Anonym (Helt tom) skrev 2022-06-28 22:05:53 följande:
Jo det är en poäng? jag vill inte vara med någon som inte vill ha mig. Antar att det är mer biten att få fötterna undanslagna. Allt man tänkt framöver försvann och nu blir man inkastad i något som inte alls var mitt val.
så nej, det är inte bara negativt. Jag känner att det är skönt att slippa trippa på tå hemma för om man ?gör fel? efter det terapin tog upp. Också skönt att inte behöva räkna med honom i något jag gör här.
Tvåsamheten däremot kommer ta mer tid att komma över. Även sveket där han lät mig gå och kämpa i flera månader medan han redan bestämt sig. Jag vet bara inte hur jag ska börja gå vidare på egen hand, för jag fastnar i de tankarna.
Precis, det var också min tanke. Jag är värd mer än någon som tänker som mitt ex ang. vår eventuella framtid. (Samtidigt var jag så klart lite bitter över att han valde den vägen när jag i flera år flaggat för att vi behövde terapi mm, samtidigt som han påstår att han försökt jobba så hårt för relationen, men ändå sagt starkt nej till sådana insatser.)
Förstår att du är chockad. Var det nyligen det hände? Du kanske behöver landa lite mer i tanken innan du ser någon väg framåt?
Ja, mycket av de positiva delar mitt liv hade försvann i ett enda slag i och med skilsmässan, ett mysigt hus som vi tvingades sälja, bra grannar, bra skolor, perfekt läge med affärer osv.... Men det finns många bra saker i mitt liv nu också :)
Skriv ner de där positiva sakerna du räknar upp, och fortsätt fylla på listan! Läs den när det börjar bli tufft. Gör också en till lista, av alla hans negativa egenskaper och dessutom era största bråk eller oenigheter där han gjort dig som mest ledsen, arg eller besviken, eller vad du nu känt. Det kan också hjälpa.
Ibland tänker jag på mitt ex och de fina stunder vi haft, man önskar att man kunde få behålla de positiva sakerna, men med allt det negativa så är det inte värt det. Han är inte värd mig så som han behandlat mig, väldigt ledsamt men sant.
Förstår att du kan känna alla möjliga saker där kring att han gått bakom din rygg och planerat sin exit i flera månader, det känns väldigt fult faktiskt. Har ni flyttat isär och allting nu? Är ni helt och hållet avslutade på alla praktiska plan?
Det enda jag kan komma på som möjligen kan hjälpa är acceptans, att det inte hade ändrat något om han hade sagt det dagen efter att han insett att han ville göra slut eller en vecka senare t ex, att det var hans val i livet även om du själv hade gjort annorlunda.