• Wed 29 Jun 2022 16:45
    11278 visningar
    4 svar
    4
    11278

    Ni som gjort kejsarsnitt!

    Jag genomgick kejsarsnitt för 7 veckor sedan. Jag har gått ner från 71 kg till 62 kg. Jag ser fortfarande gravid ut. Jag misstänker att jag fått diastas? Att musklerna är mer delade än vanligt. Jag känner mig också väldigt svag i magen. Någon som upplevt samma? Hur lång tid tog det innan ni blev återställda och hur gjorde ni? 

  • Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt!
  • Wed 29 Jun 2022 17:07
    #1

    Jag var återställd efter ca 6 månader.

  • Wed 29 Jun 2022 17:16
    #2

    Långbenopluto Gick det bort av sig själv eller gjorde du någon sjukgymnastik?

  • Wed 29 Jun 2022 17:41
    #3
    Villplussanu skrev 2022-06-29 17:16:04 följande:
    Långbenopluto Gick det bort av sig själv eller gjorde du någon sjukgymnastik?
    Jag behövde sjukgymnastik, men fick inte det förren det hade läkt i ca 3 månader.
  • Anonym (Mami)
    Wed 29 Jun 2022 22:17
    #4

    Du kan avvakta innan du börjar fundera på diastas. Det har mer eller mindre alla så snart inpå en graviditet, kejsarsnitt eller ej.
    Och även om du har fått en bred diastas så är det inte säkert att man gör så mycket med den, om det inte påverkar din vardag, din normala rörelse eller att du har smärtor.
    Att man fortfarande har en mage 7v efter förlossningen är inte onormalt.

    Så avvakta, börja med lätt anspänning av core genom övningar typ mammamage-appen eller liknande där du sakta börjar inifrån och arbetar dig igenom stegen långsamt. Det i kombination med tidens gång är det som bäst återställer corepartiet.

    Sen finns såklart de som drabbats av en bred diastas som kan behöva annan typ av åtgärd, men de flesta hör inte till den gruppen. 

Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt!