• Hopsanhejsan

    Graviditetsillamående

    jag har kontaktat vården men det tar tid nu på sommaren.. jag har sånt extremt graviditetsillamående, det är endast några få timmar under dagen då det släpper. Vaknar mitt i natten och behöver få i mig något för att inte kräkas. Behöver alla husmorstips jag kan få (gravid v 9)

  • Svar på tråden Graviditetsillamående
  • Quakka

    Hej! 

    Jag är gravid I vecka 9+4 och mitt illamående försvann samma dag jag gick in i vecka 10, poff borta. Mådde illa från vecka 6-9 så vet hur tufft det är och hur hjälplös man känner sig, led även av extrem yrsel samtidigt, var hemskt! 

    Det få saker som funkade på mig var postafen(åksjuketabletter)finns receptfritt på apoteket och funkade jättebra. 

    Jag åt på nått smått hela tiden i mitt fall funkade all kall frukt bäst. Även suga på is och sura hårda godisar hjälpte. 

    Tillsist gick jag till läkaren och fick Diclectin utskrivet, och det räddade upp hela min vardag då jag plötsligt blev människa igen! Nu bor jag utomlands(sydkorea) så antar att man kanske får annan medicin i Sverige. 

    Det svåraste att komma ihåg men ack så sant, det går över sakta men säkert! 

    Lycka till!

  • nernu

    Postafen. Du kan kombinera postafen och calma också. Sen finns det några receptbelagda alternativ som du kan prova. Men sätt igång med postafen direkt. Det är det första som vården kommer be dig prova innan du får lergigan. 

  • annieh897

    Testa Postafen om du inte gjort det redan. Precis som ovan skriver så kommer vården be dig testa det innan du kan få testa Lergigan. Det finns även en medicin som heter Ondansetron men den skrivs ut väldigt begränsat. Jag fick den efter vecka 12 när varken Postafen eller Lergigan hjälpt och jag fortsatte att må illa/kräkas. 

  • Jagsomvill

    Inget husmorsknep dessvärre, men Jag köpte mig seaband (åksjukeband) idag, såna man sätter på handledarna och illamåendekänslan försvann inom 10 minuter. Det är det bästa jag köpt! 

    Annars iskallt bubbelvatten, och kex eller knäckebröd. Jag äter alltid en skiva knäckebröd innan jag går upp ur sängen på morgonen, det har hjälpt mig otroligt mycket. 

    Lycka till och grattis till graviditeten  :)

  • Jag är bara jag

    Enda som hjälpte var Lergigan Comp. Mitt illamående var också kopplat till luktöverkänslighet- framförallt med andra barnet- så att undvika lukter hjälpte också lite.

  • Hopsanhejsan
    Jag är bara jag skrev 2022-07-01 18:07:34 följande:

    Enda som hjälpte var Lergigan Comp. Mitt illamående var också kopplat till luktöverkänslighet- framförallt med andra barnet- så att undvika lukter hjälpte också lite.


    Ja lukter spelar stor roll, hoppas något hjälper
Svar på tråden Graviditetsillamående