nuvarande relation eller lämna. Men håll isär detta beslut från vad du vill göra därefter. Om du lämnar, gå inte genast in i någonting nytt, särskilt någonting så radikalt annorlunda som att börja dejta kvinnor. Avvakta lite, landa, och låt känslorna komma ikapp så att du vet var du står och vad du vill.
Det är mitt råd, som främmande utomstående utan kunskaper om ditt liv.
Du har så extremt rätt i det du skriver, jag har bestämt mig men inte accepterat det, precis exakt så är det! Å du hjälpte mig att se det!
ja jag har tidigare kännt attraktion till kvinnor, men pga dålig självkänsla tidigare i mitt liv inte gjort något med det då, då jag också kännt mig oerfaren!
tack för väldigt konstruktivt och bra råd!