• Maki93

    Hyra KF

    Hej.
    Det är så att jag senaste månaderna har haft svårt ekonomiskt och hade inte möjlighet att betala hyra. Lång historia. 

    I torsdags fick jag brev hem från KF att jag ska betala skulden. 
    I brevet står det så här: 

    Ni underrättas härmed om att Ni har möjlighet att få tillbaka Er hyresrätt, om Ni betalar hyran inom tre
    veckor från det att Ni har fått del av denna underrättelse.


    Men jag fick också brev av hyresvärden att mitt hyresavtal är uppsagt och att jag ska lämna in nycklarna den 2022-09-30. Står inget om 3 veckor som det står i KFs brev.

    Blir jag hemös eller gäller de 3 veckorna? När jag loggar in på hyresvärdens sidor står det också att avtalet är uppsagt. Snälla hjälp.

  • Svar på tråden Hyra KF
  • Anonym (Mini)

    Hyresvärden har skickat din skuld till KF, du behöver betala hyran så snart du kan. Sen får du prata med din hyrevärd vad det är som gäller. Jag antar att det är så att betalar du inte så har du fram till sista datum. För jag Hyresvärden har rätt och bryta avtalet om man inte betalar hyran.

  • Maki93

    Men min avtalet är redan uppsagt, är det försent? I KFs brev står det att man kan få tillbaka kontraktet om man betalar inom 3 veckor. 

    Om nu hyresvärden redan brytit avtalet då spelar de 3 veckor ingen roll som KF skriver om? 

  • Anonym (Oavsett)

    Även om du blir vräkt så måste du betala hyrorna. Vet du det så bortse från mitt inlägg. 

  • Anonym (Oavsett)

    Jag är brydd över formuleringen  från KF. De har ju endast intresse att driva in en skuld som lika gärna kunnat vara te-abonnemag eller p-böter. Skriver hyresvärd att du ska lämna nycklarna den  sista september så gäller det. Det skulle jag gå på men även prata med både hyresvärd och KF. 
    Hos KF kan du logga in på "mina sidor" och se saldo på din skuld och annat som kan vara till hjälp. 

  • Maki93
    Anonym (Oavsett) skrev 2022-07-03 17:35:00 följande:

    Jag är brydd över formuleringen  från KF. De har ju endast intresse att driva in en skuld som lika gärna kunnat vara te-abonnemag eller p-böter. Skriver hyresvärd att du ska lämna nycklarna den  sista september så gäller det. Det skulle jag gå på men även prata med både hyresvärd och KF. 
    Hos KF kan du logga in på "mina sidor" och se saldo på din skuld och annat som kan vara till hjälp. 


    Hoppas inte det är så. :( KF hänvisar ju till lagen? 

    Så här står det i KFs brev: 

    En hyresgäst som inte betalar hyran i tid förlorar sin hyresrätt och kan därför bli uppsagd från
    lägenheten. Som uppsägning räknas också stämningsansökan eller ansökan om avhysning. Enligt
    bestämmelser i hyreslagen kan hyresgästen dock få tillbaka hyresrätten fastän han eller hon har blivit
    uppsagd. Hyresgästen måste då betala hyran inom viss kortare tid.

    Hyresvärden måste lämna meddelande om uppsägningen till socialnämnden i den kommun där
    lägenheten är belägen.

    Ni underrättas härmed om att Ni har möjlighet att få tillbaka Er hyresrätt, om Ni betalar hyran inom tre
    veckor från det att Ni har fått del av denna underrättelse.
    (Text ur Formulär 1 enligt förordning (1978:314) om underrättelse och menligt 12 kap 44
  • Anonym (Oavsett)
    Maki93 skrev 2022-07-03 17:41:00 följande:
    Hoppas inte det är så. :( KF hänvisar ju till lagen? 

    Så här står det i KFs brev: 

    En hyresgäst som inte betalar hyran i tid förlorar sin hyresrätt och kan därför bli uppsagd från
    lägenheten. Som uppsägning räknas också stämningsansökan eller ansökan om avhysning. Enligt
    bestämmelser i hyreslagen kan hyresgästen dock få tillbaka hyresrätten fastän han eller hon har blivit
    uppsagd. Hyresgästen måste då betala hyran inom viss kortare tid.

    Hyresvärden måste lämna meddelande om uppsägningen till socialnämnden i den kommun där
    lägenheten är belägen.

    Ni underrättas härmed om att Ni har möjlighet att få tillbaka Er hyresrätt, om Ni betalar hyran inom tre
    veckor från det att Ni har fått del av denna underrättelse.
    (Text ur Formulär 1 enligt förordning (1978:314) om underrättelse och menligt 12 kap 44
    Ok. Då har jag fel. Jag tolkar det som att du har tre v på dig att betala alla hyror. Gör du det får du bo kvar efter sista september. Men, kontakta dem i morgon. Det är  jätteviktigt. De är trevliga och att du kontaktar dem ger dig ett litet plus i sammanhanget. Att inte göra något alls (ignorera brev som du har gjort hittills) är det sämsta just nu. 

    Att hyresavtalet är uppsagt betyder inte att du åker ut i morgon. Det är uppsagt och  träder i kraft den sista sept.
    Hoppas det löser sig. 
  • Anonym (Soc.)

    Du har blivit uppsagt eftesom du inte betalat hyran. Men om du betalar skulden får du tillbaks ditt kontrakt. precis som det står.

    jättekonstigt att inte betala hyran på flera månader och bara sitta på arslet utan att agera. Du hade kunnat få till av avbetalningsplan eller kontaktat socialtjänsten.

  • Maki93
    Anonym (Soc.) skrev 2022-07-03 20:44:38 följande:

    Du har blivit uppsagt eftesom du inte betalat hyran. Men om du betalar skulden får du tillbaks ditt kontrakt. precis som det står.

    jättekonstigt att inte betala hyran på flera månader och bara sitta på arslet utan att agera. Du hade kunnat få till av avbetalningsplan eller kontaktat socialtjänsten.


    Det finns anledningar varför jag inte betalt hyra. Jag har försökt göra allt och har inte bara suttit och inte gjort något. Jag mår väldigt dåligt över det här.

    Hoppas du har rätt. 
  • Anonym (Oavsett)
    Maki93 skrev 2022-07-03 20:55:34 följande:
    Det finns anledningar varför jag inte betalt hyra. Jag har försökt göra allt och har inte bara suttit och inte gjort något. Jag mår väldigt dåligt över det här.

    Hoppas du har rätt. 
    Nej det finns bara undanflykter. Hyran betalar man innan man köper mat. Betalar man inte hyran så har man ingenstans att sova och äta.  Blir du av med bostad så kan det bli svårt att få en igen. Lever du på makaroner och korv i tre månader kommer du fortfarande kunna äta framöver. 
  • Maki93
    Anonym (Oavsett) skrev 2022-07-03 21:41:38 följande:
    Nej det finns bara undanflykter. Hyran betalar man innan man köper mat. Betalar man inte hyran så har man ingenstans att sova och äta.  Blir du av med bostad så kan det bli svårt att få en igen. Lever du på makaroner och korv i tre månader kommer du fortfarande kunna äta framöver. 
    Jo, jag vet. Men det har hänt extremt dåliga saker i mitt liv senaste 6 månader. 
    Jag är annars bra och skötsam person som alltid har betalat varje räkning i tid. 

    Det är inte så att jag har gjort något dåligt eller så. Det har bara blivit så av olika anledningar som är en lång historia och handlar om hälsan. 

    Jag vill nu rätta till det om det är möjligt och kommer göra allt som krävs. Hoppas verkligen jag får behålla lägenheten. Det står i KF brevet att jag har 3 veckor på mig men ändå har hyresvärden sagt upp kontraktet. Så hoppas det som står i KF brevet verkligen stämmer annars vet jag inte vad jag ska göra. 
  • Anonym (Oavsett)
    Maki93 skrev 2022-07-03 21:58:55 följande:
    Jo, jag vet. Men det har hänt extremt dåliga saker i mitt liv senaste 6 månader. 
    Jag är annars bra och skötsam person som alltid har betalat varje räkning i tid. 

    Det är inte så att jag har gjort något dåligt eller så. Det har bara blivit så av olika anledningar som är en lång historia och handlar om hälsan. 

    Jag vill nu rätta till det om det är möjligt och kommer göra allt som krävs. Hoppas verkligen jag får behålla lägenheten. Det står i KF brevet att jag har 3 veckor på mig men ändå har hyresvärden sagt upp kontraktet. Så hoppas det som står i KF brevet verkligen stämmer annars vet jag inte vad jag ska göra. 
    Det har du redan  fått svar på. Kontraktet är uppsagt, ja och det träder i kraft sista september. Om du betalar inom tre veckor hävs uppsägningen. Var glad för att det är tre månaders uppsägningstid. 

    Det kan inte "bara bli så" att man inte betalar hyra. 
Svar på tråden Hyra KF