• Fundersama jag

Känns som jag är lesbisk/bi, hur går jag vidare?

Jag är så förvirrad, jag är i en relation med en man sedan en tid tillbaka men känner att vår relation mer är vänskaplig. jag har den senaste tiden börjat tänka mer å mer på tjejer, som i att jag gärna vill vara med en tjej?. Det finns en kvinna som jag träffat för ett par månader sedan i samband med att min dotter började på en ny förskola, å jag Känner mig helt förälskad i henne?. (Vi har bara en professionell relation så inget privat men vill så gärna) 
    Tror detta har triggat mina tankar angående vem jag attraheras av?. 

Dock känner jag mig helt oerfaren Och vet inte hur jag ska gå tillväga, jag har aldrig varit med en tjej å vet Inte riktigt hur jag ska ta nästa steg? Det svåraste tycker jag är att veta om och när det är ok att flirta? Och vad vill jag? Jag skulle gärna träffa en tjej för att se hur det känns men är det ok? Borde jag ta reda på vad jag vill först? Men hur gör jag det? 

någon som har något tips? 

• Svar på tråden Känns som jag är lesbisk/bi, hur går jag vidare?
  • Anonym (ränderna går aldrig ur)

Dina nya uppblossande känslor tror jag inte har att göra med att du är bi utan snarare att du blivit uttråkad i din relation och binyfiken som så många andra. Inte samma sak som att vara bisexuell något man oftast vet redan i tonåren eller tidigare. Ibland kan en stark connection med någon upplevas som en stark förälskelse, även de man utvecklar vänskap med, och det kan vara svårt att veta vad man egentligen känner.

Jag tycker inte du ska flörta med denna kvinna eftersom du inte är singel, istället gå till djupet av ditt förhållande och kanske ta dig ut från det och pröva dina nyfikna vingar. Jag är själv bisexuell och visste det redan som liten. Gjort lite samma resa där jag satt fast i ett dåligt förhållande med en kille och drömde intensivt om att ta mig därifrån och utforska livet med kvinnor. Men jag avslutade först, sedan hade jag några underbara och spännande år innan jag hamnade i en långtidsrelation med min första riktiga flickvän. Idag lever jag med en man igen men är ändå bisexuell och faller för människor och själar i första hand.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-06-29 12:09:30 följande:
    Så kan man väl inte säga heller?
    Skulle tycka att det var jättekonstigt om någon förutsatte att jag lever i en relation.
    Tror du, på allvar, att dagisfröken viskar lite att hon är flata, i ts öra eller?

Lägg av. Sämsta rådet hittills.
    Oerfarenheten talar ser jag. Tänk lite längre än näsan räcker så kan du kanske förstå att det är fullt normalt att diskutera relationer med en person man kommit närmare.
  • Fundersama jag
    exandthecity skrev 2022-06-29 12:52:59 följande:

Den där mannen.. är han far till ditt barn? Kan kanske ha viss betydelse i sammanhanget.

Nej det är han inte?. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-06-29 12:46:08 följande:
    Oerfarenheten talar ser jag. Tänk lite längre än näsan räcker så kan du kanske förstå att det är fullt normalt att diskutera relationer med en person man kommit närmare.
    Fel igen.

Det är en dagisfröken, inte en ny kompis.
  • Mia99

Det här är väldigt svårt att svara på eftersom det saknas så mycket information.

Det låter på mig som att du är inne i en relation där glöden har falnat och ni har blivit vänner. Det låter dessutom på dig som att du innerst inne redan har bestämt dig för att lämna istället för att kämpa för att hitta tillbaka till varandra - men att du ännu inte har accepterat ditt eget beslut.

I detta skede, där du balanserar på en slak lina, kan vad som helst fungera som en katalysator. En oskyldig flört från någon kan plötsligt få en djupare innebörd. Likaså en känsla av samhörighet med någon. Särskilt om det i det här läget är en kvinna, så kan det skapa en bekväm och praktisk förklaring till varför ni har glidit ifrån varandra.

Du kan naturligtvis vara bisexuell eller till och med homosexuell, men det brukar man för det mesta veta rätt bra själv. Man kan också ha latenta bisexuella drag, vilket kan döljas lite mer under ytan. Men du borde i så fall kunna erinra dig att du redan tidigare i livet känt attraktion till andra kvinnor. Du kanske aldrig har agerat på det, men känslorna borde ha funnits där. Har du ingen som helst historia av homosexuell attraktion, så är det inte troligt att det plötsligt uppstår så här sent i livet. I så fall är det mera troligt att du letar efter en förklaring och en anledning.

Börja kämpa för din nuvarande relation eller lämna. Men håll isär detta beslut från vad du vill göra därefter. Om du lämnar, gå inte genast in i någonting nytt, särskilt någonting så radikalt annorlunda som att börja dejta kvinnor. Avvakta lite, landa, och låt känslorna komma ikapp så att du vet var du står och vad du vill.

Det är mitt råd, som främmande utomstående utan kunskaper om ditt liv.

• Anonym (Ronny)
    Anonym (En sak i taget) skrev 2022-06-28 23:00:36 följande:

Hej,
    Inge fel med dina känslor. Men tänker du fördjupa flörten med dagisfröken, så bör du göra slut med mannen först. Det är mitt tips Solig

Varför skulle hon det ?  Bättre att fråga mannen hur han ser på det.
    Min fru är bisexuell och vi har ofta kul tillsammans med en tjej som delar
    vårt intresse. Jag själv kunde aldrig drömma om att jag skulle få ha så
    mycket sex med olika och yngre tjejer. Min fru är 12 år yngre och det är oftast
    tjejer i hennes ålder vi träffar.

• LillaTjockaBertil
    Anonym (Ronny) skrev 2022-06-29 14:46:43 följande:
    Varför skulle hon det ?  Bättre att fråga mannen hur han ser på det.
    Min fru är bisexuell och vi har ofta kul tillsammans med en tjej som delar
    vårt intresse. Jag själv kunde aldrig drömma om att jag skulle få ha så
    mycket sex med olika och yngre tjejer. Min fru är 12 år yngre och det är oftast
    tjejer i hennes ålder vi träffar.
    Att utforska sex med andra i ett läge där man tvivlar på sin relation känns inte som något man bör göra. Det kommer sannolikt bara leda till svartsjuka och ett destruktivt avslut på förhållandet som annars kan undvikas.

Som någon här tidigare skrev är det bättre att i ett första steg antingen jobba på att rädda förhållandet eller avsluta det. Om TS lyckas rädda förhållandet kanske det skulle funka att bjuda in en extra tjej längre fram men jag tror det kräver att man har en tillräckligt stark relation för att det ska bli bra.
  • Fundersama jag
    Mia99 skrev 2022-06-29 14:15:29 följande:

Det här är väldigt svårt att svara på eftersom det saknas så mycket information.

Det låter på mig som att du är inne i en relation där glöden har falnat och ni har blivit vänner. Det låter dessutom på dig som att du innerst inne redan har bestämt dig för att lämna istället för att kämpa för att hitta tillbaka till varandra - men att du ännu inte har accepterat ditt eget beslut.

I detta skede, där du balanserar på en slak lina, kan vad som helst fungera som en katalysator. En oskyldig flört från någon kan plötsligt få en djupare innebörd. Likaså en känsla av samhörighet med någon. Särskilt om det i det här läget är en kvinna, så kan det skapa en bekväm och praktisk förklaring till varför ni har glidit ifrån varandra.

Du kan naturligtvis vara bisexuell eller till och med homosexuell, men det brukar man för det mesta veta rätt bra själv. Man kan också ha latenta bisexuella drag, vilket kan döljas lite mer under ytan. Men du borde i så fall kunna erinra dig att du redan tidigare i livet känt attraktion till andra kvinnor. Du kanske aldrig har agerat på det, men känslorna borde ha funnits där. Har du ingen som helst historia av homosexuell attraktion, så är det inte troligt att det plötsligt uppstår så här sent i livet. I så fall är det mera troligt att du letar efter en förklaring och en anledning.

Börja kämpa för din nuvarande relation eller lämna. Men håll isär detta beslut från vad du vill göra därefter. Om du lämnar, gå inte genast in i någonting nytt, särskilt någonting så radikalt annorlunda som att börja dejta kvinnor. Avvakta lite, landa, och låt känslorna komma ikapp så att du vet var du står och vad du vill.

Det är mitt råd, som främmande utomstående utan kunskaper om ditt liv.

Du har så extremt rätt i det du skriver, jag har bestämt mig men inte accepterat det, precis exakt så är det! Å du hjälpte mig att se det! 

ja jag har tidigare kännt attraktion till kvinnor, men pga dålig självkänsla tidigare i mitt liv inte gjort något med det då, då jag också kännt mig oerfaren! 

tack för väldigt konstruktivt och bra råd! 

• Mia99
    Fundersama jag skrev 2022-06-29 19:49:29 följande:

Du har så extremt rätt i det du skriver, jag har bestämt mig men inte accepterat det, precis exakt så är det! Å du hjälpte mig att se det! 

ja jag har tidigare kännt attraktion till kvinnor, men pga dålig självkänsla tidigare i mitt liv inte gjort något med det då, då jag också kännt mig oerfaren! 

tack för väldigt konstruktivt och bra råd! 

Vad glad jag blir att jag kunde vara till lite hjälp. Jag önskar dig all lycka med vad du än bestämmer dig för.
  • Tom Araya
    Fundersama jag skrev 2022-06-28 20:46:12 följande:
    Känns som jag är lesbisk/bi, hur går jag vidare?

Jag är så förvirrad, jag är i en relation med en man sedan en tid tillbaka men känner att vår relation mer är vänskaplig. jag har den senaste tiden börjat tänka mer å mer på tjejer, som i att jag gärna vill vara med en tjej?. Det finns en kvinna som jag träffat för ett par månader sedan i samband med att min dotter började på en ny förskola, å jag Känner mig helt förälskad i henne?. (Vi har bara en professionell relation så inget privat men vill så gärna) 
    Tror detta har triggat mina tankar angående vem jag attraheras av?. 

Dock känner jag mig helt oerfaren Och vet inte hur jag ska gå tillväga, jag har aldrig varit med en tjej å vet Inte riktigt hur jag ska ta nästa steg? Det svåraste tycker jag är att veta om och när det är ok att flirta? Och vad vill jag? Jag skulle gärna träffa en tjej för att se hur det känns men är det ok? Borde jag ta reda på vad jag vill först? Men hur gör jag det? 

någon som har något tips? 

Det är inte okej att ragga på tjejer när du är i ett förhållande, om du inte först har frågat och han godkänner det.

Annars är det väl bara att prova dig fram, men är kanske lättare och mer bekvämt om du på förhand vet att hon är intresserad av tjejer.
Svar på tråden Känns som jag är lesbisk/bi, hur går jag vidare?