• Anonym (Osäker)

Hur inreda barnvagnen på vintern ?

Kommer få barn mitt i vintern och funderar på hur man har det i barnvagnen ? Räcker en åkpåse anpassad för vinter och ex en varm overall? Eller ska man ha täcke också ? Känns ju väldigt varmt då det sällan blir så kallt där jag bor. Fick barn mitt i sommaren sist så det var en helt annan femma.

• Svar på tråden Hur inreda barnvagnen på vintern ?
  • Anonym (Ebba)

Vi fick barn i februari och det var svinkallt. Nu avstod vi ju promenader när det var som värst, pga barnet blir kallt om ansiktet osv. Men vi bäddade med vinteråkpåse och fleeceoverall och sen hade vi filtar i olika tjocklek som vi hade möjlighet att bädda med vid behov. 
    Det som BVC sa och som jag håller med om är att det är större risk att barnet blir för varmt än att hen fryser. Så länge man håller varmt underifrån så att säga då barnet ligger väldigt still. Man kan ha ett fårskinn i botten tex och sen ha tunn åkpåse eller varmare overall.
    Och framför allt att man ser till att öppna upp och klä av om man går in. Man tar ju själv av sig mössa + vantar samt öppnar upp jackan om man ska snabbt in på ICA. Detsamma gäller förstås barnet som annars blir väldigt varmt inbäddad i en vagn.

• Anonym (Osäker)

Ja jag tänkte ungefär så , tack för hjälpen !

• Anonym (Varmt)

Du ska absolut inte ha åkpåse och tjock overall. Det vore som att sätta på barnet två tjocka overaller samtidigt och Det skulle du ju inte göra. 

Jag fick barn på vintern och hon hade på sig en jacka (för att åkpåsen släpper in luft högst upp) mössa och vantar. Absolut inte mer. Det är ju inte lika kallt nere i vagnen som det är för dig. Och inne i åkpåsen blir det jättevarmt.  

• Räkan77

Beror även på om bebisen lätt blir varm av sig eller om det är en bebis som lätt fryser.

Det svåraste tyckte jag var när man inte visste om man skulle behöva ta upp barnet utomhus. Då behöver bebisen ha en vinteroverall på sig och även tjock mössa, men då blir det för varmt med en åkpåsen också. Så då hade jag overall och fleecefilt. Alltid fårskinn längst ner i vagnen.

Om jag visste att bebisen skulle ligga i vagnen hela tiden så körde jag på luvtröja och sockar eller tunn overall, tunn mössa och åkpåsen.

Ibland gick jag ut med bärsele och då körde jag på luvtröja samt pappans vinterjacka som gick att knäppa runt mig och bebisen. 

Mitt yngsta barn var bebis under vintern och det var en riktigt kall vinter med - 20 grader. Gick bra att vara ute en timme eller två i vagnen. Kände ofta på bebisens kinder och så länge de var varma så är det lugnt. 

Bebisens pappa tyckte att jag hade alldeles för lite kläder/filtar när jag gick ut, men jag hade ju provat mig fram. När bebisen är svettig i nacken är det för varmt och då måste man plocka bort nåt. 

Så mitt råd är att prova sig fram och var inte rädd att ha lite på om du får en varm bebis även om du får kommentarer och blickar från andra. 

• Anonym (Minus)

Jag har ett barn fött sent på hösten och ett fött mitt i vintern. I liggvagn har jag aldrig använt åkpåse, utan klätt barnet i ulloverall och reglerat med en tunn filt eller två. Barnet har också legat på ett fårskinn. Under overallen har barnet sen haft vanliga kläder. En vanlig vinterdag, med ett par minus, innebar det byxa och tröja och om det var ännu kallare, en kofta. Ullmössa på huvudet, har hållit huvudet och kroppen varmt och gott.

Jag har alltid utgått från att barnet ska kläs som jag, minus ett lager. Har jag kofta under jackan, har de ingen kofta. Det har funkat utmärkt! Eftersom vagnen har lock och sufflett, blir det varmare där inne än utanför vagnen. 

• MammaMusan

Mina barn har aldrig haft åkpåse. Född i januari - hade kläder och fleecoverall, låg på lammskinn och hade filt på sig. Sov alltid ute i vagnen och sov så gott. Var alltid lagom varm när jag tog in henne.  Sonen är ett sommarbarn och var ca 5 månader när vintern kom, vi körde samma lika där.  Dom har alltid sovit bäst utomhus i kyla. Vi bor i södra Norrland.

• Anonym (D)

Där vi bor kan det bli ned till -25 grader i februari men normalt mellan -5 till -15 under vintern. Våra barn är född sen höst. De kallaste dagarna var vi inomhus. Annars hade vi dunpåse och vanliga kläder med en fleecedress över. Det viktiga är att barnet inte blir för varmt. Barn säger ifrån om de fryser men inte om de är för varma. Bättre att klä på för lite än för mycket och ta på efter hand. 

• Holy93

Nu var mitt barn 4 månader vid vintern sist, men är det alldeles för kallt så kan man försöka hålla sig inne lite mer de dagarna (kanske svårt om man bor långt norrut). Har för mig att nyfödda helst inte ska vara ute för länge i -10 grader eller mer.
    Men annars körde jag på overall, bäddade vagnen med en fleecefilt och ibland även babynest så det blev gosigt och trångt och en filt ovanpå. Åkpåse hade jag bara i babyskyddet, då kunde man lätt öppna upp om man var på affären/i bilen när det blev varmt medans barnet fortfarande satt fast i babyskyddet. 
    Jag kände på kinderna och även fingrarna så barnet inte var för varmt eller kallt, sen när man har lärt sig klä efter väder så tänkte man inte mer på det.

• Anonym (Osäker)

Om man inte köper åkpåse vilken overall rekommenderar ni ? Fleece ? Egentligen känns det smidigare med overall och filt om man behöver ta upp barnet . Men känns lite väl kallt ? Ullfilt kanske ?

• Holy93
    Anonym (Osäker) skrev 2022-07-04 10:55:47 följande:

Om man inte köper åkpåse vilken overall rekommenderar ni ? Fleece ? Egentligen känns det smidigare med overall och filt om man behöver ta upp barnet . Men känns lite väl kallt ? Ullfilt kanske ?

Körde på en simpel från h&m, googlade och liknade "padded all-in-one" därifrån. Lite mjukt ludd på insidan och vikbara ärmar så det inte släpper in kall luft. Ett par gosiga tjocka strumpor och små vantar under overallen, ibland fleecetröja under. Sen bäddade jag in med filt så bara huvudet stack fram haha 
  • Anonym (Årstider)

2 barn. En född sent november, det var flera plusgrader. Hade tunn overall och tjockare täcke som alltid togs av så fort vi gick inomhus. Tunn mössa. Vantar för händerna åkte alltid upp. Sockar När det blev kallare åkpåse, men fortfarande tunn overall.  Tjockare mössa när det var kallt.
    Andra barnet född mitt i sommaren så rätt gammal när det blev kallt. Oerhört sällan han gick med på att ligga i vagn, men körde samma koncept. Viktigast är att ta av allt som går inne i affärer.

• Anonym (F.R)
    Anonym (Varmt) skrev 2022-07-04 09:31:05 följande:

Du ska absolut inte ha åkpåse och tjock overall. Det vore som att sätta på barnet två tjocka overaller samtidigt och Det skulle du ju inte göra. 

Jag fick barn på vintern och hon hade på sig en jacka (för att åkpåsen släpper in luft högst upp) mössa och vantar. Absolut inte mer. Det är ju inte lika kallt nere i vagnen som det är för dig. Och inne i åkpåsen blir det jättevarmt.  

Det beror helt och hållet på hur kallt det är och vilken åkpåse man har skulle jag säga. 
Svar på tråden Hur inreda barnvagnen på vintern ?