• Anonym (jennie)

bonusbarn och biobarn

Jag och min man bor tillsammans med vårt bonusbarn och vårt biologiska barn. Bonusen bor varannan vecka. Nu ska vi börja spara till barnen och eftersom hans barn är 9 och aldrig haft ett sparande till h tycker min man att han ska ha dubbelt så mycket i sparande än vad vårt gemensamma barn ska ha så de går jämnt ut. Jaha är de så man borde göra? Vi har gemensam ekonomi. Och hur mycket är lagom att spara.

• Svar på tråden bonusbarn och biobarn
  • Anonym (Separat?)

Varför har ni gemensam ekonomi när han har ett barn sen tidigare? Du får ju betala för hans barn då, men du är helt ok med det, eller?

Annars kan ni ju separera ekonomin så betalar han gör sitt barn och ni betalar gemensamt för det ni har gemensamt. Det verkar vara vanligare när det är särkullbarn med i bilden.

• Anonym (...)

Nej det är inte så ?man? borde göra. Han kan givetvis spara åt båda sina barn men varför skulle du spara åt hans barn? Det får han göra med barnets mamma.

• Anonym (förälder)

Ni kan ju t ex göra så att du sparar  te x 500 kr till ert gemensamma, din sambo sparar 500 kr till ert gemensamma och din sambo sparar sen också 500 kr till sitt egna barn, han sparar lika mycket till bägge barnen. sen kan han självklart kompensera för dom åren han inte betalt till sitt första barn så att sparandet "startar" vid samma ålder. dvs han kompenserar för de åren som han inte sparat och som ert barn är nu.
    T ex hans barn är 9 år och ert 6 år, då är det 3 år så att barnens sparande startar samtidigt.
    Däremot behöver han inte betala 1000 kr under hela sparandet för att ert gemensamma får det ifrån dig och honom. 
    Pojkens mamma kanske också sparar åt honom.

Det bästa när han har barn sen innan är ju att ni sätter in pengar på ett gemensamt konto för era gemensamma utgifter som bokostnad mat nöjen mm men ändå har en del av er pengar för egna utgifter där han kan betala för sitt tidigare barn.

• Anonym (K)

Därför har man separat ekonomi. 

• Anonym (Ja)

Om vi bortser från din inställning till bio/bonus ts och svarar på frågan. 

Jag har en bonus som är ung vuxen och jag och pappan har en gemensam liten o förskoleåldern.
    Vi har egna konton med helt gemensam ekonomi, vi pratar inte om mitt och ditt utan vid större utgifter får den som har mest kvar på kontot ta det bara. 

Jag är alltså helt med på att han betalar av CSN lån och underhåll. 

Men när det börjar bli mycket extra till bonus, stora presenter för 3000-10000;-  körkort osv, har jag stoppat in motsvarande slant på vår gemensammas sparkonto. 
    Jag anser att har han tagit beslutet att ge stora tjejen har han haft med i beräkningen att vår lilla får samma. 
    Jag vill inte sätta mig i sitsen att vår lilla inte ska få samma förutsättningar som sin syster. 

Min man vet att jag sätter över en del på lillans konto, men har inte sagt exakt hur jag tänker. Döljer inget för honom, och frågar han så svarar jag såklart ärligt. 

Jag tycker att du ska dubbla sparandet till er gemensamma och att mamman får stå för halva för din bonus. 
  • Anonym (jennie)

Ja vårt gemensamma är 3 år å jag betalar ju även mat och allt annat till alla hela tiden så att han ska kompensera för 9år som han inte sparat till sitt barn genom att sätta av en stor summa pengar varje månad känns lite märkligt. Han får ju även andra dyrare saker hela tiden eller gör dyrare saker. Det är så orättvist med bonusbarn hela tiden enligt föräldrarna trots att dom ofta får dubbelt av allting eftersom de har 2 hem. De får dubbelt av julklappar tex. Sen ska man alltid vänta med allt roligt man vill göra tills det är bonusbarnets vecka hela tiden så det är ok enligt pappan att vi hela tiden väntar med den där resan till nöjesparken den där grillningen den där utflykten hela tiden tills det är bonusbarnets vecka de stör ganska mycket. Hans barn har ju gjort saker under sin uppväxt med sin pappa själv så jag förstår inte  vad det är frågan om. Samtidigt gör ju hans barn saker med sin mamma så man kan ju säga att det blir egentligen dubbelt upp för bonusbarn de får inte missa något men de andra barnen ska sitta å vänta tills rätt vecka kommer. Ibland kanske man vill göra nått som kostar för sitt egna barn utan det andra barnet för bonusen å pappan hittar på saker på egen hand för dom behöver tydligen egentid men de behöver inte vårt gemensamma på samma sätt trots att pappan ofta inte är hemma med lilla barnet.  Så ja jah tycker de känns konstigt att kompensera med våra gemensamma pengar han blir redan kompenserad på massa andra sätt eller så får mamman betala den delen dom missat tycker jag. 

• Anonym (...)
    Anonym (jennie) skrev 2022-07-04 12:29:02 följande:

Ja vårt gemensamma är 3 år å jag betalar ju även mat och allt annat till alla hela tiden så att han ska kompensera för 9år som han inte sparat till sitt barn genom att sätta av en stor summa pengar varje månad känns lite märkligt. Han får ju även andra dyrare saker hela tiden eller gör dyrare saker. Det är så orättvist med bonusbarn hela tiden enligt föräldrarna trots att dom ofta får dubbelt av allting eftersom de har 2 hem. De får dubbelt av julklappar tex. Sen ska man alltid vänta med allt roligt man vill göra tills det är bonusbarnets vecka hela tiden så det är ok enligt pappan att vi hela tiden väntar med den där resan till nöjesparken den där grillningen den där utflykten hela tiden tills det är bonusbarnets vecka de stör ganska mycket. Hans barn har ju gjort saker under sin uppväxt med sin pappa själv så jag förstår inte  vad det är frågan om. Samtidigt gör ju hans barn saker med sin mamma så man kan ju säga att det blir egentligen dubbelt upp för bonusbarn de får inte missa något men de andra barnen ska sitta å vänta tills rätt vecka kommer. Ibland kanske man vill göra nått som kostar för sitt egna barn utan det andra barnet för bonusen å pappan hittar på saker på egen hand för dom behöver tydligen egentid men de behöver inte vårt gemensamma på samma sätt trots att pappan ofta inte är hemma med lilla barnet.  Så ja jah tycker de känns konstigt att kompensera med våra gemensamma pengar han blir redan kompenserad på massa andra sätt eller så får mamman betala den delen dom missat tycker jag. 

Varför går du med på det där? Steppa upp för ditt barn! Pappan skiter uppenbarligen i det. Låta barnet vänta hela tiden.. vilken idiot!
  • Anonym (Jag)

What? 

Man pratar väl som föräldrar och bestämmer ca presenter till jul. Varför ger dem allt dubbelt? 

Syftet är att man ska samarbeta för barnet och ge barnet det hen behöver. Det betyder inte att barnet ska ha dubbelt av allt utan ha det hen behöver av allt. Inom rimliga ramar och inom ekonomiska ramarna. 

Erat barn behöver lika mycket egentid med sin pappa som bonus. Låter helt rubbat att du väljer att leva så ts. 

• Anonym (Alicia)

Men som barn med separerade föräldrar går man ju också miste om mycket. Bara att få flänga runt varje vecka är ju inte speciellt roligt så det är ju inte bara solsken och regnbågar att ha två hem... Är ju inte heller konstigt att ett äldre barn får dyrare grejer. En nioåring har ju helt andra behov och intressen än en treåring.

Men jag skulle också säga ifrån m jag var du. Ni måste ju kunna fara och grilla eller göra någon utflykt även när hans stora barn inte är med. Ni kan ju inte helt lägga ert liv på is veckan hen inte är hos er. Större grejer som ni inte gör ofta är det ju rimligt att ni väntar (så långt det är möjligt) tills bonusbarnet är med, för att hen inte ska känna sig utesluten. Hen är ju också en del av familjen och det blir ju konstigt om ni ofta gör stora, speciella grejer utan hen. Klart hen kommer bli ledsen då. Spelar ju ingen roll för nioåringen om hen redan gjort andra saker under sin uppväxt, om hen sen blir utesluten nu.

Angående sparandet får du ju se det som att ni/pappan sparar ikapp det han inte kunnat spara förut. Säg att ni ska spara år barnen tills de blir 18. För nioåringen är det 9 år bort, för treåringen 15. Så sparar ni lika mycket kommer ju ert gemensamma få mer, och det blir ju orättvist. Då du är helt för rättvisa borde ju du hålla med där.

Sen får du ju också prata med din partner om att han måste spendera mer tid med sitt yngsta barn. Hur länge var han föräldraledig där? 
  • Ess

Jag är helt emot gemensam ekonomi när det finns särkullar åt ena hållet. 
    Pappan ska spara så att det blir ungefär lika i slutänden åt hans båda barn. Sen sparar du ts vad du  vill åt ditt barn, och särkullens mamma kan göra det samma åt sitt.

• Anonym (jennie)

Jaa visst det är inte roligt att ha 2 hem men det är inte roligt att aldrig kunna göra spontana saker i väntan på de andra barnet. Nää nu kunde vi inte göra den där utflykten för då var barnet med sin mamma den veckan på semestern tex å gör väl andra roliga saker så då får vi ta det nästa semester istället" osv.. Klart vi försöker få det på rätt veckor men de fungerar inte alltid och jag är inte med och bestämmer vilka veckor de väljer att ha sitt barn på de gör dom själva. Nä nu har jag fått mig en tankeställare. Vårt liv ska inte ligga på is vi ska leva på som vanligt äta vad vi vill när vi vill åka på utflykter när vi vill och är hans barn här dom veckorna är väl det de bästa men vårt liv kan inte stå på vänt. 
    Jag ska räkna på det vad de blir så båda får ungefär lika de behöver inte vara millimeterättvisa men de ska va så gott det går å de gäller det även saker man väljer att göra även om bonusbarnet inte är här. Jag har märkt att det är väldigt viktigt med rättvisa åt ena hållet men inte det andra de är de slut med nu. Tack ska ni ha

Svar på tråden bonusbarn och biobarn