• 2102tänker

    Hur påverkar graviditet aktivitetsersättningen? och andra frågor kring att bli mamma

    Hej. Jag är tillfälligt sjukskriven sedan ca 6 mån och har 1,5 år kvar av aktivitetsersättningen och kommer inte att ansöka om förlängning då jag redan börjar känna att jag sakta men säkert börjar återhämta mig men vill ändå utnyttja den här tiden och njuta lugnet innan jag återvänder till jobb/studier.
    Nu fick jag reda på att jag är gravid i vecka 10 och undrar då vad som gäller?
    Ska jag meddela försäkringskassan? Kommer min graviditet påverka min aktivitetsersättning, i så fall på vilket sätt? Jag kommer att bli singelmamma, pappan vill ej vara med i bilden och jag bor redan själv och känner mig trygg och glad så.
    Men hur gör man? Är så oerfaren i detta... har tagit hand om en del kompisars barn när de varit på middag osv men jag kan ingenting annat om omhändertagande av bebisar. Jag vet inte ens hur man byter blöja. Visst, jag läser och läser och tittar på en del bra klipp. Men vill ändå vara så väl förberedd som möjligt och få öva praktiskt.... vilka saker bör vara inköpt? Hur vet man vilken typ av blöja man ska köpa? Är de likadana allihop? Kläder?
    Finns det hjälp att få medan man är gravid? T.ex. något "nybliven förälder" program genom vårdcentralen eller liknande? Är så exalterad men samtidigt nervös. Vill att allt ska bli rätt och att barnet får en god start. Tacksam för alla tips och råd. 

  • Svar på tråden Hur påverkar graviditet aktivitetsersättningen? och andra frågor kring att bli mamma
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-07-03 15:14:35 följande:

    Börja med att kontakta BVC. Du har ca 30 v på dig till resten.


    MVC....sorry (mödravårdscentralen) 
  • Jag är bara jag

    Jag fick en babybok av Mvc när jag väntade första barnet. Köpte nån själv också. Där står många tips. Du hinner gott och väl lära dig innan barnet föds och det kommer säkert gå bra. Glad
    Vad gäller ersättningen får du fråga F.k vad som gäller.

  • Guldnovan
    Jag är bara jag skrev 2022-07-03 15:31:27 följande:

    Jag fick en babybok av Mvc när jag väntade första barnet. Köpte nån själv också. Där står många tips. Du hinner gott och väl lära dig innan barnet föds och det kommer säkert gå bra.  // Glad
    Vad gäller ersättningen får du fråga F.k vad som gäller.


    Tror jag oxå. Första ggn är lika för alla. 
  • 2102tänker
    Jag är bara jag skrev 2022-07-03 15:31:27 följande:

    Jag fick en babybok av Mvc när jag väntade första barnet. Köpte nån själv också. Där står många tips. Du hinner gott och väl lära dig innan barnet föds och det kommer säkert gå bra. Glad
    Vad gäller ersättningen får du fråga F.k vad som gäller.


    Tack så mycket, jag ska kontakta Mvc då. :)
  • 2102tänker
    Guldnovan skrev 2022-07-03 15:17:57 följande:
    MVC....sorry (mödravårdscentralen) 
    Tack! 
Svar på tråden Hur påverkar graviditet aktivitetsersättningen? och andra frågor kring att bli mamma