• Fri 1 Jul 2022 19:56
    1841 visningar
    4 svar
    4
    1841

    ADHD/ADD som vuxen , Medicinering.

    Hej.
    Jag är en Man på 38år som fick min diagnos förra året och påbörjade medicinering med CS i början på detta året, Elvanse. 
    Fick 20mg som startdos, märkte ingenting, fick höjd dos till 50mg och märkte till en början en viss effekt i form av att jag tog mig för att styra upp saker i hemmet som jag stört mig på, blev även aningen bättre på att få struktur i de dagarna när barnen var hos mig. Men fick det väldigt svårt när det blev för mycket runt omkring, två små barn med olika viljor och jag blev ofta nästan helt apatisk och fick ångest och känslan att jag var värdelös.
    Fick då höjd dos igen till 70mg men blev absolut ingen skillnad, hade det väldigt svårt att få ihop det. Hade även fått utskrivet lergigam mot oron och ångesten men de hade ingen märkbar effekt. Inget verkade vilja hjälpa så jag tog då Gabapentin som jag hade kvar sedan min nackoperation, hade läst att det ibland kunde förskrivas till patienter med ångestsyndrom, och där hände nånting.
    Allt släppte, jag fick full fokus och kontroll , och orkade vara den pappan jag alltid velat vara men inte kännt att jag klarade av tidigare, istället för att bara säga Nej,nej  eller sluta så fanns nu ett lugn i mig där jag istället kunde sätta mig ner med dom och istället rent pedagogisk och lugnt förklara varför man inte ska göra si eller så. Fick helt annan ork att delta i leken istället för att få panik över att det blir stökigt. Varför min kropp/hjärna blev att reagera på detta vis med den medicinen har jag ingen aning om. När jag åt det innan operationen för spinalstenos märkte jag inte av medicinen överhuvudtaget, lite mindre nervvärk ut i armen kanske men annars ingenting, detta blev i kombinationen med Elvanse. När jag pratade med psykiatrin om detta så hade dom ingen förklaring då de saknade total vetskap om gabapentin och att det inte var något som förskrevs via dom och de rådde mig att inte ta den nå mer då det kunde störa effekten och utvärderingen av elvanses funktion.
    Så nu till min fråga, finns det någon annan där ute som upplevt samma sak eller har någon förklaring på varför jag fick denna effekt av just denna kombination? Jag följer nu psykiatrins råd och håller mig enbart till elvanse just för utvärderingens skull men jag känner att jag bara vill veta och förstå varför den hjälpte mig så pass bra som den gjorde. 
    Help me obiwan kenobi, you're my only hope! ?? 

  • Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen , Medicinering.
  • Anonym (FB)
    Fri 1 Jul 2022 20:26
    #1

    Har du ställt frågan på flashback? Kan tänka mig att det är fler potentiella folk som kan svara dig angående effekten på kemin i hjärnan där. 

  • Fri 1 Jul 2022 20:42
    #2

    Nej, det har jag inte gjort, har inget konto där och det känns inte riktigt som rätt plattform för mig.

  • Anonym (FB)
    Fri 1 Jul 2022 20:47
    #3

    Det du söker är rätt plattform för där potentiella personer har erfarenhet och kunskap att svara dig rätt och riktigt tänkte jag? 

  • Fri 1 Jul 2022 21:08
    #4

    Ja, Du är säkert helt rätt ute och det är väl värt ett försök kanske, tack

Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen , Medicinering.