• RenLuft

    Är min skvättiväg döende? Kan jag rädda den? Varför reagerade den såhär?

    Hej!
    Jag har omplanterat min växt och nu har bladen sjunkit ner. Ser inte alls ut som om växten mår bra. Jag tänkte i början att det beror på att jag omplanterade den och snart kommer växten se ut som den brukar göra. Men bladen sjunker allt mer och mer.

    Jag är orolig, mycket orolig för min växt. JAG tycker om den väldigt mycket, så jag skulle bli så tacksam för all hjälp och råd!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Är min skvättiväg döende? Kan jag rädda den? Varför reagerade den såhär?
  • Jag är bara jag

    Svårt se, men möjligen har du satt den för djupt i krukan. Satte du den på samma höjd som innan? Annars kan det vara att den inte repat sig efter omplanteringen. Eller fått för lite vatten eller för mycket eller för lite ljus eller för mycket sol. Man får fundera på vad som kan vara fel och åtgärda det.

  • RenLuft
    Jag är bara jag skrev 2022-07-03 18:32:05 följande:

    Svårt se, men möjligen har du satt den för djupt i krukan. Satte du den på samma höjd som innan? Annars kan det vara att den inte repat sig efter omplanteringen. Eller fått för lite vatten eller för mycket eller för lite ljus eller för mycket sol. Man får fundera på vad som kan vara fel och åtgärda det.


    Jag har funderat på allt det där. Ingenting har förändrats. Den får exakt lika mycket ljus (solljus som förra gången) och jag har planterat den med noggrannhet, så den sitter i princip lika djupt, som sin förra kruka :)

    Däremot vattningen. JAG har höllt vatten, sedan den kom till sin nya kruka och det var för tre dagar sedan (tror jag).

    Jag vill inte övervattna den. Jag tror inte den behöver vatten?

    Men...Hmm..Vågar jag kanske hälla mer vatten..
  • Jag är bara jag

    Vatten behöver den ibland i alla fall. Tungan ute  Jag vattnar min 3 ggr i veckan. Ingen dränkning då, men en skvätt. Nu när det varit så väldigt varmt på sistone behöver växterna mer vatten än de brukar. Men känn på jorden. Är den torr och smulig så vattna.

  • RenLuft
    Jag är bara jag skrev 2022-07-03 18:59:25 följande:

    Vatten behöver den ibland i alla fall. Tungan ute  Jag vattnar min 3 ggr i veckan. Ingen dränkning då, men en skvätt. Nu när det varit så väldigt varmt på sistone behöver växterna mer vatten än de brukar. Men känn på jorden. Är den torr och smulig så vattna.


    Den är verkligen inte torr och smulig :)

Svar på tråden Är min skvättiväg döende? Kan jag rädda den? Varför reagerade den såhär?